5

we niet anders concluderen dat dit de juiste beslissing is.’ Speelt ‘zorg voor onze planeet’ een grote rol in deze beslissing? ‘Ja zeker. We willen graag ons steentje bijdragen aan de zorg voor onze planeet; ook wij willen onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden, zodat er een toekomst is voor onze kinderen en kleinkinderen. Wij leveren uitsluitend wandelgerelateerde producten en zijn altijd bezig met natuur, milieu, gezond leven en bewegen. Dan willen we ons daar als organisatie ook zoveel als mogelijk is naar gedragen. Die trend zien we ook duidelijk om ons heen. Het is goed te zien dat een sterk groeiend aantal buitensportorganisaties hiermee volop bezig is. Zo zijn bijvoorbeeld Rab, Lowe Alpine en Vaude, maar ook een evenementenorganisatie als Le Champion druk doende hun ecologische voetafdruk zo beperkt mogelijk te laten zijn. En ik vind dat er voor ons als mediabedrijf ook een taak ligt. Gedrukte media - en alles wat daarmee gemoeid is - belasten het milieu vele malen meer dan online publicaties. Denk daarbij aan bepaald niet milieuvriendelijke drukkerijen. En bijvoorbeeld ook aan de postbezorging, waarbij al dat drukwerk moet worden verspreid door heel Nederland én daarbuiten. Waarom zou je alles wat online vindbaar is nog eens een keer op papier zetten, er vervolgens drukwerk van maken en verspreiden?’ Waarom niet eerder? ‘Het is niet eenvoudig om het juiste moment te bepalen. We zijn dit moment vanzelfsprekend al enige tijd aan het voorbereiden; deze beslissing neem je niet van de ene op de andere dag. We hebben natuurlijk te maken met verplichtingen aan abonnees en met afspraken met onze adverteerders. De lopende abonnementen hebben we de laatste jaren al gelijkgetrokken qua vervalOok wij willen onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden, zodat er een toekomst is voor onze kinderen en kleinkinderen. datum en we hebben het laatste jaar ook niet meer op abonneewerving ingezet. Alle abonnementen lopen na deze editie voor iedereen af. En met adverteerders maken we in de meeste gevallen afspraken voor een kalenderjaar, dus ook met hen beginnen we in 2023 met een schone lei.’ Wat is het alternatief voor onze lezers? ‘De meeste informatie – en méér - die je in de krant kan vinden is ook te vinden op tevoetonline.nl. De laatste jaren hebben we online hard aan de weg getimmerd. We hebben al sinds een aantal jaren volledig ingezet op online groei: op méér websitebezoekers, méér ontvangers van onze gratis wekelijkse nieuwsbrief en méér Facebookvolgers. Ik vermoed dat 99% van onze lezers ons allang online weet te vinden. Interessante informatie voor wandelaars wordt direct via website en Facebook gedeeld en zo kan iedere wandelaar elke dag, 24/7, alles vinden over actueel wandelnieuws, wandelvakanties, wandel routes en wandel evenementen. Bovendien is al deze informatie gratis beschikbaar voor onze lezers.’ Wil je verder nog iets kwijt aan onze lezers? ‘Jazeker, ik maak graag van de gelegenheid gebruik om onze trouwe lezers hartelijk te bedanken voor het feit dat ze zich ooit bij wandelkrant ‘te voet’ aansloten. En daarbij in de meeste gevallen ‘te voet’ ook jaren achtereen trouw bleven. We hebben altijd met veel plezier onze uitgaven gemaakt en kregen daar van hen ook veel positieve respons op. We hebben er vertrouwen in dat we al onze abonnees van voldoende interessante en actuele informatie zullen blijven voorzien via ons wandelplatform tevoetonline.nl. En tot slot wens ik al onze lezers toch nog heel veel leesplezier met deze allerlaatste geprinte wandelkrant ‘te voet’.’ 5

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication