50

bp ziet terugtrekkende beweging op EV Eén leverancier voor bedrijven in transitie Hoe verduurzaam je een vloot waarin zowel personenauto’s als bestelwagens maar ook vrachtwagens rondrijden? Energiereus bp komt veel bij dergelijke fleetowners over de vloer. De intrinsieke motivatie om te verduurzamen is er, sommigen moeten ook vanuit de wens van hun opdrachtgevers. Vervolgens is er volop keuze: van elektrisch tot en met biodiesel HVO100. Een wirwar van aanbieders optuigen, bevordert niet echt de grip op het park. De boodschap richting wagenparkbeheerders van het Fleet team van bp luidt dan ook: houd het simpel! Dat ‘Fleet team’ van bp bestaat onder andere uit Tom van Mourik, Marcel Mureau en Jaap Vermeijden. Ieder van hen bedient een deel van de markt. Ze zien allemaal de uitdagingen van fleetowners om te verduurzamen. Ieder bedrijf heeft daarbij zijn eigen tempo; zelfs als het gaat om personenauto’s en lichte bestelwagens waar elektrificatie de hoofdrol speelt. “Daar zien we momenteel terugtrekkende bewegingen; de voertuigen zijn duur, de fiscale stimulering wordt minder en er is veel onzekerheid over de toekomstige kosten. Je moet als bedrijf wel een erg groen DNA hebben om uitsluitend op EV in te zetten”, aldus Vermeijden. One-stop-shop De uitrol van benzinevoertuigen is vaak eenvoudiger. Dit is algemeen bekend terrein voor de fleetmanager. Bovendien is er geen laadinfrastructuur nodig, noch regelingen voor EV met allerhande bepalingen over (eigen) laadpalen. Het ene bedrijf heeft daar overigens meer moeite mee dan het andere. Medux is een klant van bp voor wat betreft laadinfrastructuur (zie interview elders in dit nummer). Het is in Nederland momenteel de fleetowner met de meeste elektrische bestelbussen; daarnaast is ook 75% van hun personenauto’s al een EV. Medux moet in veel gevallen ook wel elektrificeren vanwege de zero-emissiezones 50 |

51 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication