45

Elektrische TorresEVX onderscheidende nieuwkomer Misschien een wat vreemde eend in de (zakelijke) bijt, maar deze Koreaanse vol-elektrische KGM Torres biedt voor de zakelijke markt wel een hoop voor relatief weinig. Hij doet Koreaans stevig aan, biedt enorm veel ruimte en is er vanaf 41.250 euro (fiscale waarde 39.990 euro). De SUV is voorzien van een lithiumijzer-fosfaat (LFP) Blade Battery van BYD met een capaciteit van 73,4 kWh wat hem een WLTP-actieradius geeft van een acceptabele 462 km. De Torres EVX is het eerste model dat wordt verkocht onder de merknaam KGM (KG Mobility), voorheen SsangYong. Dat laatste merk (powered by Mercedes) ontwierp modellen die doorgaans niet de harten brak bij het zakelijk publiek, maar het is wel een merkt met een historie van 70 jaar. KGM werkt nu samen met de wereldwijde EV-koploper BYD. Die levert de elektrische aandrijftechnologie, waaronder dus de kobalt-vrije accu. Daar kan je overigens mee snelladen met 145 kW, waardoor je de accu in zo'n veertig minuten oplaadt naar tachtig procent. De KGM Torres EVX is verder een ruime, stoere SUV met een lengte van 4,71 meter, breedte van 1,89 meter en hoogte van 1,73 meter. De bagageruimte heeft een inhoud van maar liefst 839 liter (1.662 liter met de achterbank neergeklapt). Daarmee biedt hij de grootste bagageruimte in zijn klasse. Het maximum trekgewicht (geremd) bedraagt 1.500 kg, waarmee de Torres EVX zich eveneens onderscheidt van veel directe concurrenten. Afwerking en gebruikte materialen zijn allemaal prima. En rijden doet deze Torres ook prima. Hij is niet overdreven snel, de elektromotor levert 207 pk en heeft een trekkracht van 339 Newtonmeter, maar dat is in deze EV ook helemaal niet nodig – en komt het bereik ten goede. In de praktijk haalden we bijna het opgegeven, theoretische verbruik, wat knap is voor een auto van 1.900 kilo. Weer eens wat anders dan een Tesla Model Y in ieder geval! Mercedes-Benz activeert ‘automatische rijstrookwissel' De zegeningen van het moderne tijdperk – en dan vooral dankzij de over-the-air updates. In totaal 15 MercedesBenz modellen uit de C-Klasse, E-Klasse, S-Klasse, GLC, CLE, EQE, EQS, EQS SUV en EQE SUV krijgen op afstand een ‘automatische rijstrookwissel' geïnstalleerd, de zogenaamde Automatic Lane Change (ALC). Het komt in 33 Europese landen beschikbaar. Dus ook al op de ongeveer 200.000 modellen die geleverd zijn! De ALC-functie is de nieuwste uitbreiding van de ruim 40 rijassistentiesystemen die Mercedes-Benz al biedt. Met ALC kan het voertuig automatisch van rijstrook wisselen op geschikte snelwegen bij ingeschakelde actieve afstandsassistent DISTRONIC, om langzamer verkeer in te halen of de route naar de volgende afrit te volgen. De marktspecifieke versies zijn aangepast aan de regionale verkeersomstandigheden en de betreffende wettelijke eisen. Ze verschillen dus op details. De ’automatische rijstrookwissel’ is een Level 2-systeem, wat betekent dat de bestuurder te allen tijde verantwoordelijk blijft voor het besturen van het voertuig. Met ALC biedt Mercedes-Benz voor het eerst een rijfunctie als over-the-air update aan. | 45 Drives

46 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication