CO2-uitstoot registeren Terwijl het dus met glimble Zakelijk zoveel gemakkelijker kan. Die hele administratieve last verdwijnt daarbij voor bedrijven. Waarbij overigens voor grote bedrijven, die straks alle zakelijke reizen en daarbij horende CO2-uitstoot moeten registeren, het voordeel nog groter is. Die krijgen met glimble Zakelijk namelijk met een druk op de knop een dergelijke uitdraai. “Tevens een mooie aanleiding voor bedrijven eens kritisch te kijken hoe die uitstoot dan ook daadwerkelijk naar beneden te brengen. Bij glimble hoef je daar niets extra’s voor in te richten; het inzicht is meteen voorhanden”, aldus Reintjes. Reintjes komt zeker niet alleen bij de grote bedrijven over de vloer, juist ook het MBK is een belangrijke doelgroep. Een doelgroep die ook past bij de filosofie van glimble: houd het simpel. Daarbij geldt zeker niet: óf de auto óf de trein. Die keuze ziet Reintjes nog in veel gevallen in de mobiliteitsregelingen: óf een treinabonnement óf een auto. “Niet gek dat 90 procent dan kiest voor de auto. Soms wordt er dan een Mobiliteitskaart verstrekt die vervolgens ligt te verstoffen in het handschoenenkastje.” Het gaat er bij glimble vooral om dat de werknemer makkelijk de keuze kan maken om bijvoorbeeld de trein te pakken omdat het De sleutel tot alle vormen van mobiliteit Met glimble reis je eenvoudig met eigen vervoer, ov en deelvervoer, en is ontwikkeld door Arriva Nederland. Met glimble kun je zowel met een app als een mobiliteitskaart reizen. Hierin zijn alle ovvervoerders van Nederland opgenomen. Net als de meeste deelfietsaanbieders en deelscooters en de deelauto’s van de grootste aanbieders MyWheels en Greenwheels. De Glimble reisplanner adviseert combinaties van bijvoorbeeld ov en deelauto. Met glimble Zakelijk kun je als bedrijf alle zaken rondom mobiliteit uitbesteden en je als onderneming richten op ondernemen. “Wij geven feitelijk de sleutel tot al die vormen van mobiliteit”, aldus Reintjes. Dat ondernemers daar vervolgens een hoop werk mee besparen en dat alles gemakkelijk is in te richten, is vaak een eyeopener. In een later stadium kunnen bedrijven overigens meer gaan sturen op mobiliteit – glimble is modulair uit te bouwen, tot en met mobiliteitsbudgetten aan toe. Reintjes komt bijvoorbeeld nog tegen dat bedrijven geen woonwerkvergoeding geven aan werknemers die minder dan 10 km ver wonen. “Ik zou zeggen, geef die een kilometervergoeding en laat ze met de fiets komen. En mijn oproep aan werkgevers: geef werknemers de ruimte om ook op andere dagen dan dinsdag en donderdag naar kantoor te komen. Dat hoeft heus niet voor iedereen te gelden. Als je daarmee 8 procent van de auto’s uit de spits haalt, zijn de files al voor 50% opgelost!” beter uitkomt. Daarvoor is eigenlijk alleen de app nodig; er hoeft niet eerst toestemming gevraagd te worden, er zijn geen privacy-issues, er hoeven geen declaratieformulieren ingevoerd te worden. Cruiseschip En de kosten? glimble gaat er prat op de meest toegankelijke oplossing te hebben in de markt voor multimobiliteit. “En de totale kosten voor het gebruik van ov bovenop een leaseauto, gaan niet perse omhoog. Dat kunnen we feilloos uitrekenen waarbij je feitelijk de kosten verdeelt op een andere manier.” Reintjes ziet vaak dat bedrijven opkijken tegen het inregelen van flexibiliteit in hun mobiliteitsregelingen. Al snel is het idee iets te moeten doen met deelauto’s, fietsregelingen en het optuigen van een kerstboom aan vergoedingen. Maar dat is helemaal niet nodig. Reintjes: “Als ik jou een sloot wil laten oversteken, dan leg ik een plankje neer. Eventueel met een reling om je aan vast te houden. Maar veel van de oplossingen in de markt bouwen als het ware een compleet cruiseschip. Het maakt het onnodig complex.” | 31 Glimble
32 Online Touch Home