47

functies van een moderne EV goed uitgelegd te krijgen. Ook VVGN verzorgt dergelijke trainingen voor onder andere VW, Audi, Skoda, Toyota en Lexus. Die trainingen zijn voor de berijders gratis, het vraagt alleen één uur en vijftien minuten tijd van de berijder. “Een tijdsinvestering die het dubbel en dwars waard is. Voor de veiligheid, maar ook voor het verkrijgen van een optimale actieradius van de EV. Rijden met een EV vraagt om een ander rijgedrag, daar helpen we bij”, aldus Bell. leidt bovendien tot rustiger rijgedrag en meer ontspannen chauffeurs.” Of autofabrikanten dan niets kunnen verbeteren aan de ‘veiligheids-hardware’ in de auto? Bell kijkt soms wel wat fronsend naar de steeds uitgebreidere entertainmentsystemen in moderne auto’s. Grote schermen met daarop veel informatie, het is veelal standaard in menig EV. Bell: “Helaas heeft dit wel invloed op de mate van afleiding van een berijder. En afleiding is de grootste veroorzaker van verkeersongevallen. Goede systemen die de bestuurder helpen om de focus te houden op de weg, die zouden wat ons betreft welkom zijn.” Tesla Model 3 uitgeroepen tot EV van het Jaar 2024 De EV van het jaar 2024 Award is op 19 maart bij Verkeersveiligheid Groep Nederland in Lelystad uitgereikt. Overall winnaar is de Tesla. De Opel Corsa en Mercedes EQE wonnen respectievelijk in de categorieën midden en top. Overigens geeft VVGN ook EV-trainingen rechtstreeks aan fleetowners. De laatste tijd krijgt Bell veel bestuurders van elektrische bestelbussen over de vloer. Niet alleen veiligheid (lees: goed werkgeverschap) speelt hierin een rol, bedrijven willen ook grip houden op de ROB-kosten: de snellere EV – dat geldt ook voor bestelauto’s - vraagt bijvoorbeeld nogal wat van de banden. Als tenminste die extra pk’s ook daadwerkelijk worden omgezet in het rijgedrag. Maar ook de schadelast proberen bedrijven zoveel mogelijk te temmen. De bussen zijn al flink duurder dan de brandstofevenknie, net als de onderdelen al dan niet voorzien van sensoren. “Ook die bestuurders leggen we haarfijn uit wat de ADAS systemen doen en hoe ze die het best kunnen inzetten. Ook hier is het vaak een eyeopener en De Tesla Model 3 won in de categorie ‘hoge segment’ maar werd dus tegelijkertijd overall winnaar. De Volvo EX30 werd uitgeroepen Belofte van 2024. Deze categorie is bedoeld om aandacht te geven aan EV’s die net op de markt zijn gekomen of binnenkort gaan komen. Hiermee geeft de jury erkenning aan een model dat nog niet te beoordelen is op feitelijke data. Volgens de jury heeft de Volvo EX30 een uitstekend design, staat op een goed ontworpen platform en het rijgedrag is soepel, comfortabel en voorspelbaar. Daarbij heeft Volvo duurzaamheid hoog op de agenda staan en dat zien we bijvoorbeeld terug in de nieuwe kobaltvrije LFP-batterij van de instapversie van de EX30. Het bijbehorende onderzoek laat ook een aantal andere interessant ontwikkelingen zien, meldt VZR. Zo zijn de leaseprijzen van EV’s dichter naar elkaar toe gegroeid. Stijgen laadsnelheden, met name bij reguliere EV’s, sterk en inmiddels zijn EV’s door toename trekgewicht ook caravantrekkers geworden. De zesde editie van de verkiezing werd georganiseerd door VZR in samenwerking Leaseplan Nederland, Autoweek, Eneco eMobility, het AD en EV-Database. De jury beoordeelde de auto’s op zaken als trekgewicht, registraties, laadsnelheid en leaseprijs. Het moet zorgen voor een meetbaar en transparant resultaat. De jury bestaat uit Martin Huisman (VZR), Roel Keunen (Eneco eMobility), Damiaan Hage (AutoWeek), Maartje van Tongeren (LeasePlan Nederland) en Niek Schenk (AD). | 47 VVGN

48 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication