39

mobiliteitsbudget bij moet. De Nissan Juke, Qashqai en de vol-elektrische Leaf en Ariya scoren altijd goed in de private lease ranglijsten. Ook als poolauto scoren deze modellen goed. Maar ook bij tenders van grote autoverhuurders wordt bijvoorbeeld de Qashqai naar voren geschoven. De auto’s rijden nu al rond in huurparken en worden geroemd om hun gebruikers- en bedieningsgemak. Nissan ARIYA, Qashqai en X-Trail nu als aantrekkelijke Limited Edition Met de nieuwe Limited Editions van de ARIYA, Qashqai en X-Trail introduceert Nissan per direct drie extra aantrekkelijke modellen die een rijke uitrusting combineren met een zeer gunstige prijsstelling. De volledig elektrische Nissan ARIYA Limited Edition komt zelfs in aanmerking voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). De crossover is er ook met de 87 kWh-batterij en een actieradius tot 536 km, terwijl de elektromotor 178 kW (242 pk) en 300 Nm naar de voorwielen stuurt. Daarbij scoort Nissan al een tijdje met de elektrische bestelauto, de Townstar. Die in juni overigens ook als Combi (passagiers) versie op de markt komt. Vorige maand is daar de grotere broer Interstar-e bijgekomen. De grootste elektrische bedrijfswagen van Nissan in het 3.500 kg GVWsegment dat een zeer respectabele WLTP actieradius heeft tot 460 km en 2.500 kg kan trekken. Overigens is deze besteller er ook in dieseluitvoering, net als de iets kleinere Primastar. Peijs ziet dat momenteel als pluspunt in de markt. Veel ondernemers gaan nog een ‘ronde’ benzine of diesel omdat EV ze nog niet uitkomt. Bovendien worden bestelauto’s volgend jaar flink duurder omdat de BPMvrijstelling eraf gaat. “Het is voor onze dealers alle zeilen bijzetten om aan de vraag te kunnen voldoen. Maar het gaat lukken. Het toont natuurlijk wel weer aan wat zwalkend overheidsbeleid doet met een markt. Ook de nabije toekomst van de elektrische auto is momenteel nog alleszins zeker wat de kosten betreft. Dat is jammer.” Fiscale last Met de e-POWER techniek op de Qashqai heeft Nissan daarbij een bijzondere, brandstof-besparende techniek in huis. Het rijdt uiterst comfortabel en altijd elektrisch waardoor bijvoorbeeld het hoge koppel altijd aanwezig is. Een benzinemotor dient als generator. Oplaadstress en range anxiety zijn er daardoor niet. “Voor EV-leaserijders die toch weer teruggaan naar benzine omdat de fiscale last te groot wordt, is dit een prima alternatief”, aldus Peijs. Maar belangrijker voor de zakelijke markt is, volgens Peijs, het consistente prijsbeleid van Nissan, de uitstekend ROBcijfers en dito restwaarden wat allemaal leidt tot scherpe leasetarieven. Met dit geheel denkt Peijs dat Nissan een plek verdient hoger op de shortlist van fleetowners en leaserijders. Bovendien heeft Nissan een nieuwe LEAF en nieuwe Nissan Micra aangekondigd. Die laatste zal, net als de LEAF, ook vol-elektrisch worden. “Dat wordt een echt indrukwekkend model, uitermate geschikt voor urban mobility en ver daarbuiten. Nissan is uiteindelijk in 2030 een volledig elektrisch merk waarbij we momenteel fors inzetten op de ontwikkeling van de solid state accu die een veel hogere energiedichtheid heeft. Het blijven uitermate spannende maar ook leuke tijden.” Olivier Peijs | 39 Nissan

40 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication