Beats’Nbits biedt ruimte aan meer intuïtieve leerroutes die aansluiten op leerbehoeftes die een leerling op een bepaald moment heeft. Kennis is subjectief en bruikbaar, op te roepen daar waar het nodig is. Beats’Nbits speelt in op onze moderne samenleving (netwerksamenleving), de mediawijsheid van de leerlingen van nu en is interactief. • Er zijn door de docent gemaakte planners. • Het is mogelijk al dan niet automatisch feedback te (laten) geven. • Het is mogelijk binnen de omgeving met elkaar te communiceren. • Multimediale bronnen bieden een schat aan informatie. • Oefeningen en trainingen zijn interactief. • Interactieve meespeelversies van liedjes en speelstukken zorgen voor flow ook bij huiswerk-‐muziek-‐maken. • Instructiefilmpjes geven informatie over hoe je instrumenten bespeelt en hoe je de stem gebruikt. • Muziektheorie gebeurt ook via Flipping the classroom-‐filmpjes. Leren is duurzaam Beats’Nbits legt de basis voor een leven lang (muziek)leren. Ook bij muziek is leren een sociale activiteit, die je op basis van gezamenlijke interesses en nieuwsgierigheid vooral met en ook ten diensten van anderen doet. Beats’Nbits biedt vormen van samenwerkend leren in combinatie met opdrachten die kritisch denken en handelen stimuleren en een beroep doen op creativiteit. • Luisteropdrachten die leerlingen uitdagen om niet uitsluitend het antwoord, maar ook de weg naar het antwoord te vinden. • Het verkrijgen van inzicht via probleemoplossend luisteren is hierbij de essentie. • Musiceeropdrachten die via samenwerkend leren tot een eindpresentatie leiden. • Creatieve opdrachten waarin het om (opnieuw) creëren gaat. • Performen, live of via media, staat centraal evenals de talentontwikkeling van elk individueel groepslid. • Projecten geven de leerling ruimte om vanuit een gezamenlijk muzikaal fenomeen een eigen weg te kiezen en dit naar eigen idee en met anderen uit te werken. Beats’Nbits is opbrengstgericht Docenten helpen leerlingen met doelgericht werken; zetten in op de ontwikkeling van leerstrategieën en begeleiden leerlingen in het monitoren van het leren zodat leerlingen uiteindelijk zelfregulerend leren werken. Omdat leren niet tijd-‐ en plaatsgebonden is, is het zaak dat de docent tools tot zijn beschikking heeft om individuele leerprocessen te monitoren en de opbrengst van het leren in kaart te brengen. De technologie van Beats’Nbits maakt de vorderingen van leerlingen inzichtelijk en meetbaar. Portfolio Didactiek: Leerlijn 7
9 Online Touch Home