Kerndoelen op basis van artikel 11b WVO (7 juni 2006): Met de vijf kerndoelen voor het onderdeel kunst en cultuur wordt het gemeen-schappelijke en het gelijkwaardige van de verschillende kunstzinnige disciplines benadrukt. Doel is een brede oriëntatie op kunst en cultuur. Deze kerndoelen geven ook variatie in activiteiten aan: eigen werk maken en presenteren, andermans werk ervaren en plaatsen, verslag doen van activiteiten, en reflecteren op eigen en andermans werk. 48 Produceren: de leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen. 49 Presenteren: de leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren. 50 Beleven: de leerling leert op basis van enige achtergrondkennis te kijken naar beeldende kunst, te luisteren naar muziek en te kijken en luisteren naar theater-‐, dans-‐ of filmvoorstellingen. 51 Verslagleggen: de leerling leert met behulp van visuele of auditieve middelen verslag te doen van deelname aan kunstzinnige activiteiten, als toeschouwer en als deelnemer. 52 Reflecteren: de leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van anderen, waaronder dat van kunstenaars. Met deze vijf kerndoelen, waarin muziek slechts één keer expliciet genoemd wordt, heeft men er voor gekozen om de scholen zelf een scenario voor cultuur te laten kiezen waardoor er in principe meer mogelijkheden gecreëerd zijn om (delen van) het lesprogramma zelf in te kunnen vullen. In de praktijk houd men zich toch veelal nog vast aan de vier domeinen (beluisteren -musiceren -‐ vormgeven -‐ presenteren) die met de komst van de basisvorming en de daarbij behorende uitgebreid omschreven kerndoelen in 1998 zijn geïntroduceerd. 3. Vaststellen van het eindniveau Bij het vaststellen van het eindniveau ben ik uitgegaan van de hierboven genoemde vier domeinen en in iets mindere mate van de vijf kerndoelen (49 t/m 52) omdat de kerndoelen te algemeen en niet duidelijk op de muziek gericht zijn. Algemeen: Het onderwijs in muziek is erop gericht dat de leerlingen: • vaardigheden verwerven in het uitvoeren en ontwerpen van muziek; • vaardigheden verwerven in het luisteren naar en interpreteren van muziek; • kennis over muzikale aspecten (klankeigenschappen, vormprincipes, functies en betekenissen) verwerven en deze kunnen toepassen; • inzicht verwerven in de rol van muziek in hun persoonlijk leven en dat van anderen; • inzicht verwerven in functies en betekenissen van muziek in de maatschappij; • vaardigheden en kennis op het terrein van muziek verwerven met het oog op beslissingen over vervolgopleidingen, de latere beroepsuitoefening en het maatschappelijk functioneren, met inbegrip van vrijetijdsbesteding. Portfolio Didactiek: Leerlijn 3
5 Online Touch Home