“Sturen op merken komt terug door de EV” Een van de zaken die Brundel opviel tijdens het onderzoek was dat fleetowners anno 2024 wel degelijk kijken naar het verbruik van de elektrische auto. Zowel de fabrieksopgave (WLTP-cijfers) als ook het daadwerkelijke verbruik. De verschillen tussen de merken en modellen zijn immers groot. Bovendien heeft de rechtervoet van de berijder op een EV vaak meer invloed op het verbruik dan op een benzineauto. Hoewel dit lastig is na te gaan, simpelweg omdat bij een laadbeurt de kilometerstand niet hoeft worden ingegeven, in tegenstelling tot tanken met een brandstofkaart. Brundel ziet onder zijn klanten, vooral de grotere fleetowners, nu een grotere sturing op elektrische modellen dan op brandstofauto’s. “Vaak wordt er zelfs één EV uitgezocht door de fleetmanager. Dat sturen op merken zien we weer terugkomen. Helemaal nu het aanbod van EV’s breed is over alle segmenten. Er valt echt wat te kiezen. Waarbij de kortingen bij het bestellen van grote aantallen, ook weer terug is van weggeweest.” Moeite voor doen De transparantie in laadkosten is er in veel gevallen wel, maar daarvoor moet dan wel een app worden geopend of worden gekeken op de website van de betreffende laadpasaanbieder of CPO. “Iedere aanbieder heeft hiervoor zijn eigen manier. Je moet er wel moeite voor doen, zeg maar”, aldus Brundel. Daarbij wordt de thuislaadpaal in veel gevallen geleverd met een eigen laadpas. Die komt er vaak bovenop. Waarbij leaserijders de neiging hebben iedere keer als ze de auto hebben gebruikt, al dan niet voor een kort ritje naar de supermarkt of sportclub van de kinderen, de auto telkens aan de lader wordt gehangen. Met bijbehorend starttarief. “Soms zien we in de transacties dagelijks wel vijf keer het starttarief voorbijkomen. Soms duurt het laden tussendoor maar een klein uurtje. Door dat starttarief wordt het wel een kostbaar geheel voor relatief weinig afgenomen stroom.” Fleet Support merkt duidelijk dat het bewustzijn over al die transactiekosten niet of nauwelijks aanwezig is bij fleetowners en hun leaserijders. Zelfs niet bij leasemaatschappijen. De laadtarieven worden bovendien bepaald door de laadpaalexploitant en deels ook pasleverancier. Daar kan je niet zo gek veel aan doen. Toch zijn het al die kleine, verborgen kosten die uiteindelijk in de papieren kunnen lopen. Een zogenaamde gratis pas klinkt leuk, maar zodra je de stekker steekt in een laadstation, staat de teller al op 35 cent. Dan moet je nog laden. Ook al is er bijvoorbeeld een flat rate afgesproken voor het laden, dan komen die extra kosten er toch nog bovenop. “Daarbij komen we zelfs tegen dat het tarief van laadpalen die op het eigen terrein van een bedrijf staan – waar fleetowners zelf het tarief voor kunnen bepalen – lager is dat de flat rate die zij betalen aan de exploitant. Dus ze ontvangen bijvoorbeeld 45 cent en betalen 53 cent. Ik zou zeggen, trek dat recht!”, aldus Brundel. Nieuwe slimmere technieken zorgen voor een (nog) betere actieradius. Gemiddeld 400 km range lijkt voor bijna alle segmenten de nieuwe norm. Bron: EV-database.org – februari 2024 | 19 Fleet Support
20 Online Touch Home