7

Kenmerkend voor deze fase: • De woordenschat wordt uitgebreid van enkele honderden woorden aan het begin van deze periode naar enkele duizenden. • De zinnen worden langer. • De grammatica klopt steeds meer. • Ze leren ontkennende zinnen maken. • Meest kenmerkend voor deze fase is de ontwikkeling van de morfologie; het gebruiken van meervoudsvormen, verkleinwoorden en vervoegingen van werkwoorden en vervormen van bijvoeglijke naamwoorden. Sommige woorden worden eerst (door pure associatie en imitatie) goed gezegd en later (na het toepassen van de algemene regel) fout, doordat het uitzonderingen op de regel zijn. Bv.: De werkwoorden lopen en breken: geloopt en gebreekt. d. Voltooiingfase (5-­‐10 jaar) Aan het eind van deze fase lijkt de kindertaal heel veel op volwassentaal. Kenmerkend voor deze laatste fase zijn: -­‐ Het kind beheerst alle bouwstenen van zijn taal en kan ze toepassen en verder ontwikkelen. -­‐ De fonologie is volledig correct; het kind beheerst alle klanken. -­‐ De basisregels van grammatica worden beheerst en het wordt steeds uitgebreider in moeilijkere zinnen en bijzinnen. -­‐ De woordenschat wordt nog verder uitgebreid tot ongeveer 8000 woorden. -­‐ De morfologie (vervoegingen e.d.) wordt volledig beheerst. Het kind moet nog wel leren zich te richten op een gesprekspartner en rekening te houden met het perspectief van de ander. Ze ontwikkelen een een theory of mind = ze worden zich bewust van zichzelf en de mensen om hen heen. De taalontwikkeling staat in deze periode onder invloed van wat het kind op school leert. Het leert lezen en schrijven en is daardoor niet langer analfabeet wat de ontwikkeling van taal verder ondersteunt. De taalontwikkeling gebeurt nu op een systematische manier. Bevorderende factoren Voor een goede ontwikkeling van taal-­‐ en communicatievaardigheid is het opgroeien in een talige omgeving erg belangrijk. Motherese of babytalk Dit is een speciale taal die volwassenen gebruiken als ze praten met jonge kinderen. De volwassenen gebruiken eenvoudige zinnen, er wordt in een trager tempo gesproken met een hoge intonatie, veel wordt herhaald en er zijn weinig versprekingen. Feedback Ouders geven ook vaak stimulerende feedback, zodat er interactie is. Ze herhalen wat het kind zegt in een volledige zin zodat de woordenschat en grammatica worden bevorderd.

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication