Inzicht in de beschikbaarheid van laaden losplekken valt onder curb management (‘stoeprandbeheer’). Vrije stoepen en stoepranden worden schaars door de toename van bezorg diensten, deelmobiliteit en laadpalen. Met sensoren en andere databronnen zien we hoe de stoepranden gebruikt worden. Deze data vormen een basis voor digitale regie, maar kunnen ook gekoppeld worden aan handhavingsdiensten voor doelgerichte handhaving. Curb management en andere toepassingen van Smart Urban Traffic Zones gaan naar verwachting in de toekomst een grotere rol spelen. Met de slimme inzet en koppeling van sensoren, voertuiginformatie, gpsdata, DRIP’s en VRI’s zullen steden steeds doelgerichter de regie nemen over het gebruik van de weg en de openbare ruimte (DRO). Slimme maatregelen voor leefbaarheid en toegankelijkheid De techniek van Smart Urban Traffic Zones (of intelligente toegang) kan worden ingezet voor vele doeleinden, waardoor steden gefocuste maatregelen kunnen nemen voor leefbaarheid en toegankelijkheid. Een aantal voorbeelden: Milieuzones en controle op uitstoot Slimme zones kunnen voertuigen met een hoge uitstoot identificeren en de toegang beperken of heffingen opleggen. Geofencing voor veiligheid en mobiliteitsbeheer Steden kunnen zones afsluiten voor zwaar verkeer. Alleen vrachtauto’s met een tijdelijke vergunning mogen dan naar binnen. De toegestane route wordt digitaal gecommuniceerd. Vrachtvervoer over de busstrook Busstroken kunnen automatisch worden opengesteld voor vrachtverkeer op momenten dat er geen bus over de strook rijdt. Voorrang voor elektrische voertuigen EV’s krijgen automatisch toegang tot specifieke rijstroken of parkeerplaatsen in emissievrije zones. Met de doorontwikkeling van ons verkeersmanagementplatform MobiMaestro bieden we ondersteuning voor curb management en andere vormen van intelligente toegang. Zoals we in Gotenburg zien, is simpelweg meer inzicht al een mooie stap waar we bezorgers zoals Olle blij mee maken. In een volgende stap kan de stad de regie verder invullen, door bijvoorbeeld laaden losplekken te reserveren of dynamisch in te zetten. Met deze en andere vormen van Smart Urban Traffic Zones krijgen steden grip op invulling en gebruik van de openbare ruimte. 25
26 Online Touch Home