Microstory: Mijn eindexamen ging niet door PS19, vrouw, 18 jaar, eindexamenjaar, bijbaantje, thuiswonend …Dat was heel raar. Tuurlijk ook de bijkomende dingen van het examenjaar. De examenreis, de examenstunt, die vielen ook weg. Dus je krijgt niet de volledige ervaring van het examenjaar. En natuurlijk heb je dan wel altijd je vriendinnen. Dus ik was wel naar Friesland geweest met een paar vriendinnen. Wat natuurlijk ook heel leuk is. Maar het is niet die echte ervaring…. En ook dat de eindexamens er zelf niet waren is natuurlijk ook wel een ervaring die je mist. Alhoewel ik het wel fijn vond dat ze niet waren. Het scheelde ook wel stress. Maar die stress is weer iets wat erbij hoort. En ik denk dat ook wel ja… niet per se … dat mijn diploma niet volledig is … maar wel dat het anders maakt ofzo. Niet op een slechte manier, maar anders … En ja… dat … Oh ja… ik wil dus volgend jaar een tussenjaar gaan nemen. En ik was dan van plan om in September en Oktober door Europa te gaan en in 2021 naar Australië te reizen. Maar die onzekerheid kwam er dan ook nog bij, omdat je natuurlijk je kon niet meer reizen. En niemand wist hoelang het zou gaan duren. En … daardoor werd ik ook heel erg onzeker over mijn toekomstplannen. En toen heb ook weer overwogen om toch te gaan studeren. Toen ging ik dat allemaal weer uitzoeken. Ook omdat ik nog niet per se wist wat ik wilde gaan studeren. En ik dacht altijd; ‘oh, ik heb nog een jaar om dat helemaal uit te vogelen. Geen stress enzo ‘… en toen werd het dus ineens; ‘mmm, misschien is het wel handig om te gaan studeren en geen tussenjaar te nemen’. Verschillen naar leeftijdscategorieën Dat de lockdown tot zelfreflectie leidde, zagen we veel microstories van verschillende vertellers terug. Daarin zagen we nauwelijks verschil als we naar de leeftijd van de vertellers keken. Wat we wél zagen, is dat reflectie verschillende vormen aannam en tot verschillende vragen en emoties leidde: o bij jongeren (tot pakweg 20 jaar) zagen we dat reflectie op self gepaard ging met (leren omgaan met) teleurstelling: Wat betekent dit voor mij? Wat kan er wél? o bij (eind) twintigers/dertigers/veertigers leidde reflectie op self tot vaak ingrijpende identiteitsvraagstukken: Wie ben ik? Ben ik wie ik wíl zijn?; o bij vertellers van 50 jaar en ouder leidt reflectie op self tot reflectie op wat zij doen en de vraag: past dit nog bij mij? 44
45 Online Touch Home