41

Martijn Zaal Digitaal kalibratiebord Terwijl de uitdagingen bijvoorbeeld rondom het vervangen van autoruiten, met alle ADAS-systemen vlak bij de voorruit, ook niet mals zijn. Neem bijvoorbeeld kalibratie: nog maar kortgeleden werd dat vaak bij de klant op de stoep gedaan. Tegenwoordig kan het alleen maar in de werkplaats. Het aloude, fysieke stippenbord is vervangen door een digitaal kalibratiebord. En veel merken hebben zo hun eigen technische ‘eigenaardigheden’. Die technische data van de verschillende voertuigen krijgt Autotaalglas geleverd via een grote, Duitse partij. Aansluiten op de OBP van de auto heeft in sommige gevallen plaatsgemaakt voor overthe-air aansluitingen. “Het is behoorlijk arbeidsintensief en specialistisch werk geworden. In combinatie bovendien met duurder wordende ruiten is het voor opdrachtgevers de reden om met ruitschadeherstelspecialisten samen te werken.” Waarbij het distributiesysteem van een ruitketen met de komst van nieuwe Aziatische merken ook nog eens wordt getest. Want niet ieder nieuw merk heeft de aftersales goed op orde. Omdat Autotaalglas een dagelijkse stroom van nieuwe leaseauto’s in de garages ziet komen, doen dergelijke auto’s al snel in de werkplaats van Autotaalglas aan. “Die berijder wil natuurlijk niet 3 weken wachten op een nieuwe voorruit. Wij zijn onderdeel van Belron, wereldwijd de grootste glasketen. We kennen wereldwijd de wegen naar voorraad, dus wij kunnen uiteindelijk altijd wel leveren.” Slechte ZOAB-wegen, meer ruitschade! Als een van de weinige ruitherstellers heeft Autotaalglas nog een échte 24/7 nooddienst. Een échte, benadrukt commercieel directeur Martijn Zaal. “In tegenstelling tot andere marktpartijen komen wij op zaterdagnacht nog langs met een noodruit om die maandagochtend te vervangen door een echte. Zo voorkom je vervolgschade.” Geen luxe bovendien, als we tenminste kijken naar het povere onderhoud van ’s lands wegennetwerk. Nederland is ZOAB-land, maar als onderhoud te lang op zich laat wachten, komt er heel wat steenslag voor. Weersextremen vullen eveneens de werkplaatsen van Autotaalglas. Zaal wil graag overigens de oproep doen sterretjes in de ruit vooral tijdig te laten repareren; ook uit duurzaamheidsoogpunt. Vervanging kost nu eenmaal veel meer en is minder duurzaam. Zoals alle technische bedrijven in de automotive, moet ook Autotaalglas alle zeilen bijzetten om gekwalificeerd personeel aan zich te binden. Dat lukt wonderwel nog goed, benadrukt Zaal. Al moet je natuurlijk je primaire én secundaire arbeidsvoorwaarden goed op orde hebben. “Dat betekent ook je werknemers de kans bieden om bijvoorbeeld extra trainingen en opleidingen te bieden. Dat helpt in de rest van zijn of haar carrière. Op de franchisebijeenkomsten is het altijd wel onderdeel van het gesprek. Maar het grote voordeel van werken met zelfstandige ondernemers; de baas kan altijd bijspringen bij uitval van personeel. En net dat extra stapje zetten om de berijder te verrassen en zijn verwachtingen te overtreffen. Dat is ook een veelgehoorde feedback uit ons klanttevredenheidsonderzoek.” | 41 Autotaalglas

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication