46

Is de EV van het Jaar wel veilig genoeg? “Rijden met een EV vraagt om een ander rijgedrag” De awards voor de EV van het Jaar 2024 zijn uitgereikt bij Verkeersveiligheid Groep Nederland (VVGN) in Lelystad. In drie categorieën is een winnaar gekozen, de auto’s moesten op 8 categorieën scoren. Daaronder niet een aparte categorie ‘veiligheid’, hoewel dat thema wel alle aandacht verdient, benadrukt Collin Bell van VVGN. Juist voor een EV! “Aan veiligheidssnufjes op de auto’s geen gebrek, maar de berijder moet ze wel leren gebruiken.” Talrijk zijn de verhalen van overwegend ervaren zakelijke rijders die niet snel genoeg de veiligheidssnufjes, de zogenaamde ADAS-systemen, uitzetten zodra ze in de auto stappen. Al die piepjes en rij-ingrepen zodra er ook maar even een bochtje wordt afgesneden; het wordt als storend ervaren. Het ene merk is daarin toegefelijker dan anderen. De bedoeling van die systemen is uiteraard nobel. En ADAS systemen bevorderen wel degelijk de verkeersveiligheid, benadrukt Bell. Maar bestuurders moeten er wel mee leren omgaan. “In negen van de tien keer openen we echt de ogen van chauffeurs tijdens onze trainingen hoe om te gaan met de ADAS-systemen. Bovendien weten velen niet eens welke systemen er allemaal aan boord zitten.” Dat in de praktijk het ene systeem wat anders werkt dan dat van een andere merk, weet Bell ook. Niet alle systemen 46 | zijn even volmaakt, al zetten de fabrikanten daarin grote stappen. Ze zijn natuurlijk ook gewoon toegelaten door de wetgever; daar gaan uitvoerige tests aan vooraf, weet Bell. “Voertuigen worden steeds veiliger, dat is ontegenzeggelijk waar. ADAS-systemen zitten ook standaard in steeds meer voertuigen. Steeds meer fleetowners vragen er ook om. Het is een goede zaak.” Veiligheidsuitdagingen Maar specifiek de elektrische auto heeft zo zijn eigen ‘veiligheidsuitdagingen’, benadrukt Bell. De auto’s zijn zwaarder, hebben meer vermogen - dat ook direct vrijkomt – en reageren over het algemeen anders tijdens bijvoorbeeld noodsituaties dan standaard brandstofvoertuigen. Veel automerken bieden klanten inmiddels zogenaamde aflevertrainingen aan om alle

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication