0

1 Doorkijkjes in de unieke werken van 12 fotografen.

VOORWOORD Toen wij afgelopen januari in een ijskoud Amsterdam liepen om alle facetten van straatfotografie onder de knie te krijgen, hadden wij niet kunnen bedenken dat het zo’n unieke dag zou zijn. Startend met z’n allen in een gezellig bruin café, met appeltaart en slagroom. Een Amsterdam overspoeld door toeristen, op elke hoek van de straat gebeurde wel wat. Kijkend door onze lens vergaten we op te letten voor de trams en de fietsers, raakten we elkaar kwijt en moesten we ons opwarmen in overvolle cafe’s. Hilarische foto’s leverden het op. Nu zijn de straten leeg en houd Covid-19 de wereld in zijn greep en zijn alledaagse dingen van een paar maanden geleden bijna ondenkbaar. Een lastige tijd waarin normaal bijzonder is geworden, en bijzonder het nieuwe normaal. Een tijd met regels, afstand houden en niet naar school kunnen gaan. Een tijd voor ons om af te studeren. Bestaande ideeën moesten omgegooid worden, afspraken werden verzet en opdrachten moesten worden uitgesteld. Maar juist door de beperking aan mogelijkheden tijdens dit afstuderen kwam er een enorme creativiteit naar boven. De intelligente lockdown zorgde voor omgebouwde huiskamers als studio, familieleden werden ingezet als model en lege scholen, knuffels en bloemen werden een inspiratiebron. Twee jaar geleden kwamen wij bij elkaar, een diverse groep met ieder een ander achtergrond, maar allemaal met dezelfde passie. Fotografie. Als individuen zijn we de opleiding gestart, maar als groep “The Corridor” studeren wij af. Een corridor staat voor een (door)gang, een verbindingsroute. Het verwijst niet alleen naar de route die wij zijn ingeslagen om onze passie te volgen, maar ook naar de kloostergang in het Kloosterhotel in Amersfoort. Daar zouden onze werken tentoongesteld worden. Een eindexpositie in een van de lange gangen die rondom een verborgen binnentuin loopt. Daar zouden we proosten op een nieuw begin. Maar door deze bijzondere tijd was dit niet mogelijk en werd de gang in het klooster verruild voor dit magazine “The Corridor”. Een magazine waar wij als team met enorm veel passie aan gewerkt hebben. Wij hopen dat we u met deze uitgave een beeld kunnen geven van de talenten uit deze groep. Veel hebben zich gespecialiseerd in portretfotografie. Dit genre heeft vele gezichten maar het gemeenschappelijke element dat deze fotografen delen is de fascinatie voor de mens. U treft fine art-, lifestyle-, stilleven-, fashion- , huwelijks- en illustratieve foto’s. Een magazine van fotografen met uiteenlopende stijlen inspirerende quotes en interviews met docenten. Wij proosten niet in de verborgen binnentuin, maar heffen thuis het glas op de toekomst. Laat u inspireren door dit magazine en blijf ons volgen op onze wegen! Ellen Frederique 3

INHOUDSOPGAVE © Pradosh © Ina Johan Portretfotograaf - Scholen dicht, humeurige jeugd! Michelle Portretfotograaf - Trend Sense Ellen Portretfotograaf Aerjan Productfotograaf/fotodesigner - De natuur spreekt tot zichzelf 26 6 Suzanne Portretfotograaf - Side by side or miles apart 12 20 Interview Werner Rauwerdink - Vakdocent Ellen Frederique Portretfotograaf - Escapisme Ina Portretfotograaf - Een ode aan Holland 42 48 34 40

© EMB Fotografie © Naomi Fenna Huwelijksfotograaf - Beeldende verhalen Pradosh Reisfotograaf - Corona Fashion Fotoshoot Interview Harry Smits - Vakdocent EMB Fotografie Portretfotograaf - Happy together 70 Ilvie Portretfotograaf 54 Naomi Portretfotograaf - Berenjacht 62 Interview Michel van der Werf - Vakdocent 68 90 84 76 5

Johan Ik zal mijzelf aan u voorstellen: Mijn naam is Johan van der Linden uit Almere. Momenteel zit ik in de eindfase van de fotovakschool. Na het behalen wil ik mij speciaal richten op de portretfotografie voor de publieke sector. Ik werk zowel vanuit mijn eigen studio als op locatie (binnen en buiten) belangrijk is dat dit vooral gebeurd met veel plezier en humor. Een tevreden klant is waar ik het voor doe. Kijk voor meer informatie op mijn instagram: @Johanfotografie Mijn expositie: Scholen dicht, humeurige jeugd! Waarom deze titel? Het is zeer toepasselijk voor de tijd waarin we nu leven. Om de sfeer, waarin de jeugd zich begeeft, te benadrukken heb ik de foto’s zwart/wit gemaakt. Zo komt de zwarte tijd waarin zij zich bevinden extra naar voren. Als achtergrond heb ik gevels gebruikt van scholen omdat dit toch een groot gemis is voor de jeugd. Vijf jeugdige modellen zijn met mij aan de slag geweest om deze expositie foto’s te maken. De foto’s zijn met vaste camera instellingen gemaakt waarbij ik alle afstanden hetzelfde heb gehouden. Het model heb ik wazig gefotografeerd om het idee te creëren dat de scholen dicht zijn. De inspiratie om onscherp te fotograferen heb ik van Roos van Geffen. Zij doet af en toe de onscherpe dagen. Dan fotografeert zij alles onscherp. Erg leuk omdat af en toe te doen. Gewoon een keer op een andere manier fotograferen en andere ideeën op doen. Dat maakt fotograferen leuk een keer andere dingen doen in plaats van het bekende werk. Scan mij 6

Michelle Fotograferen is mijn passie. Ik richt mij vooral op portretfotografie. Kijk je wel eens naar jezelf en zie je dan ook hoe mooi je bent? Ik wil graag dat beeld van jezelf vastleggen hoe je ècht bent: de puur; - en schoonheid. Voornamelijk werk ik in de studio en maak ik graag monochrome beelden. Dat zul je dan ook vaak terug zien in mijn werk. Voor mijn eindexamen opdracht heb ik juist gekozen voor kleur om het beeld te versterken. De roze tulp staat namelijk voor vrouwelijkheid waardoor het juist kracht uitstraalt. Mijn inspiratiebronnen zijn vooral: Peter Lindbergh Bastiaan woudt Ben jij benieuwd naar mijn werk? Volg mij op instagram @bloemfotografie of bekijk mijn portfolio op: www.bloemfotografie.com Trend Sense De serie genaamd “Trend Sense” Bij deze serie wil ik fashion (de basis trends) combineren met echte bloemen. Bloemen maken de mens gelukkig, de zintuigen staan dan centraal. Wanneer je ernaar kijkt word je vrolijk, het ruikt heel lekker waardoor je een goed gevoel krijgt. Ik wil met deze serie de schoonheid en puurheid in mijn beeld laten zien. Ik heb gebruik gemaakt van daglicht in combinatie met flitslicht. Zelf werkt dit voor mij heel prettig. Ik heb drie outfits uitgekozen in dezelfde kleurcatogorie, ook om het zo rustig mogelijk te houden. Hierdoor valt het samen als serie. Scan mij 12

“ What I like about photographs is that they capture a moment that’s gone forever, impossible to reproduce.” - Karl Lagerfeld

Ellen Mijn naam is Ellen en momenteel ben ik fotograaf in opleiding. Op 27 juni 2020 ga ik afstuderen aan de Nederlandse Fotovakschool in Apeldoorn. Mijn passie voor fotografie is ontstaan na een aantal mooie maar ook verdrietige gebeurtenissen in mijn leven. Ik heb ervaren hoe belangrijk het is om dingen vast te leggen en daardoor blijvende herinneringen te maken. Ik wil mij met de naam “ELEIDA fotografie” vooral gaan richten op portret/reportage fotografie. Mooie momenten fotograferen, zoals op een heerlijke zomerse dag met het gezin zandkastelen bouwen op het strand. Of juist het dagelijks ritueel van kersverse ouders met hun pasgeboren baby vastleggen. Maar ook verdrietige momenten die bij het leven horen zoals het verliezen van een dierbare. Ik wil graag met mijn fotografie verhalen van mensen vertellen, en dat vastleggen in de vorm van een mooie reportage. Helaas is er door de corona crisis een hoop veranderd en dat vergt wat aanpassingsvermogen. Ik vind het heerlijk om lekker creatief bezig te zijn in mijn thuisstudio. Dus heb ik ervoor gekozen om prachtige bloem stillevens te fotograferen. Ik was geïnspireerd door de “Oude Meesters” en heb dit vertaald in mijn fotografie. Ik hoop jullie hiermee een sprankje vrolijkheid en kleur te brengen! Vooral in deze tijd… Eleida-fotografie@outlook.com Scan mij 20

Aerjan Aerjan Boots is fotograaf van BeauFOTO. Dit is een studio voor product, illustratieve en conceptuele fotografie. Zijn specialisatie is fotografie van sieraden. Wat spreekt jou aan in de fotografie? Wat is jouw passie? “Mijn filosofie is: Een goed beeld zegt meer dan duizend woorden. Daarom maakt ik met mijn fotografie sprekende beelden. Ik heb een fascinatie voor spelen met licht. Het is mijn passie om het ‘mooiste’ beeld te maken. In het fotograferen van sieraden en in conceptuele fotografie komt dit goed tot uitdrukking.” “Ik wil een sieraad laten sprankelen op de foto. Die foto moet emotie oproepen.” De afstudeeropdracht heeft als titel: De natuur spreekt tot zichzelf. Welk verhaal zit achter deze serie? “Alles in de natuur heeft zijn eigen karakter. In wezen heeft alles in de natuur zijn eigen DNA. Maar soms houdt de natuur de mens voor de gek. Een steen, die de vorm heeft van een schedel. Een paddenstoel, die lijkt op een konijn… Inspiratie voor de serie heb ik gevonden in de natuur. En ik heb gekeken naar het werk van de fotografen Jerry Uelsmann en Carl Warner. Zij scheppen hun eigen wereld: surrealistisch (Uelsmann) of landschappen die zijn opgebouwd uit groenten (Warner).” Hoe heb jij de serie gemaakt? “In mijn serie ‘De natuur spreekt tot zichzelf’ vertel ik het verhaal van de natuur, die niet is wat het lijkt. Ik heb elke foto opgebouwd uit één item, dat ik gevonden heb in de natuur. Met uitzondering van de lucht zijn alle delen op de foto afkomstig van dat ene item. De serie is zo opgebouwd, dat zes foto’s een levenscyclus illustreren: die zich afspeelt tussen leven en dood. En daartussen de vier elementen van het leven: vuur, lucht, water en aarde.” Titels foto’s: 1. Leven 2. Vuurkuif 3. Luchtfladderaar 4. Waterlaurier 5. Aardkonijn 6. Dood Portfolio A.Boots https://beaufoto.nl Scan mij 26

“You don’t take a photograph, you make it” - Ansel Adams

Suzanne Mijn naam is Suzanne van Oers. In de afgelopen 2 jaar aan de Fotovakschool heb ik mijn hart mogen volgen. Wat heb ik er een energie van gekregen! De liefde voor fotografie heb ik altijd gehad. Ik was altijd degene die de camera meenam en alles vastlegde. Enkele jaren geleden heb ik de basisopleiding aan de fotovakschool gevolgd. Dat heeft mijn passie vergroot en mij als fotograaf sterker gemaakt, waardoor ik 2 jaar geleden met de vakopleiding ben gestart. Nu ga ik regelmatig op pad met mijn camera, omdat anderen willen dat ik hun vastleg. Ik heb al een mooie portfolio weten op te bouwen. Ik haal inspiratie uit het werk van andere fotografen. Ik houd van wat sobere, stoere en naturel uitstraling in een foto. Ik haal ook ideeën uit magazines. Een kleur, een compositie of zelfs een interieur kan mij inspireren. Puur, warm en naturel, zo kun je mijn portretten het beste omschrijven. In iedere foto probeer ik de persoon te laten stralen en zichzelf te laten zijn. Het liefst fotografeer ik buiten en maak ik gebruik van het mooie daglicht. Dat kan op een prachtige (buiten) locatie zijn of bij iemand thuis. Daarnaast maak ik ook bedrijfsfoto’s. Ik breng de onderneming of de persoon áchter de onderneming in beeld. De foto’s worden gebruikt in o.a. brochures of om een website een boost te geven. side by side or miles apart you’re always in my heart Ik heb een serie portretten gemaakt tijdens een bijzondere tijd, onze lockdown. De serie geeft de band weer tussen mijn eigen 2 geliefde kinderen. Een zoon en een dochter. Een broer en een zus. Afgelopen periode zijn ze door de pandemie het corona wekenlang thuis geweest. In die tijd hebben ze elkaar gesteund, met elkaar gespeeld, elkaar achter het behang geplakt, maar vooral zijn ze nog closer geworden. De band die zij hebben is er een voor het leven. Dat zie je, dat voel je.. Ik heb deze shoot op een buitenlocatie gedaan op een zonnige dag begin april, gebruikmakend van het daglicht en reflectiescherm. Ik heb natuurlijke achtergronden gebruikt, zoals gras, hout en steen. Ik heb de composities bewust afwisselend gehouden. Dat houdt het aantrekkelijk en sprankelend. De beelden hebben een warme en naturel sfeer gekregen door de kleur. Ik heb de kleuren van de kleding op elkaar afgestemd, zodat het matcht bij de achtergrond. Ik heb bewust gekozen voor individuele portretten en portretten waar ze samen op staan. Zo heb ik de band tussen de kinderen proberen te versterken. Scan mij Geniet van mijn serie en graag zie ik je terug op mijn instagram: suzannevanoers. fotografie. Tot slot wil ik zeggen dat ik trots ben op ons project ‘the Corridor’ en onze expositie in dit magazine. 34

Docent Werner Rauwerdink Vanaf 1980 heb ik altijd als fotograaf, beeldredacteur en ook docent fotografie gewerkt. Vanaf 2003 ben ik in dienst van de Fotovakschool in heel diverse functies. Nu als fulltime docent. Hoe ben je fotograaf/leraar geworden? In 1981 als docent fotografie bij een creativiteitscentrum. In 1979 liep ik stage in de fotostudio van Hans de Wit in Amsterdam. Ontzettend aardige man en ik heb veel van hem geleerd. Ik ben er ruim een half jaar gebleven en vervolgens stage gaan doen bij Han Singels. Een geweldige docent. Buitengewoon aardig en zeer betrokken, niet alleen bij de fotografie maar bij alles en iedereen. Hans gebruikte mij altijd als model om licht en camera goed in te stellen. Deze polaroid vond ik terug bij het opruimen. Vertel iets over jezelf? Op mijn 18e ben ik naar de kunstacademie gegaan en heb daar fotografie en grafische vormgeving gestudeerd. Wat doe je om als fotograaf/ leraar up to date te blijven? Ik bezoek zo veel mogelijk fotografiefestivals en musea, lees vakbladen, doe onderzoek op internet en probeer zo veel mogelijk te netwerken. Wat maakt het beroep van fotograaf aantrekkelijk? Mooie dingen maken en er ook nog voor betaald krijgen. Welk advies zou jij mensen die fotograaf willen worden geven? Volledig commitment en geluk afdwingen door veel te netwerken. Wat zou je doen als je geen fotograaf was? Docent worden, beetje flauw natuurlijk. Nee, ik denk wel dat ik in de journalistiek zou werken. Als schrijver dan. Heb jij je wel eens ongemakkelijk gevoeld op een fotoshoot? Zo ja, wil je de situatie beschrijven? Heel vaak zelfs. Ik heb 23 jaar in de fotojournalistiek gewerkt en in heel veel leuke, ontroerende, verdrietige en ook pijnlijke omstandigheden gefotografeerd. Begin jaren tachtig toen het publiek nog heel dicht bij het voetbalveld stond, weliswaar achter dranghekken, hebben hooligans van een club uit het oosten des lands mij tijdens het fotografen in mijn nek gezeken. Tamelijk ongemakkelijk. Wat was jouw ambitie, toen je de studie fotografie volgde, heb je je doel bereikt? Natuurlijk wilde ik wereldberoemd worden, dat ben ik uiteindelijk alleen in mijn straat. Verder wilde ik gewoon een goede fotojournalist worden, dat is wel een beetje gelukt. Welk thema zou jij nu als eindexamen gekozen hebben? Er is een beroemd boek van Gabriel Carcía Márquez, Liefde in Tijden van Cholera. Mijn thema zou dus zijn: Liefde in tijden van corona. Interview 40 Hoe oud was jij toen je voor het eerst een camera in je hand hebt gehad en wat heb je toen gefotografeerd? Ik was 12 toen ik mijn eerste foto maakte. Van een meeuw die boven het dek van de veerboot naar Terschelling vloog. Ik weet het moment nog precies en ook hoe de foto eruitzag. De foto heeft mijn vele verhuizingen niet overleefd.

Favoriete foto Fotograaf: Werner Rauwerdink “Ik weet wel dat jullie elke foto die je hebt gemaakt moet kunnen verantwoorden en toelichten. Ook daar ben ik zelf helemaal niet zo goed in. Ik noem mijn foto’s bijna altijd Untitled en dit is Untitled #201. Maar goed, ik hoop dat jullie hetzelfde er inzien als ik: een gondel van de kabelbaan in de mist”. Geïnterviewd door Pradosh

Ellen Frederique Mijn naam is Ellen Frederique. Portret fotograaf. Ik werk graag met natuurlijk licht en hou ervan om mijn verbeelding te gebruiken om iets moois te creëren. Mijn foto’s zijn elegant en een tikje kunstzinnig. Een lichtstraal, een kleur, of een prachtige locatie inspireren mijn werk. Tijdens een shoot laat ik vaak ruimte voor het moment zo ontstaat er een ontspannen sfeer met het model. Soms zijn de foto’s geregisseerd, en soms laat ik dingen gewoon gebeuren en ga ik op mijn gevoel af. Ik portretteer niet alleen kinderen, hoewel ik graag met ze werk. Ze zijn zo lekker puur en onbevangen. Mijn doel is om een persoon natuurlijk en soms klassiek neer te zetten. Door mijn perfectionisme en aandacht voor detail maak ik van een portret een tijdloos stukje kunst. Escapisme [Vlucht uit de werkelijkheid] Ik heb een fine art portretserie gemaakt geïnspireerd op de “Oude Meesters”. Vijf dagdromen zijn uitgebeeld. Compositie, origami, kleur- en lichtgebruik heb ik zorgvuldig gekozen en uitgewerkt. In een tijdperk met een virus als onzichtbare vijand zouden we allemaal wel willen vluchten, maar we kunnen nergens heen. Scan mij Wij ontsnappen aan het leven door te dagdromen. Dit is een virtuele escape met kleine momenten van stiltes en verborgen wijsheden. Het feit dat we in de Corana crisis zitten, maakte dat ik voor dit project thuis op zoek moest naar al het benodigde materiaal. Gelukkig wilde mijn 14 jarige dochter model zijn en hielp ze mee met de voorbereiding. Kleding, haarstijl en achtergronden, alles moet kloppen. Youtube filmpjes worden eindeloos teruggespoeld om de origami te vouwen. Ze worden opgehangen aan ijzerdraadjes, touwtjes, takjes en paperclips. Een slaapkamer wordt omgebouwd tot daglicht studio en naast dat ik de fotograaf ben, ben ik ook stylist, visagist en kapster. Samen met de hulp en het enthousiasme van mijn dochter is het een fantastische serie geworden waar ik enorm trots op ben. Benieuwd naar de rest van mijn werk? Neem eens een kijkje op mijn website: ellenfrederique.nl of volg mij op instagram @ellenfrederique Foto 1: hopen Foto 2: ontsnappen Foto 3: verlangen Foto 4: ontdekken Foto 5: oplossen 42

Ina Mijn naam is Ina Kleiman. Fotografie is voor mij een manier van beleving. Emoties vangen in beeld. Of dit nu portretten zijn of bruidsfotografie. Beelden vastleggen en herinneringen maken, niet een techniek die verbonden is aan regels. Het loslaten van regeltjes, fotograferen op gevoel. Dat is wat ik doe. Voor mij is creativiteit belangrijk. Nieuwe dingen leren, zodat ik dit op mijn eigen manier kan toepassen. Spreken mijn foto’s jou aan? Mail mij, wie weet tot snel! ina.kleiman@home.nl www.inakleimanfotografie.nl Een ode aan Holland Het coronavirus heeft veel impact op onze samenleving gehad en nog steeds. De verontrustende beelden uit Italië van een verpleegster waren hartverscheurend. Oudere mensen in Spanje die in een verpleegtehuis aan hun lot waren overgelaten. Deze beelden kwamen keihard mijn huiskamer binnen. Alsof er een storm over de wereld heen trok. Een serie maken… mijn hoofd stond er niet naar. Ik zat aan de buis gekluisterd. Een smetvrees aan het kweken en alles wat uit de winkel kwam werd gewassen. Scan mij Mijn inspiratie was ver te zoeken. Totdat ik in deze verdrietige tijd een lichtpuntje zag wat mij sterk deed denken aan vroeger. Mensen die weer naar elkaar omkeken en zich met elkaar verbonden voelden. Eten brachten en boodschappen voor elkaar deden. Programma’s van toen waren dagelijks te zien. Dit gaf mij inspiratie voor mijn serie: Een ode aan Holland! We mogen best trots zijn op ons landje. Ik heb gebruik gemaakt van het Kissing copple, Delfstblauwe vazen en tulpen. Deze wereldberoemde producten doen mij sterk denken aan vroeger. De één vind het verschrikkelijk kitsch en een ander vind het kunst. Voor mij heeft het vooral een emotionele waarde! Foto 1: De verbondenheid Foto 2: Het verdriet Foto 3: De storm Foto 4: De verslagenheid Foto 5: De liefde 48

Fenna Wie ben ik? Fenna dus, een echtgenote, een moeder, een dochter, een zus, een vriendin. Horeca professional, liefhebber van het buitenleven en huwelijksfotograaf! Mijn creatieve, spontane en persoonlijke aanpak zorgen ervoor dat mijn foto’s emotie hebben en een gevoel laten zien. Ik leg niet gewoon vast hoe het is, ik wil niet alleen registreren, ik wil laten zien hoe het voelt. Jullie gevoel in een verhaal uitdrukken. Ik ben er niet alleen om met een camera ‘de dag’ vast te leggen. Ik wil namelijk meer voor jullie betekenen. Onze relatie werkt twee kanten op; ik creëer namelijk niet voor jullie, maar ik creëer samen met jullie. Dat doe ik, omdat ik graag wil dat de foto’s meer zijn dan alleen maar foto’s. Ik wil graag jullie verhaal vertellen. Niet alleen van ‘de dag’, maar ook wie jullie zijn. Het draait voor mij om de kleine momenten, de echte dingen; De kwetsbaarheid, de luide en stille momenten, het kippenvel, de ongeplande geluksmomenten, het zo hard lachen dat je pijn in je buik krijgt, die ene blik. “ Fill your life with moments, not things. Have stories to tell, not stuff to show” - Unknown – Vier jullie liefde voor elkaar! En dat is precies wat Joost en Eefke ook hebben gedaan. Samen zijn we naar het Zwitsal terrein bij Apeldoorn gegaan en hebben daar prachtige foto’s gemaakt. Op het historische complex rolden vroeger de potjes babyzalf van de band, maar nu zijn er allemaal kleine ondernemers gevestigd. De industriële achtergrond gaf de shoot al een prachtige uitstraling, maar toen we bij bierbrouwerij de Vlijt naar binnen mochten om foto’s te maken was het feest helemaal compleet! Want dit is wat ik graag fotografeer, wat ik wil laten zien. Zodat jullie later beeldende verhalen te vertellen hebben. Scan mij 54

Pradosh “Onderscheid maken en verschillen laten zien dat is wat ik wil. Maar wat is het onderscheidend verschil? Voor mij betekent iedere foto die ik maak emotie. De emotie van de foto kan het verschil maken voor de kijker en de nieuwsgierigheid oproepen naar het verhaal achter de foto.” Ben jij benieuwd naar mijn werk? Volg mij dan op instagram: @pradoshphotography of neem eens een kijkje op mijn website: www.pradoshfotografie.nl Corona Fashion Fotoshoot Wereldwijd zijn wij overvallen door de coronacrisis. Voor mij betekende dit dat de geplande reis naar de Baltische staten werd geannuleerd. Het was de bedoeling om als “reisfotograaf” een reportage te maken als afsluiting van de studie. Als reserve optie had ik voorbereidingen getroffen voor het fotograferen van het dagelijks leven van bejaarden in en rond verzorgingshuizen. Dit bleek ook niet te kunnen en inmiddels weten we allemaal wat de bejaarden in verzorgingshuizen hebben moeten doormaken. Dus het alternatief is wat velen met mij doen, improviseren en proberen er het beste van te maken. Door toeval kwam ik in contact met een vroegere kennis, zij werkt in de mode en kleding branche en was thuis in lockdown. De onvermijdelijke vraag hoe je omgaat met de lockdown, werd door haar beantwoord met: “Als ik mijn gevoelens uit in kleding en mode, kun jij dan een Corona Fashion Fotoshoot van mij maken?” “Graag, mag ik het dan gebruiken als presentatie ter afsluiting van mijn studie?” Zie hier het resultaat. Pradosh Kumar – Reisfotograaf Scan mij 62

Docent Harry Smits Zo’n 15 jaar geleden ben ik voor mijn toenmalige werkgever een dag minder gaan werken. Ik werkte als service monteur in de metaal en dat was in die tijd “not done” om minder te werken. Weken van 70 uur waren heel normaal. Ik wilde meer tijd voor mijzelf en mijn sociale leven. En vooral meer tijd steken in mijn hobby fotografie en video. Je kunt zeggen dat ik wat doorgeslagen ben omdat mijn hobby uiteindelijk mijn werk is geworden. Wat ik overigens tot op heden met veel plezier doe. Mijn advies is dan ook, doe zo veel mogelijk dingen die je echt interesseren en die je leuk vindt. Ook in de fotografie en video. Doe ook eens opdrachten waar je van te voren denkt, kan ik dat wel. Fotografie is een experiment waar je door creativiteit steeds op nieuwe ideeën en resultaten komt. De één zal meer slagen dan de andere. Daardoor blijf je jezelf ontwikkelen. En zal je werk nooit saai worden. Zorg dat je mensen om je heen hebt die ook kritisch kunnen zijn. Maar volg vooral toch altijd zoveel mogelijk je eigen ideeën. Bijna elk jaar doe ik een cursus op het gebied van bewerking van foto’s of video’s of persoonlijke ontwikkeling. Dat houdt je up to date. De opdrachten komen soms uit vreemde hoeken waar je het niet verwacht. Zorg dus dat je zichtbaar bent en toegankelijk. Interview 68

Favoriete foto | Fotograaf: Eneharry Geïnterviewd door Johan

EMB Fotografie Ik fotografeer graag gezinnen, kinderen, maar ook newborn. Dit doe ik vaak op een creatieve manier. Juist die creativiteit maakt het voor kinderen erg leuk. Mijn ervaring is dat kinderen dan juist graag op de foto gaan. Ze mogen speels zijn en hoeven niet netjes op de foto te staan. Dit heeft al vele mooie beelden opgeleverd. U ziet dit terug in mijn eindwerk genaamd: “Happy together” Zeker in tijden als deze met COVID-19 is het mooi om terug te kijken naar de foto. Gezinsgeluk is goed terug te zien in de foto’s en er blijft een mooie herinnering over. Mijn portfolio bestaat ook uit gezinnen, kinderen en newborn. Ik werk het meest vanuit de studio. Ik heb dan vele soorten licht tot mijn beschikking. Op locatie fotograferen behoort ook zeker tot de mogelijkheden. Inspiratie voor mijn fotografie heb ik gekregen door Henk Merjenburgh. Deze fotograaf is zeer creatief met zijn beelden. Ik ben al enige tijd bedrijfsmatig bezig en in de toekomst zou ik mij graag verder ontwikkelen. Vind u het ook leuk om een mooie herinnering te hebben van uzelf en uw gezin? Neemt u een kijkje op mijn website, www.embfotografie.nl, daar kunt u altijd vrijblijvend contact opnemen. Wie weet zie ik u binnenkort voor mijn camera! Scan mij 70

Ilvie De liefde vastleggen. Dat is wat ik doe. De liefde voor de ander of juist voor jezelf. Momenteel richt ik mij op portretfotografie, loveshoots en bruiloften. Voor mijn eindexamen heb ik gekozen om portretten te maken en voor mijn portfolio heb ik loveshoots gefotografeerd. Dit laatste is voor mij een opstap naar de toekomst, namelijk bruiloften. Vorig jaar heb ik de eerste bruiloften mogen fotograferen en dat vond ik zo leuk en bijzonder dat ik mij daar vooral op ga richten. Daarnaast wil ik heel graag ook mijn eigen vrije werk blijven delen. Dit zijn vooral portretfoto’s. Voor mijn eindexamen heb ik gekozen om een serie portretten te maken. Ik heb mij laten inspireren door de mythe van Narcissus. Een man die verliefd wordt op zijn eigen reflectie in het water. De man die vol van liefde is voor zichzelf, te zien aan de verschillende beelden. Aan de ene kant, zijn open houding, hij raakt zichzelf aan, zijn kin is in de lucht en hij heeft een sterke blik in zijn ogen. Maar ook de andere kant van het verhaal dat hij zich wil verschuilen. Ik heb de serie helemaal thuis gemaakt. Ik heb mijn huis omgetoverd tot een studio en daar heb ik de serie gefotografeerd. De ovalen zijn gezaagd uit hout en daarna in kleur gespoten. Scan mij De achtergronddoeken heb ik in de juiste kleur gekocht. Dit alles zodat de kleuren bij elkaar passen en het een rustig geheel is. De kleuren en vormen heb ik gekozen om er een dramatisch en strak geheel van te maken. Een krachtig liefdesverhaal van vroeger in een nieuw “jasje”. Kortom: de vormen, kleding, kleuren, verlichting, poses, overal is over nagedacht. Maar ik leg dus ook de echte liefde vast. Liefde tijdens een bruiloft of loveshoot. Liefde, puur zoals het is. Voor nu, voor later en voor altijd. Uiteindelijk zijn het allemaal verhalen die ik graag wil vastleggen. De foto’s die ik maak zijn sfeervol, intiem en echt. Ik wil, elke shoot weer, een fijne en ontspannen sfeer creëren. Ik ben Ilvie en samen met jou wil ik een verhaal vertellen in beelden. Welk verhaal wil jij met mij delen? Bekijk mijn werk op: www.ilvieeversphotography.nl of volg mij op Instagram @ilvie_evers_photography 76

“Photographs open doors into the past, but they also allow a look into the future” – Sally Mann

Naomi Een foto is een momentopname. Afwachten en op het juiste moment op de knop drukken is wat ik van de fotografie het leukste vind. Ik ben Naomi van Mierlo, huisdieren- en portretfotograaf. Het fotograferen van honden, katten en andere huisdieren is het belangrijkste deel van mijn werk waarop ik mij op dit moment concentreer. Voor mij is een ontspannen fotoshoot heel belangrijk. Op de foto wil ik de rust terugzien in de ogen van een huisdier. Daarom leg ik op mijn website uit hoe ik werk en hoe ik die rust kan garanderen. De portretfotografie komt voort uit een advertentie voor huisdierenfotografie vorig jaar. Naast de huisdiereigenaren kreeg ik verzoeken van mensen die voor mijn camera wilden staan. Door die leuke fotoshoots heb ik zin gekregen om later, als de huisdierenfotografie goed loopt, mij als portretfotograaf in de media te promoten. Mijn grootste inspiratiebron is het werk van amateur en professionele fotografen die deelnemen aan wedstrijden. Berenjacht Mijn werk voor het eindexamen brengt iets nieuws in mijn werk. Het liefst had ik op de eindexpositie laten zien dat ik mij in deze twee jaar tot een echte huisdierfotograaf ontwikkeld heb. De lockdown tijdens het coronavirus belemmerde mij om bij mensen langs te gaan om hun huisdieren te fotograferen. Dezelfde crisis bracht mij op een ander spoor, maar ik blijf bij mijn thema, de dieren. Berenjacht is de naam van mijn nieuwe serie. Beren die half maart voor de ramen werden geplaatst om kinderen een plezier te doen. Kinderen houden van uitspringende, vrolijke keuren. Dit wilde ik in mijn serie terug laten zien, net zoals op de foto’s van Frank Wartenberg. De camera is geplaatst op de hoogte waarop kinderen de vensterbank zien. Het hoge contrast op de foto’s verbeeldt een tekening uit een kinder kleurboek. Toen ik deze foto’s maakte, heb ik twee daglichtlampen met softbox aan beide kanten van mijn camera geplaatst, zoals de zon op mijn vensterbank valt op een mooie zonnige dag. Ik wens u veel plezier om mijn eindexamen werk en mijn portfolio op mijn website te bekijken: www.fotostudiokeverdijk.nl Scan mij 84

Docent Michel van der Werf Op mijn achtste kreeg ik mijn eerst camera: een Kodak Instamatic. Mijn eerste foto’s maakte ik op onze gezinsvakantie in Oostenrijk en van ons bezoek aan het panoramadek, toen nog op een pier, van Schiphol. Het was toen een bijzonder uitje om vliegtuigen te kijken.Op de middelbare school was er een, wat je nu een buitenschoolse activiteit zou noemen, cursus foto afdrukken in de doka. Heel spannend op die leeftijd met meisjes in het donker. Ik was gegrepen door de magie van het beeld dat opkwam in het ontwikkelbad. Ik vond het net toveren. Op school fotografeerde ik bijeenkomsten en natuurlijk ook de werkweek. Ik werd al snel de fotograaf genoemd. Een rol die mij goed beviel. Ik had een aparte plek en kon bij alle subgroepjes even aansluiten. Na een blauwe maandag aan de HIO (Hoger Informatica Onderwijs) en drie jaar aan de Sociale Academie, richting Opbouwwerk, gestudeerd te hebben nam ik een jaar om uit te zoeken wat ik nu wilde gaan doen. Toen deed ik onder andere een cursus fotografisch etsen en zeefdrukken. Daar was ik zo door gegrepen dat ik mijn vierkamerflat ombouwde tot een zeefdrukatelier Om me inhoudelijk verder te ontwikkelen heb ik de Kunstacademie, richting Publiciteits-en grafisch vormgeving, gedaan. Ik zorgde ervoor dat fotografie voor mij telkens eenessentieel onderdeel was in de uitvoering van de opdrachten. In de jaren negentig heb ik mij verder geprofileerd als beeldend kunstenaar. Daarbij heb ik mij op den duur gespecialiseerd in portretten. Het inkomen was weinig en onregelmatig. Vaker kreeg ik te horen dat ik enthousiast over mijn werk kon vertellen en men adviseerde mij om te gaan lesgeven. Ik ben mij toen didactisch gaan bijscholen. Al tijdens het eerste jaar van deze studie werd ik gevraagd om op de Noordelijke Hogeschool Interview 90

Leeuwarden (NHL) tekomen lesgeven. Dat waren eerst een paar uurtjes fotografisch zeefdrukken. Al gauw breidde zich dat uit met andere vakken, waaronder fotografie. Ik mocht zelfs voor de opleiding Kunst en Design een leerlijn fotografie opzetten.Van lesgeven aan de NHL ben ik overgestapt naar lesgeven aan De Fotovakschool. Daar werk ik sinds 1999. Naast het lesgeven aan de diverse opleidingen heb ik meegeholpen aan de ontwikkeling van lesmateriaal, examens en curricula. Juist die afwisseling van de diverse taken zorgt voorkruisbestuiving van de verschillende gremia. Ik houd van die diversiteit, lesgeven en ontwikkelen. Uiteindelijk vind ik dat zelfs leuker dan het fotograferen zelf, dat ik ook nog graag doe.Door de tijd heen ben ik mij bewust geworden van waarom ik ben gaan fotograferen en lesgeven. Vanuit mijn jeugd ben ik geneigd om goed te kijken en anderen te zien, waarschijnlijk vanuit een tekort aan aandacht en affectie. Het gemis van gezien te worden had ik al vroeg onbewust getransformeerd: ik liet anderen zien dat ik hen zag. Het spel van zien, laten zien en gezien worden, speelt een belangrijke rol in mijn leven en werk. Letterlijk heb ik dat vertaald naar fotografie. Zo maak ik portretten, zo ben ik les gaan geven. Door de jaren heb ik steeds verschillende tentoonstellingen, beurzen, seminars bezocht, trainingen gevolgd en studies gedaan, om mezelf te blijven voeden. Als laatste heb ik een paar jaar terug de studie Master Kunsteducatie goed afgesloten. Achteraf gezien ben ik wel een voorbeeld van het principe Life Long Learning. De meeste voldoening haal ik dus uit het lesgeven. Naast het aanbrengen van kennis en vaardigheden vind ik het leukst om samen met de studenten te zoeken naar waar hun affecties liggen, waar hun ambities naar uitgaan en wat hun drijfveren zijn. Eigenlijk vind ik dat ook de meest belangrijke aspecten van het vak om je te ontwikkelen tot professioneel fotograaf. Mocht je nog willen zien wat voor foto’s ik zelf maak, dan kun je een kijkje nemen op mijn site: krekt.org Favoriete foto: Portret van Jan Hofman | Fotograaf: Michel van der Werf Praktisch gezien ben ik altijd trots op de beelden die ik publiceer. Anders zou ik ze niet naar buiten brengen. Vaak wordt er gezegd dat je zo goed bent als je laatst geproduceerde beeld. Helaas liggen mijn meest recente foto’s nog onder embargo. Om er toch maar ééntje uit het verleden te pakken: het portret dat ik van Jan Hofman heb gemaakt. Deze, omdat die de belangrijkste aspecten bevat die ik in mijn producten terug wil zien: een hecht concept uitgewerkt met een gedegen techniek.

Docent Michel van der Werf Dit portret is een onderdeel van mijn serie Kunstenaarsportretten. Ik heb portretten van kunstenaars gemaakt en die verweven met een remake van hun eigen werk. De combinatie ontstaat door mijn interpretatie van de kunstenaar en zijn werk. Dit kunstwerk van Jan is een gekleurde ets gemaakt met gevonden materialen. Jan Hofman zag ik als een ambachtelijk graficus in hart en nieren. Ik ervaarde het ambachtelijke in volle glorie toen ik weer eens bij hem op bezoek ging en hij de deur voor mij open deed. Zijn kloffie en gezicht zaten onder de vegen etsinkt. Aan z’n handen kon ik zien dat ik hem stoorde bij het afslaan van de platen. Dat beeld heb ik gebruikt om het portret te maken. Lang heb ik gesleuteld aan de compositie, omdat ik wilde dat het portret van de kunstenaar als van nature thuis lijkt te horen in het werk. Een goed beeld heeft mijns inziens een vanzelfsprekend effect. Aan het eindresultaat is niet te zien welke worsteling er aan vooraf ging. Voorgrond, achtergrond, attributen en andere beeldende elementen vormen samen een geheel. Ze vormen een eenheid en zijn tezamen een wereld op zich. Op de reeks kunstenaarsportretten kreeg ik de opmerking: ‘Deze portretten brengen ieder voor zich een schok van herkenning teweeg, als een ontmoeting die plaatsvindt in het vreemde universum, dat iedere kunstenaar eigen is.’ Uiteindelijk gaat het mij om de ontmoetingen. Het elkaar treffen zonder dat het moeten, welke verplichting dan ook, in de weg zit. Voor een portret is het eerst de ontmoeting tussen model en beeldmaker en later via het beeld tussen beeldmaker en kijker; onderonsjes waarbij universele aspecten een rol spelen. De zeefdruk van Jan Hofman is technisch gezien een hoogstandje. In het cirkelsegment zijn de in elkaar overlopende tinten verkregen door middel van irisdruk. Op zich is dat niet zo bijzonder. Wel als dat met drie kleuren in een excentrische cirkelbeweging wordt gedaan en in enkele, verschillende, drukgangen over elkaar heen. Bovendien is het portret fotografisch gemaskerd en in verschillende transparante tinten opgebracht om subtiele nuances aan te brengen. In eerste instantie denken kenners vaak met een litho te maken te hebben. De serie Kunstenaarsportretten heb ik onder andere tentoongesteld in het Fries Museum. Dat ging gepaard met een door mijzelf uitgebrachte boekje. Deze uitgave werd mede mogelijk gemaakt door de Provincie Friesland en de Stichting Voorzieningsfonds voor Kunstenaars te Den Haag. Deze bekendmakingen met behulp van gerenommeerde instituties geven voor mij extra waarde aan ook dit portret. Het vergroot mijn trots. Geïnterviewd door Ina

COLOFON Eindredactie: Ellen Frederique Heijnen Marketing & Sales: Aerjan Boots EMB Fotografie Ellen Berndsen Grafische vormgeving: Michelle Overbeek Bloem Suzanne van Oers Online redactie: Ilvie Evers Redactie: Pradosh Srikumar Johan van der Linden Ina Kleiman Fenna Duin-Huizing Financiën: Naomi van Mierlo Fotografie: Leden van The Corridor Interviews: Werner Rauwerdink, Harry Smits, Michel van der Werf Onze dank gaat uit naar onze sponsoren

Nagelstudio Bodyart Beauty producten Anita Rorije, 06-45900532 info@grimepaleis.nl, www.grimepaleis.nl

DOZEN ∙ TAPE ∙ OPVULLING ∙ ZAKKEN ∙ OMSNOEREN BESCHERMEN ∙ BEDRUKTE VERPAKKINGEN ∙ FOLIES Stephensonstraat 17-A ∙ 7903 AS Hoogeveen 0528 231 123 ∙ www.bonsema-verpakking.nl

Frankys Food levert ijsjes of bereidt heerlijke crêpes op uw feest! Zo wordt uw feest nog completer! Vanuit een mooie en net nieuw gekochte foodtrailer kan er op locatie ijs worden geschept of crêpes worden gebakken. Voor meer info; www.frankys-food.nl Of zie facebook; “@ijsvanfrank”. Frank Boereboom; 0655357297 Hengelo Overijssel

fine-art prints · fotoprints · beeldbewerking · posters MASA print is het adres voor de mooiste foto- en fine-art prints. We nemen voor iedereen de tijd die nodig is om het beste resultaat uit de foto te halen, en adviseren graag welke papierkeuze het beste is voor de foto die we moeten printen. Printen doen we op de beste printer die er nu is, de Epson P20000, die tot 163 cm breed kan printen. Ook een afwerking nodig? Opplakken op forex, MDF, dibond en aluminium is geen probleem. Alles met verschillende ophangsystemen. Maar ook inlijsten in bv prachtige baklijsten behoord tot de mogelijkheden. Waar alles nog de persoonlijke aandacht krijgt die het verdient! Achterwerf 303b 1357 DD Almere 06-54236778 marcel@masaprint.nl www.masaprint.nl Instagram: masaprint_almere Facebook: Masa-print Waar alles nog de persoonlijke aandacht krijgt die het verdient! PRINT

juni 2020 | Aerjan Boots | EMB Fotografie | Ellen Berndsen | Ellen Frederique Heijnen | Fenna Duin-Huizing | Ilvie Evers | Ina Kleiman | Johan van der Linden | Michelle Overbeek Bloem | Naomi van Mierlo | Pradosh Srikumar | Suzanne van Oers |

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
  55. 55
  56. 56
  57. 57
  58. 58
  59. 59
  60. 60
  61. 61
  62. 62
  63. 63
  64. 64
  65. 65
  66. 66
  67. 67
  68. 68
  69. 69
  70. 70
  71. 71
  72. 72
  73. 73
  74. 74
  75. 75
  76. 76
  77. 77
  78. 78
  79. 79
  80. 80
  81. 81
  82. 82
  83. 83
  84. 84
  85. 85
  86. 86
  87. 87
  88. 88
  89. 89
  90. 90
  91. 91
  92. 92
  93. 93
  94. 94
  95. 95
  96. 96
  97. 97
  98. 98
  99. 99
  100. 100
Home


You need flash player to view this online publication