43

KIA komt met EV3: de EV voor het grote publiek Kia heeft het doek getrokken van de gloednieuwe EV3 waarvan de introductie op de Nederlandse markt ergens in de tweede helft van het jaar moet plaatsvinden. Prijzen zijn nog niet bekend, maar volgens KIA wordt deze SUV-EV er eentje voor het grote publiek. De specs zien er in ieder geval veelbelovend uit: hij moet 600 km ver komen op één acculading en laden gaat van 10 tot 80 procent in 31 minuten. Dit geldt overigens voor het Long Range model voorzien van een 81,4 kWh accupakket. Het standaardmodel heeft een batterij van 58,3 kWh. De EV3 heeft duidelijke designkenmerken van de (veel) grotere EV9. Hij volgt dezelfde ‘designtaal’. Ook stond efficiency centraal bij het ontwerp: zo beschikt hij onder meer over een volledige 3D-afdekplaat aan de onderzijde die bijdraagt aan een de lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,263 Cd. En met de modernste technologie op het gebied van de Battery Management Unit (BMU) en Cell Monitoring Unit (CMU) wordt het hoogspanningsbatterijsysteem zo efficiënt mogelijk ingezet. Verwacht ook een heel arsenaal aan connectiviteits- en entertainmentfuncties, waaronder streambare (gaming)content via de Premium Streamingservice van LG’s Automotive Content Platform (ACP) dat werkt met webOS. De, volgens KIA, meeslepende ervaring wordt verder versterkt door de geluidskwaliteit van het Harman Kardon audiosysteem van de EV3, dat een ervaring biedt die lijkt op een thuisbioscoop. De EV3 is bovendien de eerste EV van Kia die is uitgerust met een AI Assistant wat in ieder geval de stemassistent van Kia capabeler moet maken. Generatieve AI begrijpt complexe contexten door middel van natuurlijk taalbegrip, waardoor het op natuurlijke wijze met gebruikers kan communiceren. Maar de AI-assistent spreekt in eerste instantie alleen Koreaans, op termijn wordt het ook in Europa aangeboden. Nieuwe Dacia Spring Electric blijft goedkoopste EV (vanaf 16 mille!) Na de Tesla Model Y is de Dacia Spring in Europa de populairste elektrische personenauto; van het vorige model zijn er zo’n 140.000 van verkocht (in Nederland 3.400). De nieuwe generatie Spring Electric moet elektrische rijden verder mainstream maken. De vanafprijs helpt daar zeker bij: 18.950 euro. Trek je daar de SEPPsubsidie vanaf, dan blijft er 16 mille over. Wat krijg je voor de 16 mille? Een bescheiden rijbereik van 225 km op basis van de WLTP-cyclus. Standaard beschikt de Spring over een elektromotor met een vermogen van 33 kW (45 pk), maar er is ook een versie met een 65 pk elektromotor. Deze laatste motorvariant accelereert van 0 naar 100 km/u in minder dan 14 seconden. De 45 pk doet er tegen de 20 seconden over. Voor in de stad allemaal prima te doen. Bijzonder ook: de Spring is de enige elektrische auto die minder dan 1.000 kg zwaar is. Het leeggewicht van de topversie bedraagt 984 kilogram. De auto is – ondanks toevoegingen op het gebied van rijhulpsystemen en extra uitrusting – slechts 6 kilogram zwaarder dan het uitgaande model. Dankzij het bescheiden voertuiggewicht en de efficiënte aandrijflijn heeft de Spring een gemiddeld energieverbruik van slechts 14,6 kWh/100 km (WLTP). Dacia rust de nieuwe Spring standaard uit met een 7 kWboordlader voor laden met wisselstroom (AC), waarmee de batterij bij een openbaar laadpunt in circa vier uur volledig is op te laden. De mogelijkheid om de batterij in 45 minuten van 20 tot 80% op te laden bij een snellaadstation met een DC-laadvermogen van 30 kW is optioneel op de 65pk elektromotor. Een leasetopper zal deze Dacia niet worden, maar dat er markt is voor dergelijke, goedkope EV’s heeft het vorige model wel bewezen. De marktintroductie voor deze nieuwe generatie is gepland voor deze zomer. | 43 Drives

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication