24

Tegels en fashion ‘Als jongeman van twintig kwam ik terecht in de bouwmaterialenhandel. Zo kwam ik in contact met vloer- en wandtegels. Ik vond dat een fantastische handel. Altijd in beweging. De smaak van de architecten bepaalt de kleurschakeringen, materialen en formaten. Net als in de fashionindustrie. In de mode van nu is de smalle pijp populair, waar in de hippietijd de wijde pijpen hip waren. Die modeverschijnselen heb je ook in de tegelwereld. De modewereld heeft elk jaar shows in Milaan, Rome en New York, de tegelwereld heeft jaarlijkse beurzen in Valencia en Bologna. Dat is waar de trends worden bepaald. Hoe gaan de kleuren en formaten zich ontwikkelen? Je ziet en hoort het daar.’ Van nul tot nu ‘Dertig jaar geleden sprak je van een grote tegel als hij 20 x 20 was. Nu is 60 x 60 al een normaal formaat. Vroeger was dat echt extreem. Geen tegelzetter zat erop te wachten zulke grote tegels te leggen. En nog steeds worden de tegels almaar groter: 90 x 90, 100 x 100, 120 x 120 en 100 x 300, je kunt het zo gek nog niet verzinnen of het is er.‘ ‘Door de ontwikkelingen in de keramische industrie zijn de mogelijkheden eindeloos. Met innovatieve tools en gereedschappen worden de meest waanzinnige keramische producten verwerkt.’ ‘Niet alleen de tegels zijn veranderd, ook de handel zelf: de groothandel heeft zich enorm ontwikkeld door grote voorraden te nemen, zodat er snel geleverd kan worden. Rechtstreeks kopen bij de fabriek kan wel, maar dat levert achteraf vaak niet op wat de klant voor ogen had. Er kunnen problemen ontstaan met nabestellingen, de garantie enzovoorts. Het kan voorkomen dat als je 10 m2 tekortkomt, je het als klant zelf in Spanje moet gaan halen. Als je via een groothandel bestelt, voorkom je zulke problemen.’ ‘Succesvol zijn betekent ook je tekortkomingen durven zien’ Kees de printer ‘Succesvol zijn betekent ook je tekortkomingen durven zien. Vaak buiten mensen hun talenten uit, maar willen ze tegelijkertijd niet toegeven aan hun tekortkomingen. Dat is zonde. Iedereen heeft tekortkomingen. Deze niet erkennen is een zwakte. Doe er iets aan of laat het aan iemand anders over is mijn advies. Als werkgever ben ik de eerste om kwetsbaarheid te tonen. Ik ben iemand met een duidelijke visie en durf risico’s te nemen, maar op organisatorisch gebied heb ik ondersteuning nodig van een professional.’ ‘Kijk maar eens naar mijn bureau. De stapel mappen is zo hoog dat je mij bijna niet meer kunt zien. Anderen hebben een pc en een schoon bureau. Ziet er fantastisch uit natuurlijk. Lekker opgeruimd en clean. Maar ik word er bloednerveus van. Dan moet ik op de pc al die mapjes openen. Vreselijk. Ik print alles uit, dat vind ik overzichtelijk. Ze noemen me op de zaak ook wel Kees de printer. Prima hoor, ik draag die naam met trots. Ik weet in ieder geval altijd alles te vinden. Ergens in die stapel op mijn bureau ligt precies wat ik nodig heb!’ 24

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication