ingeschreven als luisterend oor. Voor alle klusjes die je maar kon bedenken in een straal van 10 km stond ik ingeschreven... Microstory PS17: De oerkracht om door te gaan Ik hoorde het [dat bedrijven als ons restaurant dicht moesten] zondag. Maandag was onze sluitdag. Toch iedereen opgeroepen om te komen op hun vrije dag omdat ik een gesprek wilde met iedereen. De fulltimers maar ook de parttimers. We hadden een gesprek over wat betekent Corona dan voor onszelf en in ons dagelijks leven. Wat betekent dat hier in het restaurant. We moeten uitzoeken wat er wel en wat er niet mag. Ik heb ook echt geprobeerd om die oerkracht die ik voelde op de zondag om die over te brengen en vooral ook te laten zien dat er nieuwe tijd aanbreekt met nieuwe kansen. Ik denk dat zonder dat het een heel emotioneel verhaal werd dat goed is neergelegd. Het werd direct opgepikt eigenlijk. In de weken dat we dicht waren hebben we met het hele team totaal de zaak verbouwd. Totale make-over. Ik heb gezegd; ‘de take away gaan we gewoon hartstikke goed doen. Daar gaan we prijzen voor rekenen die voor mensen ook gewoon betaalbaar zijn. We hoeven niet de normale restaurant prijzen want die beleving die is er niet. Het is gewoon in een bakje en ‘alstublieft’ aan de deur’. Mensen die hun huizen niet uit durfden, vooral de ouderen, daar hebben we het naartoe gebracht. Daar hebben we ook een schifting in gemaakt. Als je wat ouder bent komen we het brengen en als je jonger bent dan kom je het gewoon halen. Ik wilde ondernemerschap laten zien met mijn hele team. Dit was het uitgelezen moment om te laten zien dat er ook positieve dingen zijn en vooral in dat stuk te gaan zitten. Dus toen hebben we gezegd dan gaan we het restaurant ook een make-over geven en dat gaan we met elkaar doen omdat dat ook een mooi proces is om dat met elkaar te doen. Daarmee geven we ook een signaal als de mensen straks weer binnenkomen dat we niet stil hebben gezeten en dat er ook in een ogenschijnlijk financiële malaise ook ruimte en geld is om dingen beter neer te zetten dan ze waren. Dat is ook expliciet wat we terugkrijgen nu we open zijn, dat mensen onder de indruk zijn van hoe we dit afgelopen periode hebben gedaan. We hebben daarin vol de social media erbij gebruikt. Een bureau erbij gehaald die ons daar ook in ondersteunt heeft. Dus niet een facebook berichtje maar we hebben er echt professionals ingezet om dat goed neer te zetten. 72
73 Online Touch Home