Domein A: Musiceren 1) De leerlingen kunnen: o in groepsverband een gevarieerd repertoire van op het gehoor aangeleerde liederen uitvoeren; Het repertoire is gevarieerd naar vorm, genre, stijl, functie en culturele achtergrond. o de liederen in passend tempo, in de maat, ritmisch, zuiver, met frasering, articulatie, dynamiek en expressie uitvoeren. 2) De leerlingen kunnen: o in groepsverband een gevarieerd repertoire van liedbegeleidingen en instrumentale composities uitvoeren; Het repertoire is gevarieerd naar vorm, genre, stijl, functies en culturele achtergrond en is aangeleerd op het gehoor en/of van notaties. o het repertoire in passend tempo, in de maat, ritmisch, met frasering, articulatie, dynamiek en expressie uitvoeren. 3) De leerlingen kunnen: o met anderen overleggen en samenwerken bij het uitvoeren van een liedbegeleiding en instrumentale compositie; o een inbreng hebben in de beoordeling van het zingen en instrumentaal spel. o een inbreng hebben in de evaluatie van het zingen en instrumentaal spel. Domein B: Vormgeven 4) De leerlingen kunnen muziek componeren en improviseren. Zij kunnen een (buiten)muzikaal gegeven met behulp van instrumenten of de stem aanvullen, variëren of als geheel vormgeven. 5) De leerlingen kunnen: o bij het uitvoeren van een compositie-‐ en improvisatieopdracht met anderen overleggen en samenwerken. Ze schenken daarbij aandacht aan: -‐ planning; -‐ taakverdeling; -‐ vormgeving; -‐ uitvoering. o bij de voorbereiding, uitvoering, presentatie en evaluatie van compositie-‐ en improvisatieopdrachten, rekening houden met de eigen beperkingen en mogelijkheden; o een inbreng hebben in de beoordeling van het resultaat en het werkproces. o een inbreng hebben in de evaluatie van het resultaat en het werkproces. Domein C: Presenteren 6) De leerlingen kunnen in groepsverband een repertoire presenteren aan anderen, bijvoorbeeld aan klasgenoten. Bij dit repertoire gaat het om: -‐ liederen; -‐ gedeelten uit hun speelrepertoire; -‐ uitwerkingen van (eigen) composities; -‐ uitwerkingen van improvisatieopdrachten. 4 Portfolio Didactiek: Leerlijn
6 Online Touch Home