27

Eerder dit jaar is alweer de 100ste AH to go winkel geopend op het nieuwe bp laad- en tankstation in Alkmaar Juiste componenten en onderdelen Wat die betrouwbaarheid betreft, zowel Van Mourik als Erkan kennen de verhalen en klachten van fleetowners over kapotte laders of waarbij de beloofde snelheid bij lange na niet gehaald wordt omdat er bijvoorbeeld meerdere voertuigen staan te laden. Erkan, vanaf het begin betrokken bij de internationale uitrol van bp pulse, heeft van meet af aan gehamerd op de kwaliteit van de chargers. Want daar zit wel degelijk verschil in. “Denk aan het selecteren van de juiste partners bij de installatie. Maar ook bij het bouwen van de snelladers moet je de juiste componenten en onderdelen gebruiken. Waarbij je tegenwoordig ook rekening moet houden met netcongestie. Maar misschien wel belangrijker: onze Service Level Agreements (SLA’s) zijn van uitzonderlijk hoog niveau. Daarin investeren we meer dan andere partijen. Het kost meer, maar is naar de markt toe belangrijk. Bovendien: als er een probleem is, wordt dat in bijna alle regio’s van Nederland binnen twee uur opgelost. Erkan benadrukt dat een dergelijke betrouwbaarheid uiteindelijk meer oplevert dan ‘de jacht’ naar de laagste kilowattprijs. Bij een bp 150 kWh snellader krijg je daadwerkelijk ook 150 kWh geleverd, als het voertuig dat aankan. Ook al zijn alle andere laders bezet; bp doet niet aan load balancing; het netwerk moet het aankunnen om alle laders op volle capaciteit te laten draaien. “Zo hebben we op onze locaties in Amsterdam inmiddels een trouwe schare aan taxibedrijven als klant. Voor hen is snel- en betrouwbaarheid belangrijk; iedere extra 20 minuten kost hun gewoon 15 euro aan omzet. Per taxi. Naast de lekkere koffie natuurlijk. En bedenk: vanaf januari volgend jaar krijgen we in heel wat steden zero-emissiezones. Daar kom je dus alleen nog in met een elektrisch voertuig; betrouwbaar (snel)laden wordt voor heel wat bedrijven key.” Corridor van snelladers Erkan is tevens destijds betrokken bij het opzetten van de samenwerking met Albert Heijn. Eerder dit jaar is alweer “Bij een bp 150 kWh snellader krijg je daadwerkelijk ook 150 kWh geleverd. Ook al zijn alle andere laders bezet.” de 100ste AH to go winkel geopend op het nieuwe bp laad- en tankstation in Alkmaar. De meeste bp pulse snellaadpleinen liggen in de buurt van tanklocaties voorzien van een AH to go. Voor de fleetklanten van bp toch niet onbelangrijk om de leaserijders of chauffeurs enig comfort te bieden. Met koffie, sandwiches en schone toiletten. In Nederland zijn er momenteel 13 bp pulse laadpleinen, maar dat aantal wordt verder uitgebreid. Ook vind je 150kW snelladers van bp pulse bij 52 Nederlandse bp’s. Net als overigens in het buitenland: bp heeft bijvoorbeeld langs Duitse snelwegen een complete corridor van snelladers ingericht, inclusief 22 trucklocaties. “En binnenkort opent in Ashfort, Engeland, vlak voor de tunnel naar Calais, onze grootste energy hub tot nu toe. Waar vrachtverkeer dus gemakkelijk kan laden voordat ze de tunnel in rijdt, aldus Erkan. Kortom, het gaat hard met het snellaadnetwerk van bp. Het is snelgroeiende markt – een markt in wording. Bedrijven, maar ook leaserijders, krijgen eigenlijk pas nu oog voor de kwaliteitsverschillen in de markt. Maar bp wil vooral een energieleverancier in de volle breedte zijn; een onestop-shop voor alle energie. Voor grote én kleine fleetowners en op het gebied van thuisladen, onderweg laden, laden op eigen terrein en snel- en ultrasnelladen. Van Mourik: “Waarbij we voor onze zakelijke klanten geen verschil maken tussen bijvoorbeeld laden of tanken: ze krijgen bij ons één aanspreekpunt voor alle zaken. We zijn immers partner voor bedrijven in transitie. Waarbij we ook klanten van elkaar laten leren en - zo hopen we - inspireren. De transitie is voor mening bedrijf één grote ontdekkingsreis. Die moet je zo slim mogelijk doorlopen. Waarom dan niet van elkaar leren? Je bent tenslotte niet de enige op deze reis.” | 27 BP

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication