Opdracht Portofolio Didactiek: Stijn Rutten Inleiding In deze opdracht is het de bedoeling om na onderzoek van bestaande lesmethodes zelf te komen tot een leerlijn van twee jaar voor het PO of VO, in mijn geval voor de onderbouw (klas 1 en 2) van het Voortgezet Onderwijs. Na onderzoek van Beat ‘bits heb ik de leerstof bepaald voor mijn eigen leerlijn door middel van: -‐ uitgangpuntbepaling -‐ niveaubepaling -leerstofordening Onderstaande uitwerking volgt de nummering van de opdracht, zodat de uitwerking alle onderdelen van de opdracht makkelijk terug te vinden zijn. 1. Globaal overzicht leerstof voor het muziek onderwijs Onderstaand een eerste opsomming van de leerstof die in een leerlijn voor de onderbouw VO aan bod zou moeten komen. Theoretisch: • algemene muziekleer (waaronder het notenschrift en muzikale bgrippen) • instrumentenleer • vormleer (zowel voor populaire als klassieke muziek) • analyse met behulp van de muzikale componenten • eenvoudige harmonieleer (akkoorden en blues-‐schema) Praktisch: • luitsteren • zingen • instrumentaal musiceren • componeren • improviseren 2. Kerndoelen voor de onderbouw VO In 2006 (herziening 2009 -‐ canon) zijn de kerndoelen voor onder andere de onderbouw van het VO opnieuw vastgesteld door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Daarbij is muziek ondergebracht bij het leergebied ‘Kunst en Culuur’. 2 Portfolio Didactiek: Leerlijn Leerlijn AME DT-‐1 juni ‘15
4 Online Touch Home