14

Bott op de bres voor transitie wagenpark van Medux Pionieren, uitproberen, out of the box denken en vooruitlopen… Het is momenteel aanpoten in bestelautoland; volgend jaar moet er BPM worden betaald over de bestelauto waardoor ze fors duurder worden. Fleetowners die inzetten op elektrisch, hebben zo hun eigen uitdagingen - waaronder leveringsproblemen. De hele keten – van importeur en leasemaatschappij tot aan bedrijfswageninrichter en ombouwbedrijf – moet alle zeilen bijzetten. Van bedrijfswageninrichter bott mag Fleet & Lease een dagje meelopen bij grootafnemer Medux (800 bussen, 400 auto’s waarvan 75% elektrisch), een bedrijf vol in transitie. De leasemaatschappij en ombouwbedrijf schuiven aan. Van paniek aan tafel geen sprake, wel van een ongekende samenwerking. Een dreamteam. “Maar dat heb je ook hard nodig om alle uitdagingen aan te gaan”. Medux levert revalidatie- en zorghulpmiddelen aan de zorg waaronder thuiszorgorganisaties, zorgprofessionals, zorgverzekeraars, ziekenhuizen en gemeenten. Het levert ook aan de mensen thuis; Medux wordt ook wel de ANWB van de hulpmiddelen genoemd. De organisatie telt maar liefst 2.700 medewerkers en een wagenpark van ruim 400 gele kentekens en 800 bestelauto’s. In 2021 is al de beslissing genomen het park te vergroenen; niet voor ‘de helft’ met plug in hybrides, zoals mobiliteitsmanager René Hoogakker van Medux het omschrijft, maar met vol-elektrische auto’s én bestelauto’s. Zo is het gekomen dat Medux momenteel de fleetowner is met het grootste aantal elektrische bussen, bijna allemaal Mercedes e-Vito’s en Sprinters. Elektrisch rijden moet ook wel, benadrukt Hoogakker. “Hoe blijven wij anders in de binnensteden komen als volgend jaar de zero emissions zones van kracht gaan?” Huzarenstukje Frans van Diepeningen, directeur van bott Nederland, spreekt van een huzarenstukje hoe Hoogakker in deze moeilijke markt zowel het wagenpark als de vergroeningsplannen hoog heeft weten te houden. Hij kan het weten, want iedere nieuwe bus wordt door Veth Automotive voorzien van een inrichting van bott. Opdrachten die automatisch binnenkomen zodra Hoogakker als het ware op de bestelknop heeft gedrukt. De importeur, de leasemaatschappij, Veth en bott kunnen dan meteen aan de slag waarbij iedereen precies weet wat die moet doen. Standaardisering is voor Hoogakker een hoog goed. En wat betreft de huidige overspannen bestelmarkt? Eentje waar geen partij meer opkijkt van een bestelling van bijvoorbeeld 100 bussen? Waar in het verleden de 14 | vlag uitging, is het nu de markt afstruinen op zoek naar plukjes voorraad. Maar regeren is vooruitzien, benadrukt Hoogakker. “Veel ontwikkelingen zie je al ver van te voren aankomen. Dat de BPM-vrijstelling eraf zou gaan, wisten we natuurlijk ook al jaren. Net als de komst van de emissiezones. We mogen alles vinden van die plannen van de overheid, als bedrijf heb je ermee te dealen. We kunnen onze doorgaans kwetsbare eindklanten bovendien onmogelijk in de steek laten.” “We mogen alles vinden van die plannen van de overheid, als bedrijf heb je ermee te dealen”

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication