22

Twee filmpjes van de doop en de ‘Maidentrip’ van Leena ee doen en het moet wel recht en onder de juiste hoek. Daarvoor heb ik een gatenboor laten verlengen met een buis. Goed uitgelijnd en geleiders voorzien. Dit kostte veel kracht en een boormachine die het niet meer trok. uiteindelijk op 6 mm na goed uitgekomen. In het gat is een polyesterbuis aangebracht. Als je een boot gaat bouwen moet je je realiseren dat je heel erg veel van schuren moet houden. De volgende fase bestond uit het schuren en uitvlakken van je bouw. En glad is niet gelijk aan strokend. Al het werk wat je voorafgaand niet netjes hebt gedaan komt nu naar voren. Een schuurbalk van 70x70x750mm voorzien van een sleuf voor stofafzuiging werd mijn vriend voor lange tijd. Voor mij was de allergrootste uitdaging de glasvezel matten met epoxy aanbrengen. Want hier zie je het verschil tussen amateurbouw en professioneel werk. Echtgenote Elisabeth aan het roer an an Op allerlei enthousiaste bootbouwsites kom je opvalend veel mislukkingen tegen van het opbrengen van de glasvezellagen. En er weer af moeten halen is iets wat je écht niet wil. Uiteindelijk hier lang tegen aanlopen hikken. tezamen met werkdrukte heeft de bouw in deze fase aanmerkelijke vertraging opgelopen. Op zich was dat geen probleem, de boot stond niet in de weg. Voor het bekleden uiteindelijk een oud FD vriendje ingeschakeld. Ad werkt als professioneel plakker en met z’n tweeën ging het vlot en ook in 1 keer goed. Drie matten onderwater en twee bovenwater. Een speciale plamuur laag (en weer) eindeloos schuren leverde echt een strakke en mooi uitgevlakte romp op. tevens onderwater direct een coppercoat systeem aangebracht op komende jaren geen onderhoud te hebben aan het onderwaterschip. tijd om de boot om te draaien. Als voorbereiding heb ik twee ring frames om de boot gemaakt met hijsogen zodat ik met een kettingtakel aan de plafondbalken de boot volledig kon draaien of op zijn kant zetten. Het draaien zelf was in een kwartiertje gebeurd. De binnenkant werd ontdaan van lijmresten en gladgeschuurd. Ook hier weer glasvezel en epoxy aangebracht. Het werkte makkelijker met de boot op z’n kant. Men zegt ook: je eerste boot bouw je voor je vijand, de tweede voor een vriend en de derde voor je zelf HEt LEukStE WErk Voor mij begon nu het leukste werk; het inbouwen van de boot. Als eerste twee lange grote balken in langs richting aangebracht en in gelamineerd als vloer- en motor steun. Dekwegeringen, dekbalken en frames van zitbanken alles gemaakt van stika-spruce en vervolgens in de epoxy gezet. De schotten van 12 mm multiplex. De vloer van 18mm multiplex met 12 mm teak (restanten van onze eerste Baltic 39) Alle teakdelen zijn met grijze voegenkit afgewerkt. Al het gelakte zichtwerk: kuipbanken en kuiprand in Cedrela, hetzelfde soort hout

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication