Groei autolease door sterke arbeidsmarkt en veel afleveringen In 2023 is het Nederlandse autoleasepark met 6,2% gegroeid, blijkt uit de jaarcijfers van VNA vandaag gepubliceerd. Het park telt nu 1,334 miljoen voertuigen (personenauto’s en bestelwagens). De groei komt voor een groot deel op het conto van zakelijke leaseauto’s. Zorgen zijn er over de EV; groeit daarvan staat onder druk door kostenontwikkelingen. Volgens VNA zijn er meerdere factoren die in 2023 hebben bijgedragen aan de toenemende vraag naar autolease. Belangrijk is dat, ondanks het gebrek aan economische groei, de arbeidsmarkt in Nederland sterk blijft. Dat resulteert in extra vraag naar zakelijke mobiliteit en leidt tot meer zakelijke leaseauto’s. Ook groeide het aantal zzp’ers in sectoren als bouw en logistiek. Dat vormt een stimulans voor het aantal lease bestelwagens. Een andere factor achter de groei van het leasepark is dat in 2023 meer nieuwe voertuigen konden worden afgeleverd. Lange levertijden, van soms ruim een jaar, werden teruggeschroefd door een toename in productie. Terugslag verdere ingroei EV De toename van het autoleasepark komt voor een groot deel op het conto van zakelijke leaseauto’s. Dit segment steeg met 7,3% naar 841.700 auto’s. Dat zijn er 57.200 meer dan eind 2022. Ook het lease bestelwagenpark nam sterk toe en klom met 6,4% (+14.800) naar 247.200 voertuigen. Voor private lease werd een meer bescheiden jaargroei genoteerd. Dit segment steeg met 2,5% (+6.000) tot in totaal 245.100 auto’s. In het groeiende autoleasepark zijn steeds meer elektrische auto’s te vinden. Eind 2023 was ruim een kwart van het lease personenautopark volledig elektrisch. Van de nieuwe lease bestelwagens was 17% een EV en binnen alle lease bestelwagens ligt dit aandeel nu op een kleine 7%. Desondanks zijn er zorgen over de verdere elektrificatie van auto’s. Volgens Renate Hemerik, voorzitter VNA, dreigt een terugslag in de verdere ingroei van EV’s nu het financiële plaatje minder aantrekkelijk wordt. “Leasemaatschappijen geven aan dat zakelijke rijders vaker switchen van elektrisch naar hybride of benzine. Het naderende einde van fiscale stimuli en subsidies zet, bovenop het al hoge kostenniveau van EV’s, de groei van elektrificatie onder druk.” Door die hogere kosten neemt het leaseaandeel van EV’s 40 | wel toe, ziet Hemerik. Ruim de helft van alle elektrische personenauto’s is een leaseauto. “Autolease blijft essentieel voor verdere elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Dat zien we nu ook bij bestelwagens. Het autoleaseproduct neemt de horde van relatief hoge aanschafprijzen voor klanten weg en ontzorgt door risico’s van nieuwe technologie op zich te nemen.” 100 euro extra per maand Die hoge kosten zijn nu al vooral te zien bij private lease. In de eerste helft van 2023 was 32% van de nieuwe private leaseauto’s nog volledig elektrisch, maar in de tweede helft van het jaar zakte dit naar 24%. In 2026 vervallen nog meer voordelen op EV’s. Er is dan geen sprake meer van vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting (mrb). Daarmee dreigt een forse maandelijkse kostenverhoging dat al snel kan oplopen tot 100 euro extra per maand of zelfs meer. “Door deze dreiging lijken met name particulieren af te haken”, aldus Hemerik. Maar die hoge kosten van een EV beperken ook het animo onder zakelijke rijders om een EV te nemen, als ze dat al niet moeten van de baas. Hemerik: “In tegenstelling tot wat soms wordt gedacht, rijdt niet iedere leaserijder in een grote leaseauto. We hebben veel leaserijders met een modaal of lager dan modaal inkomen. Zij letten scherp op kosten. Van de nieuwe leaseauto’s heeft bijna de helft een aanschafprijs onder de 40.000 euro. In dat prijssegment is het aandeel EV slechts 14%.”
41 Online Touch Home