2

Leren Communiceren Duur van de les: Niveau: Middelen: 1. Inleiding Met taal onderscheiden mensen zich van anderen. Communiceren doen we niet alleen met taal, maar voldoende taalbeheersing is hierbij wel essentieel. Verder moet je goed kunnen interpreteren en is het gebruik van niet-­talige communicatie van groot belang. In deze les gaan we kijken naar hoe kinderen communicatiemogelijkheden verwerven en de ontwikkelingstaak die hier centraal staat is leren communiceren met de buitenwereld; zowel verbaal (talig) als non-­‐verbaal (niet-­‐talig). We kijken eerste naar de taalverwerving en daarna naar de ontwikkeling van de non-­verbale communicatie en de afstemming op anderen. Ook kijken we naar de problemen die voorkomen in het leren communiceren. 2. Taalontwikkeling De eerste signalen van taalverwerving worden zichtbaar bij kinderen vanaf ongeveer een jaar; dan gaan ze voor het eerst taal actief gebruiken. Dit zijn vaak losse woordjes. In de loop van het 2e jaar ontwikkelen ze de tweewoordzinnen en daarna worden de taaluitingen steeds uitgebreider en verfijnder. De eerste woordjes zijn echter niet het begin van de taalontwikkeling; die begint namelijk al veel eerder. Al voor de geboorte, in de baarmoeder, horen baby’s klanken. Vanaf dag 1 hoort de baby taal in de omgeving en dit neemt hij op. De baby: -­-­leert welke klanken en soorten intonaties betekenisvol zijn in zijn moedertaal leert klankreeksen interpreteren en op te delen in eenheden. -­‐ oefent zelf met het maken van geluiden en klanken. -­leert non-­‐verbale communicatie door iets aan te wijzen of te huilen. Eigenlijk oefenen baby’s in hun eerste levensjaar alle aspecten van taal en communiceren en bereiden ze zich voor op hun taalontwikkeling. Door het gebruik van taal als communicatiemiddel komt er eind aan de periode dat een kind baby is en wordt het steeds meer een zelfstandige peuter. 45 minuten HBO student computer voor PP en hand-­‐out met behandelde stof

3 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication