In deze fase gebruiken kinderen de woorden anders dan volwassenen. Het woord ‘poes’ wordt in het begin voor veel meer gebruikt dan alleen de diersoort; ook een flinke cavia kan een poes zijn; dit noemen we overextensie. Overextensie = met een bepaald woord duid je een hele ruime categorie aan. Zoals alle vrouwen met grijs haar zijn oma. Verfijning van woorden In de loop van de ontwikkeling vind steeds meer verfijning plaats en worden de categorieën ingeperkt. We brengen binnen een categorie steeds meer onderscheid aan. Vb.: Eerst staat ‘sap’ voor alles wat in een glas zit (appelsap, koffie, borrel van opa). Later wordt dit het woord voor alle kinderdrankjes en vallen koffie en opa’s borrel in een andere categorie en weer wat later gebruikt het kind het woordt alleen nog maar voor zijn eigen vruchtensiroop of appelsap. Associatie Kinderen bouwen woordkennis op door associatie, door het koppelen van wat ze zien of ervaren aan wat een volwassene daarbij zegt. Daarom kunnen alle spullen van papa ‘papa’ genoemd worden (kleren, werktas, enz.). Vereenvoudigen Kinderen vereenvoudigen woorden door alleen klanken uit te spreken, het verkeerd uit te spreken en veel later pas het volledige goede woord te zeggen. ‘Tomaat’ is bijvoorbeeld eerst ‘maat’. De naam Annemarie verandert geleidelijk van ‘Ie’, ‘Amma-‐ie’ (zonder stomme ‘e’ en ‘’r’), naar ‘Annemarie’. Tweewoordzinnen , grammatica en meerwoordzinnen Vanaf 2 jaar gebruikt het kind de eerste woordcombinaties, de tweewoordzinnen. Het zijn twee woorden naast elkaar maar drukken ook een bepaalde betekenisrelatie uit. Vb.: ‘Eefje bal’ duidt op een bezitsrelatie; die bal is van Eefje. ‘Nino bed’ kan betekenen dat Nino naar bed gaat of in bed is en ‘bed Nino’ dat het bed van Nino is. De eerste vorm van het toepassen van grammatica De tweewoordzinnen worden al snel uitgebreid tot meerwoordzinnen, waarbij lidwoorden, voegwoorden en voornaamwoorden ontbreken. Kinderen praten in telegramstijl. Vb.: ‘Jonas stoel zitten’ of ‘danny Oma logeren’. Opvallend hierbij is dat ze geen vervoegingen gebruiken, maar volledige werkwoorden. c. Differentiatiefase (2,5-‐5 jaar) In deze fase zet het kind de ontwikkelingen uit de eerste talige periode voort. De fonologische ontwikkeling wordt bijna helemaal voltooid, op een aantal moeilijke klankcombinaties en klankonderscheidingen na.
7 Online Touch Home