68

Een liminale tijd is te zien als een tijd van narratieve ontwrichting: onze levensverhalen ontsporen min of meer gelijktijdig door een bijzondere gebeurtenis, namelijk de komst van een nieuw, besmettelijk virus en de lockdown die daarop volgt. Daar kunnen we volgens Mead op verschillende manieren op reageren (zie H. 2): o door een chaos-verhaal te (blijven) vertellen: de verteller vindt het moeilijk om betekenis aan de gebeurtenissen te geven en een uitweg te zien; o door een terugkeer-verhaal te ontwikkelen: de verteller ziet (bewust of onbewust) mogelijkheden om de situatie te ‘repareren’ en terug te keren naar ‘normaal’; o door een zoektochtverhaal te ontwikkelen: de verteller realiseert zich dat er te leren is van de situatie; er vindt transformatie plaats. Wij hebben de verhalen als volgt geïdentificeerd: (Elementen van) chaos: Het moeilijk vinden om al betekenis aan de gebeurtenissen te geven. In het gesprek zelf tot inzichten komen en perspectief ontwikkelen Acceptatie van het hier en nu; zelf al perspectief hebben ontwikkeld om daarmee om te gaan Zoektocht naar terugkeer naar het oude Zoektocht naar transformatie, voor ‘ná corona’. AS5, AS6, AS11, AS16, AS21, PS3, PS5, PS8, PS10, PS16, PS23, PS28 68 AS3, AS3, AS7, AS9, AS10, AS12, AS15, AS16, AS17, AS18, AS19, AS20, PS4, PS7, PS10, PS11, PS12, PS14, PS15, PS17, PS18, PS21, PS24, PS26, PS27 AS1, AS2, AS8, AS12, AS14, AS15, AS17, AS19, AS20, PS2, PS6, PS9, PS13, PS19, PS20, PS22, PS25, Chaos-verhalen Opvallend is dat er maar 1 of maximaal 2 verhalen die we hebben verzameld, kunnen worden gezien als een typisch chaos-verhaal: de verteller benadrukt het ingewikkelde van de situatie, de gevolgen die dat heeft voor hemzelf en/of zijn omgang met anderen en ziet vooralsnog geen uitweg. In de overige verhalen die we als ‘chaos-verhalen’ hebben getypeerd, zagen we al een aanzet tot het zoeken naar hoe daarmee om te gaan.

69 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication