17

Inzichten voor Nederland Nederland is al heel goed ingericht voor multimodaal verkeersmanagement. We hebben multi modale detectie en slimme verkeersregelingen. Ov- en hulpdienstvoertuigen kunnen snel en veilig doorstromen. Wat hebben we toch nog geleerd van de geslaagde projecten in Amerika? Twee inzichten. Inzicht 1 Inzicht 2 Zorg voor goede data Met de toenemende druk op de openbare ruimte komt actieve mobiliteit – fietsen en lopen – in het gedrang. Om hiervoor oplossingen te realiseren, is er één grote behoefte in Nederland: betrouwbare, nauwkeurige data over álle verkeers modaliteiten – dus ook fietsers en voetgangers. In de Amerikaanse oplossingen waren die data volop beschikbaar. Daar gebruikten we FlowCube­sensoren om gedetailleerde gegevens over alle verkeers modaliteiten te vergaren. De rijkdom aan informatie die deze sensoren opleveren, kan ook in Nederland handvatten bieden voor intelligent verkeersmanagement met meer schakeringen. Bovendien is deze wegkantapparatuur compact en vraagt zij geen grote infrastructurele investeringen. Durf te kiezen voor een andere prioritering Het tweede belangrijke inzicht is: wees bereid om stappen te zetten naar prioritering op straatniveau voor voetgangers, fietsers en ov. Dit vraagt ook in Nederland om lef, want ook hier zijn we nog sterk gefocust op autodoorstroming. Met onze sterke infrastructuur, aangevuld met technologische innovaties zoals de FlowCube hebben we de benodigde technologische basis voor echte multimodaliteit. 17

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication