o Over wie gaat dit verhaal precies (narratieve vraag naar de hoofdpersoon)? o Liep je ergens tegenaan (narratieve vraag naar een mogelijk plot)? o Waren er mensen of factoren die je hebben geholpen (narratieve vraag naar mogelijke medestanders)? o Waren er mensen of factoren die de situatie lastiger maakten (narratieve vraag naar mogelijke tegenstanders)? o De betekenisvraag die na iedere microstory aan alle vertellers wordt gesteld: Als je dit zo vertelt, waar gaat jouw verhaal voor jou dan over? Wat heeft het jou zelf te vertellen? o De perspectiefvraag die aan alle vertellers wordt gevraagd: Wat zou je uit deze tijd mee willen nemen uit deze tijd of juist helemaal niet? Op zich is dit geen narratieve vraag en hij zal dus niet per se tot een antwoord leiden dat de vorm heeft van een microstory. Deze vraag is bedoeld om mede uit de verzamelde data te onderzoeken of ook hier patronen zijn die inzicht geven in de beleving van deze tijd in de vorm van handelingsperspectieven. o De toekomstvraag die aan alle vertellers wordt gevraagd: Als je aan de toekomst denkt, hoe ziet het er voor jou uit als we een tijd verder zijn? De gesprekken duurden gemiddeld ongeveer 45 minuten. Oordeelloos of empathisch luisteren We benadrukken dat de gesprekken géén interviews zijn in de betekenis van een opeenvolging van vragen en antwoorden. Microstories verzamelen gebeurt aan de hand van één narratieve prikkelvraag en alleen wanneer dat nodig is (zie hiervoor), wordt er narratief doorgevraagd. Het gedrag van de onderzoekers is te beschrijven als empathisch luisterend in de betekenis van Scharmer (2016). Empathisch luisteren is de het derde luisterniveau dat Scharmer onderscheidt: 22
23 Online Touch Home