11

Geworsteld wordt er met de elektrificatie van het park. Ook al behoort Nederland tot de meest vooruitstrevende landen in Europa met bijna 8 op de 10 bedrijven die al minstens één alternatieve brandstoftechnologie voor personenauto’s hebben ingevoerd, ruim boven het Europese gemiddelde. Als we de bedrijven die overwegen om dit soort technologieën de komende jaren in te voeren erbij optellen, stijgt dit zelfs naar 9 van de 10 bedrijven. Normalisatie Maar het zijn niet zozeer de volledig elektrische auto’s die een groeispurt kennen, maar vooral de plug-ins: 6 van de 10 bedrijven maken er gebruik van of zijn van plan dat de komende 3 jaar te doen, boven volledig elektrisch en hybride. Het beeld is ongeveer hetzelfde, ongeacht de grootte van de bedrijven. De grootste belemmering voor het invoeren van volledig elektrisch is nog steeds de hoge aankoopprijs, maar de meeste andere vaak genoemde belemmeringen (vooral het aantal oplaadpunten) worden als minder belemmerend ervaren dan in de andere Europese landen, wat wijst op een geleidelijke “normalisatie” van volledig elektrisch in Nederland. En hoe zit het met alternatieve mobiliteit? Daarin valt op de gestegen populariteit van de huurauto, vooral ingezet voor korte of middellange termijn. Het staat als gekozen mobiliteitsoplossing ver boven de inzet van openbaar vervoer, fiets delen/leasen en mobiliteitsbudget. Dit laatste kent een matige belangstelling (1 op de 3 bedrijven geeft aan geïnteresseerd te zijn in deze oplossing). Overigens is bij 4 op de 10 bedrijven een specifieke strategie voor Nederlandse bedrijven (straks) massaal aan tweedehands leaseauto Nederlandse bedrijven tonen een sterk toenemende interesse in tweedehands leaseauto’s, blijkt uit de Fleet Barometer 2024. Momenteel gebruikt slechts één op de vier Nederlandse bedrijven tweedehands leasevoertuigen, wat onder het Europese gemiddelde van 41 procent ligt. Maar in de Barometer geeft in totaal acht op de tien bedrijven aan dat ze binnen de komende drie jaar tweedehands leasevoertuigen gaan gebruiken of overwegen te gaan gebruiken. Wanneer gevraagd wordt voor welke periode deze auto’s worden ingezet is dit voor 30 procent van de ondervraagden voor korte of middellange termijn. Een oorzaak hiervoor kan volgens Arjos Bot, Head of Arval Mobility Observatory in Nederland, gevonden worden in de verwachte toestroom van Battery Electric Vehicles (BEV’s) uit de zakelijk lease. “In 2024 verjaart een grote hoeveelheid aan vier à vijf jaar oude volledig elektrische leaseauto’s. Het onderhoud van BEV’s is de CO2-voetafdruk van de mobiliteit opgesteld of staat gepland. Opvallend is het dalende aantal bedrijven dat dit in overweging neemt, dit geldt vooral voor de kleinste bedrijven. Thuiswerken Opmerkelijk is ook dat in Nederland slechts 4% van de bedrijven hun mobiliteitsbeleid heeft gewijzigd (of overwegen dit te doen) naar aanleiding van het toenemende thuiswerken. Bijna 90% van de bedrijven zegt niets gewijzigd te hebben in de omvang van het park als gevolg van thuiswerken. Het Europese gemiddelde ligt op 13 procent die wél hun park hebben aangepakt na thuiswerken. Wel heeft in Nederland 36% van de bedrijven hun alternatieve mobiliteitsoplossingen uitgebreid voor werknemers die niet in aanmerking komen voor een auto van de zaak. In 19% zijn er bijvoorbeeld fietsen of scooters geïntroduceerd of mobiliteitspakketten ontwikkeld. En 20% van de bedrijven geeft, na aanleiding van het vele thuiswerken, nu ook toegang tot geldelijke vergoeding in plaats van een auto van de zaak. voorspelbaar en de kosten hiervan zijn relatief laag. Zakelijk gezien zijn deze voertuigen tot een leeftijd van 60 maanden vanwege de lagere bijtelling voordelig voor de berijder.” Voor particuliere eigenaren blijven BEV’s tot zeker 2031 interessant door de geleidelijke afbouw van de korting op wegenbelasting. “Dit betekent dat BEV’s die vier jaar geleden op de markt zijn gekomen nu een zeer interessante optie zijn voor bedrijven en particulieren”, aldus Bot Voor 34 procent van de respondenten is de hogere aanschafprijs van nieuwe, volledig elektrische voertuigen ten opzichte van gewone brandstofauto’s de belangrijkste reden om niet voor elektrische auto’s te kiezen. Deze drempel is hoger dan de beschikbaarheid van voldoende laadpunten zowel openbaar als thuis, waarvan slechts één op de vier respondenten aangeeft dit als een drempel te ervaren. Dit percentage ligt lager dan in andere Europese landen, wat wijst op een geleidelijke normalisatie van elektrisch rijden in Nederland. | 11 Analyse leasemakrt

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication