32

Een echte image-builder is deze nieuwe Hyundai IONIQ 5 N. Een auto die petrolheads eens zouden moeten ervaren, zegt Van Dalfsen. Hun weerstand tegen elektrisch rijden wordt direct opgelost. Met 650 pk (478 kW) is de IONIQ 5 N de krachtigste elektrische sportauto van Hyundai ooit. De beide elektromotoren leveren een vermogen tot 609 pk (448 kW) onder normale omstandigheden en zelfs tot 650 pk (478 kW) met ingeschakelde N Grin Boost. Zijn actieradius bedraagt tot maar liefst 448 km (volgens WLTP). Overigens gaat de ‘gewone’ IONIQ 5 dit jaar een upgrade krijgen waarbij de actieradius toegenomen is dankzij een vergrote batterijcapaciteit van 77,4 naar 84 kWh. Hyundai breidt gamma uit – en wil meer zakelijk aandeel in verkopen “We mogen onszelf best vaker op de borst kloppen” Zuid-Korea ís zo’n beetje Hyundai (waar ook Kia onderdeel vanuit maakt). Het is Korea’s succesverhaal, wereldwijd het derde autoconcern. Hyundai lijkt zichzelf bovendien met de nieuwe modellen, waaronder de (vol-elektrische) IONIQ-range en nieuwe Kona, opnieuw uitgevonden te hebben. Mitch van Dalfsen, de kersverse Coördinator Fleetsales en Leasing bij Hyundai Motor Nederland, vindt ook dat het Koreaanse merk zich best meer op de borst mag kloppen. “We hebben de zakelijke rijder namelijk zoveel te bieden. Meer dan de markt wellicht weet.” Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Hyundai’s A-segment auto, de recent vernieuwde Hyundai i10. Qua restwaarde scoort deze auto, volgens de onafhankelijke restwaardespecialist Autotelex, beter dan de evenknie van het zustermerk. Terwijl die laatste wel steevast bovenin de leaseranglijsten staat. Sowieso is het A-segment nog een populair segment voor menig uitzend- of thuiszorgorganisatie. Een segment waar steeds meer autofabrikanten juist afscheid van nemen. “Hyundai niet. We zien juist nog enorme groeikansen voor de nieuwe i10, die vooral qua uitrusting niets te wensen overlaat”, aldus Van Dalfsen. En wat dat A-segment betreft: Hyundai komt zelfs met een nieuw, vol-elektrisch model. Deze zomer wordt die gepresenteerd, eind van het jaar moet die op de markt komen. Van Dalfsen kan er verder nog niet op ingaan, maar weet dat deze auto goed zal gaan scoren. “De markt zit te springen om goedkopere EV’s in een kleiner segment.” Belangrijke troef Vooralsnog moet Van Dalfsen het doen met het huidige modellengamma. En dat is bepaald geen straf. Hyundai viel de laatste maanden nogal eens in de prijzen: zo is de IONIQ 6 door Auto Review uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2023, TopGear deed dat met de sportieve IONIQ 5 N. Het brede gamma van het merk omvat ook de recent vernieuwde Bayon, een stoere Crossover Utility Verhicle (CUV). En natuurlijk is er de nieuwe KONA, voor de zakelijke markt een belangrijke troef, benadrukt Van Dalfsen. Met een scherpe vanafprijs voor de volledig elektrische variant, voldoet hij aan de huidige wens van zowel leaserijder als fleetowner naar meer betaalbare EV’s. De fiscale voordelen van een EV worden immers minder, de markt wil dan ook EV’s met een scherpe fiscale waarde. Overigens was zijn voorganger de bestverkochte elektrische SUV van Nederland. Met de 32 |

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication