11

Dit kan tot uiting komen door: -­‐ het herhalen van delen van het woord, -­‐ verlenging van lettergrepen, -­‐ blokkades -­‐ tussenvoegingen. Wanneer een kind langer stottert dan de ontwikkelingsstotter, het echt belemmerd word in zijn taaluitingen en fysieke spanning duidelijk zichtbaar is, is er sprake van een stotterprobleem. c. Articulatiestoornissen Articulatiestoornis = er zijn hardnekkig moeilijkheden met het uitspreken van bepaalde klanken of combinaties van klanken; problemen met de fonologie. Er kan sprake zijn van een articulatiestoornis wanneer een kind niet in staat is om te praten zoals dat past bij zijn ontwikkelingsniveau en bij zijn leeftijd. Het gaat dan om een aanzienlijke afwijking. d. Mutisme Mutisme = het kind uit helemaal geen taalklanken. Het kind kan wel geluiden laten horen maar dit is niet bedoeld als communicatie. Komt veel voor bij autistische of dove kinderen. Soms gebruikt het kind wel geluiden of woorden om aan behoeften te voldoen. Ze vertonen geen voortalige communicatie zoals gebaren, vocalisaties of lichaamshoudingen. Uiteindelijk ontwikkelen de meesten wel spraak. e. Selectief mutisme Selectief mutisme = het kind spreekt gedurende een lange periode uitsluitend tegen bepaalde personen en/of in bepaalde omgevingen. Dit gaat vaak gepaard met sociaal emotionele problemen. Het kind begrijpt taal en kan gebruikt taal zelf ook goed. Er is geen sprake van een gestoorde taalontwikkeling. Stoornissen in de non-­‐verbale communicatie a. Autistisch spectrum stoornissen Austisch Sepctrum Stoornissen (ASS) = de totale groep van stoornissen die aan autisme verwant zijn. Hieronder valt het klassieke autisme maar ook de pervasieve ontwikkelingsstoornissen (PDD-­‐NOS). Alle vormen komen overeen doordat het kind zeer veel beperkingen heeft in de communicatie met anderen en het opvallend veel op zichzelf gericht is en de eigen waarneming. Autisme is een psychiatrische aandoening met een erfelijk component van 90%. Mensen kunnen autistische trekken hebben of de autistische stoornis hebben.

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication