96

• onvoldoende betrokken worden bij beslissingsproces vanuit gehandicaptenzorg instelling. • de afstand en afstandelijkheid. • de 1,5 meter samenleving. • de snelheid van het leven. Een standje terug. • de ratrace. Niet altijd maar gaan voor meer of groter. • niet gedacht dat het zo moeilijk was om te verblijven met mezelf in deze tijd. We moeten ook anders omgaan met dieren • de stress. Het uitstellen als het moeilijk wordt. • zakelijkheid bij de werkgever • niet meer zo hard rennen de hele tijd. • de regels en wat niet mag. • meer wandelen, bewegen, thuis afspreken, meer 'nee' durven zeggen tegen dingen. Meer eigen ruimte bewaken Wat vertellers WEL willen meenemen uit ‘deze tijd’? (weergave per verteller) • het huiselijke van deze tijd; dat je weer weet wie je buren zijn • de hoffelijkheid die ik in deze tijd zie; de andere manier van met elkaar omgaan; weg van het mateloze; de aandacht voor het kleinere; het inzicht dat je op sommige momenten anderen nodig hebt dan anders • Meer aandacht hebben voor waar het eigenlijk om gaat; de kunstenaar in onszelf de ruimte geven om tot creatieve oplossingen te komen. • Dat het allemaal wel een tandje minder kan; weg van de opgelegde druk; blijven zoeken naar begrip voor en verbondenheid met elkaar • deze tijd leidt tot reflectie op wat je eigenlijk nodig hebt en niet; betrouwbaar willen zijn voor de ander; de rust van niet altijd op tijd, op tijd, op tijd hoeven te zijn; prioriteit geven aan wie/wat je dierbaar is. • reflectie op hoe we willen samenwerken op de werkplek: de anderhalve meter gaat niet over de inrichting van kantoren, maar over de inrichting van het werk en het contact tussen mensen; blij dat de malle kantoortuinen en bizarre mobiliteit achter ons ligt; uit de reflectie op het gesprek: deze tijd is een zoektocht met verlies én leert om te gaan met minder controle en leert te relativeren. Deze tijd gaat over bezinnen, observeren, kijken wat zich voordoet en hoe je je daartoe verhoudt. Het is een zoektocht die ís, zonder dat er een heilige graal is. 96

97 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication