COLUMN 30 jaar BIG in Pipelines Han Admiraal - Voorzitter BIG Op 12 december 1990 werd de Vereniging Het Nederlandstalig Buisleiding Industrie Gilde opgericht. Dertig jaar later bestaat onze vereniging nog steeds en zijn de doelen die de oprichters meegaven aan de vereniging nog meer dan actueel. Maar in die dertig jaar is er ook veel veranderd. We leven inmiddels in turbulente tijden. Als vereniging kunnen we niet om de transities heen die zich om ons heen voltrekken. Transities waar buisleidingen een belangrijke bijdrage aan kunnen leveren. Want buisleidingen staan al jaren garant voor connectiviteit. Als er één transport modaliteit is die gegarandeerd en ongestoord transport kan leveren dan is het wel de buisleiding. Buisleidingen bieden een 100% leveringszekerheid en doen dat ook nog eens ongezien door de ondergrondse ligging. Betrouwbaar en veilig en zonder hinder voor de omgeving. Welke andere modaliteit kan daar mee concurreren? Ondanks mijn soms wat sombere bespiegelingen zie ik gelukkig ontwikkelingen die er op duiden dat beleidsmakers dit nu ook beginnen te zien. Vlaanderen heeft onlangs bekend gemaakt werk te gaan maken van een reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Antwerpen en de Ruhr. In Nederland worden buisleidingen meegenomen in de ontwikkeling rond de topcorridors, het programma goederencorridors. Het is mooi om te zien hoe weg, spoor, binnenvaart én buis genoemd worden als de modaliteiten waar deze corridors gebruik van kunnen maken. Daarmee is er veel veranderd in dertig jaar en ook bereikt waar juist de oprichters jarenlang voor gepleit hebben: erkenning voor buisleidingen. De ontwikkelingen zetten zich ook door in tijden waar gesproken wordt over synthetische gassen, netwerken voor waterstof en netwerken voor CO2. Op dit moment zitten alle nieuwe gebruikers met smart te kijken naar het moment waarop de buisleidingen vrijkomen waar nu nog fossiele gassen en vloeistoffen door stromen. Dat zal wellicht in een aantal situaties mogelijk zijn. In het kader van de circulaire economie is hergebruik een belangrijk aspect. Maar er zullen ook zeker nieuwe buisleidingen gelegd moeten gaan worden. Verder zien we innovaties ontstaan zoals het ‘Physical Internet’ en hyperloop waar meer over te lezen valt in dit BIG-Magazine. Het zal u ook niet ontgaan zijn dat in dit jubileumjaar ‘BIG’ onze nieuwe naam geworden is. BIG, de Nederlands-Vlaamse vereniging voor iedereen die met buisleidingen te maken heeft of gaat krijgen. Een vereniging die kansen ziet in de transities en bereid is daar de schouders onder te zetten. Dat doen we samen met de Pipeliner, de stichting, die vanuit het BIG is ontstaan en die garant staat voor kennisoverdracht en -ontwikkeling. Een nieuwe huisstijl, een nieuwe website, en een vernieuwd BIG-Magazine: met passie en visie gaan we de toekomst tegemoet. Een toekomst waarin buisleidingen hun steentje blijven bijdragen aan een duurzame wereld. Boorbuis - FARYS 2
3 Online Touch Home