20

met name weinig onderhoud. De keuze van bouw was ingegeven door maximaal zelf dingen te kunnen doen. Een wood-core bouw, western red cedar kern en beide zijden in de glasvezel met epoxy, is hier voor een goede oplossing. Het verhaal van de bouw van een sloep Het begon ooit met een werkdipje. om dat te ondervangen leek een bootbouwcursus van een week, destijds in Enkhuizen, de goede remedie. Dit leidde nog niet direct tot de start van een boot maar wel tot aanschaf van veel gereedschap; je kunt maar beter voorbereid zijn. De verhuizing van de stad naar de Betuwe bracht de ruimte aan huis mee om een bootje te kunnen bouwen. Vervolgens kon ik op zoek naar een mooi ontwerp dat ook nog uit de schuur pastte. Het ontwerp van Selway&Fischer van de IJsselsloep 21 bood uiteindelijk de beste combinatie en een set tekeningen werd aangekocht. De schuur werd ingericht met werkbank, kasten en hout. Een goede stoel is belangrijk want je besteed veel tijd naar je werk te kijken en te bedenken hoe je één en ander moet aanpakken. Het grote nadeel; je doet veel voor het eerst en als je het eenmaal goed kunt hoef je het niet meer te doen. Men zegt ook: Je eerste boot bouw je voor je vijand, de tweede voor een vriend en de derde voor je zelf. Vol optimisme en met een globale tijdshorizon van een jaar of twee werd de bouw gestart. We spreken over 2005. De intentie was een eenvoudig bootje zonder systemen te bouwen en oPStELLEn VAn HEt bouWFrAmE De eerste fase was het opstellen van het bouwframe waarop keurig verticaal, haaks en parallel aan elkaar de mallen worden geplaatst. De romp is op z’n kop gebouwd. Leidraad is je waterlijn, een gaatje in alle mallen op de waterlijn met een touwtje er door helpt je een eind op weg. Achteraf gesproken zie je dat je erg gefocust bent op de bouwtekening. Deze is natuurlijk wel belangrijk maar veel belangrijker is dat een boot symmetrisch is en strookt. Een goede bouwer vlakt de foutjes van de ontwerper uit. (Olin Stephens zei dit ooit..) Zeer belangrijk is wel dat je hier zo nauwkeurig mogelijk werkt, dit scheelt werk en correcties in de volgende fases. kIELbALk Bovenop de mallen de uitsparingen voor de binnenkielbalk. Deze is van oregon-pine gelamineerd in drie lagen en met de huidlijn mee geprofileerd. Vervolgens de binnen stevenbalk gelamineerd van eiken latten in een mal. Deze geplaatst en ook met de romp vorm pas gemaakt. Als laatste (vaste) malonderdeel de spiegel met knie naar de kielbalk. Nu was de zaak gereed om de eerste cedar latten aan te brengen. Een restpartij Western Red Cedar werd overgenomen van iemand die net gestart was met de bouw van een 45ft zeilboot (maar ook 10 jaar eerder klaar was dan ik). De latten van 25x30mm konden met 1 schuine las verlengd worden tot de totale lengte van 7.5 m. Ik had er voor gekozen deze niet hol en bol te schaven maar koud op elkaar en de naden op te vullen met lijm. Een lekker klusje, makkelijk elke dag een paar latten te doen. Nadat de romp gedicht was werd het tijd de buiten stevenbalk, kiel constructie en de spiegel af te werken. De spiegel is afgewerkt met massief teak en zal blank gelakt blijven met een witte rand. De kiel is van 75x75mm hardhout samengesteld inclusief hak en verjonging voor bij de schroef. Geen kielbouten; alles zou ingepakt worden in matten en epoxy. Een grote uitdaging en een lange mentale voorbereiding vormde het boren van het schroefasgat. Kun je maar 1 keer

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication