17

hij nu met zijn vrouw en wat kleinvee in een boerderij in Hardinxveld-Giessendam. “In het weekend ben ik de wilgen aan het knotten, het gras aan het maaien of de geiten aan het voeren, even lekker de gedachten verzetten.” Passie voor ondergrondse infrastructuur De achtergrond van Annemarie Punter (27) ziet er wat anders uit dan die van Henk. Oorspronkelijk uit Groningen, maar nu woonachtig in Den Bosch begon ze haar carrière in de bovengrondse infrastructuur na de opleiding Civiele Techniek aan de Avans Hogeschool in Tilburg. Maar het was de ondergrondse infrastructuur, met een focus op de energietransitie, die haar echt wist te fascineren. Na een fijne stage bij A.Hak, koos ze ervoor om haar carrière daar voort te zetten. “Mijn passie ligt bij verduurzaming, en A.Hak geeft me de kans om hieraan bij te dragen en me hierin verder te ontwikkelen”, vertelt Annemarie. Ze begon als calculator en raakte betrokken bij projecten welke bijdragen aan de water- en energietransitie. Door haar inzet en kennis kreeg ze de kans om een grote tender voor A.Hak Electron te ondersteunen, waarna ze werd benoemd tot tendermanager. Het werken in multidisciplinaire teams en het samenbrengen van verschillende expertisegebieden is iets waar Annemarie veel voldoening uit haalt. Andere mindset De veranderingen in de sector zijn voor Henk en Annemarie duidelijk zichtbaar. Henk herinnert zich een tijd waarin aannemers vooral realiseerden wat anderen hadden ontworpen. Tegenwoordig vraagt de markt aanzienlijk meer van aannemers: niet alleen in de uitvoering, maar ook qua engineering en strategisch advies. “Wij werken tegenwoordig veel in langdurige samenwerkingsverbanden, denk aan tienjarige contracten met bouwteams en open begrotingen. Dit vraagt van ons allemaal een andere mindset en voortdurende ontwikkeling”, aldus Henk. Annemarie merkt daarnaast op dat ook de relatie met klanten is veranderd. Waar aannemers vroeger vooral streefden naar de status van preferred contractor, zien ze nu steeds vaker dat opdrachtgevers zelf de rol van preferred client willen vervullen. “Het draait niet langer alleen om het winnen van projecten, maar vooral om het opbouwen van duurzame samenwerkingen waarin beide partijen van elkaar leren en samen waarde toevoegen,” zegt Annemarie. staan.” De kracht van soft skills Het onderhouden van goede klantrelaties is juist in die langdurige samenwerkingen cruciaal, benadrukt Henk. “Het draait niet alleen om competitie, maar vooral ook om de wil tot samenwerken en samen dezelfde projectdoelstellingen realiseren.” Soft skills spelen daarbij volgens hem een belangrijke rol. “Je moet oprecht partner in business willen zijn, ongeacht of je bij de klant of bij de aannemer op de loonlijst staat.” Annemarie deelt Henk’s visie op klantgericht werken en hoopt daarin nog veel te mogen leren van haar collega’s. Tegelijkertijd ervaart ze dat het binnen de hectiek van de werkweek soms een uitdaging is om die kennisoverdracht goed te laten verlopen. “Er is altijd zoveel te leren van ervaren collega’s, maar door de drukte schiet dat er weleens bij in”, zegt Annemarie. Toch is ze bereid om daar ook buiten werktijd tijd voor te maken, omdat ze weet hoe belangrijk het is voor haar eigen ontwikkeling. “Ik vind het waardevol om na werktijd eens door te praten of inzichten te delen. Dat draagt bij aan mijn eigen groei en helpt om samen als team sterker te worden.” Ruimte voor ontwikkeling Een andere verandering die Henk opmerkt, is dat medewerkers steeds meer waarde hechten aan een goede werk-privébalans. Dat vraagt om een andere  “Die verschuiving vraagt om een andere manier van samenwerken, waarbij transparantie, vertrouwen en gezamenlijke doelstellingen centraal 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication