35

MobiLease kan deze houding aannemen omdat ze inmiddels beschikken over een bak aan onderhoudsdata. Want vergis je niet, het onderhoud van een e-bike tijdens een driejarig contract, kan best in de papieren lopen. Een fiets is een onderhoudsproduct. Een grote beurt, waarbij ook de remmen worden vervangen, kan zomaar 400 euro kosten. “Bedenk ook dat veel werknemers jaarlijks wel vijftot zesduizend kilometers fietsen. Die wonen bijvoorbeeld op tien kilometer afstand van hun werk, doen bijna al het woon-werkverkeer op de e-bike en fietsen ook privé. Dat tikt allemaal aan”, aldus Swaak. “The proof of the pudding is the eating” Dat besef van de kosten van een e-bike is er nog niet in de markt, zien beide heren. De fietsleasemarkt is ook nog pril, maar het potentieel is groot. MobiLease gebruikt het platform van Hellorider, puur voor de automatisering van alle processen. Daardoor kan het binnen één dag (en zonder gedoe) fietslease bij een klant implementeren. Verder is het aan MobiLease. En ‘the proof of the pudding is the eating’, benadrukt Broers. “Op kwaliteit en service hebben we de aanbesteding van de Rijksoverheid gewonnen, met aanvankelijk zeven ministeries. Heel wat ambtenaren fietsen inmiddels op onze e-bikes. Waarbij we onlangs nog van de verantwoordelijke afdeling het compliment kregen dat het operationeel allemaal vlekkeloos loopt en dat ze er bij de implementatie van het fietsplan weinig werk in hoefden te steken. Daar doe je het voor.” En dat er soms in de operatie wat ‘hickups’ voorkomen, is natuurlijk niet altijd te voorkomen. Zo had MobiLease in haar vloot ruim 50 Van Moofs rondrijden. Broers: “Iedereen weet hoe het met die fabrikant is afgelopen. Toen de problemen met de fiets zich aandienden hebben wij ervoor gezorgd dat de Van Moof-rijders zonder extra kosten een nieuwe e-bike mochten uitzoeken. Dergelijke problemen horen niet bij de klant te liggen; wij als kenners lossen dat wel op! Probeer dit maar eens voor elkaar te krijgen bij je autoleasemaatschappij.” De eigen MobiLease bedrijfs-e-bike Het was een zorginstelling die vroeg of MobiLease niet een uniforme fiets voor het hele bedrijf kon leveren. Het werd de zogenaamde ‘zorgfiets’. “Dat beviel eigenlijk prima”, zegt Swaak. Daarom is er anno 2024 ook weer een ‘standaard’ e-bike (zie foto) in het assortiment van MobiLease. Ontwikkeld op basis van eigen geformuleerde eisen, geproduceerd door een fietsfabrikant in Limburg. “Een e-bike met een sterke middenmotor van 80 Nm, een geïntegreerde accu, geen schijfremmen. Verschillende klanten, ook buiten de zorg, maken inmiddels gebruik van onze e-bike. Onderhoud en reparatie kunnen we bij de klant uitvoeren; we hebben alle onderdelen immers ruim op voorraad. Dat maakt het voor ons én de klant dus extra eenvoudig”, aldus Swaak. De evenknie van deze fiets is overigens dit jaar als beste koop betiteld bij de AD fietstest. | 35 MobiLease

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication