92

Docent Michel van der Werf Dit portret is een onderdeel van mijn serie Kunstenaarsportretten. Ik heb portretten van kunstenaars gemaakt en die verweven met een remake van hun eigen werk. De combinatie ontstaat door mijn interpretatie van de kunstenaar en zijn werk. Dit kunstwerk van Jan is een gekleurde ets gemaakt met gevonden materialen. Jan Hofman zag ik als een ambachtelijk graficus in hart en nieren. Ik ervaarde het ambachtelijke in volle glorie toen ik weer eens bij hem op bezoek ging en hij de deur voor mij open deed. Zijn kloffie en gezicht zaten onder de vegen etsinkt. Aan z’n handen kon ik zien dat ik hem stoorde bij het afslaan van de platen. Dat beeld heb ik gebruikt om het portret te maken. Lang heb ik gesleuteld aan de compositie, omdat ik wilde dat het portret van de kunstenaar als van nature thuis lijkt te horen in het werk. Een goed beeld heeft mijns inziens een vanzelfsprekend effect. Aan het eindresultaat is niet te zien welke worsteling er aan vooraf ging. Voorgrond, achtergrond, attributen en andere beeldende elementen vormen samen een geheel. Ze vormen een eenheid en zijn tezamen een wereld op zich. Op de reeks kunstenaarsportretten kreeg ik de opmerking: ‘Deze portretten brengen ieder voor zich een schok van herkenning teweeg, als een ontmoeting die plaatsvindt in het vreemde universum, dat iedere kunstenaar eigen is.’ Uiteindelijk gaat het mij om de ontmoetingen. Het elkaar treffen zonder dat het moeten, welke verplichting dan ook, in de weg zit. Voor een portret is het eerst de ontmoeting tussen model en beeldmaker en later via het beeld tussen beeldmaker en kijker; onderonsjes waarbij universele aspecten een rol spelen. De zeefdruk van Jan Hofman is technisch gezien een hoogstandje. In het cirkelsegment zijn de in elkaar overlopende tinten verkregen door middel van irisdruk. Op zich is dat niet zo bijzonder. Wel als dat met drie kleuren in een excentrische cirkelbeweging wordt gedaan en in enkele, verschillende, drukgangen over elkaar heen. Bovendien is het portret fotografisch gemaskerd en in verschillende transparante tinten opgebracht om subtiele nuances aan te brengen. In eerste instantie denken kenners vaak met een litho te maken te hebben. De serie Kunstenaarsportretten heb ik onder andere tentoongesteld in het Fries Museum. Dat ging gepaard met een door mijzelf uitgebrachte boekje. Deze uitgave werd mede mogelijk gemaakt door de Provincie Friesland en de Stichting Voorzieningsfonds voor Kunstenaars te Den Haag. Deze bekendmakingen met behulp van gerenommeerde instituties geven voor mij extra waarde aan ook dit portret. Het vergroot mijn trots. Geïnterviewd door Ina

93 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication