Wagenpartners richt vizier op HR-afdeling van MKB-bedrijf “Mobiliteit is vaak ondergeschoven kindje van de HR-afdeling” Als intermediair weet Wagenpartners altijd goede inkoopdeals bij leasemaatschappijen voor haar MKB-klanten te bedingen. Die tarieven vallen in alle gevallen tussen de 70 en 100 euro per auto per maand goedkoper uit, weet Martijn Roede van Wagenpartners. Dat is nu eenmaal de kracht van een inkoopcollectief. Toch richt hij zijn pijlen vooral op het ontzorgen van de HR-afdelingen. Daar is namelijk vaak nog meer winst te behalen voor de klant, ziet hij. “Op dat vlak kunnen we echt meerwaarde bieden. Want mobiliteit is een ondergeschoven kindje bij de HR-afdeling.” Martijn Roede Want ga maar na: voor het verzuim zet een HR-afdeling van een MKB-bedrijf specialisten in, voor de pensioenregeling wordt (dure) hulp gevraagd net als bij re-integratietrajecten van personeel. De loonadministratie is bovendien vaak uitbesteed, net als de hele ICT. “En het wagenpark? Toch goed voor 4 ton aan kosten per jaar als je bijvoorbeeld een park hebt van 40 voertuigen? Die post moet HR er maar bij doen. Zonder dat ze daar vaak de expertise voor hebben. Ik kan me nog altijd verbazen over die houding ten opzichte van het wagenparkbeheer”, aldus Roede. Die houding van MKB-bedrijven komt grotendeels voort omdat ze zaken doen met één of meerdere leasemaatschappijen waarmee ze denken dat alles netjes geregeld is. Maar Roede weet beter: “Een leasemaatschappij beheert geen wagenpark, maar haar eigen winst. Zolang jij contracten tekent, maakt het ze niet uit of die passen bij jouw situatie of niet. Of je nou EV’s, dure auto’s of veel te hoge kilometrages inzet – het maakt ze niets uit. Voor HR lijkt dat fijn: weinig gedoe, alles geregeld. Maar in werkelijkheid lopen de kosten en risico’s volledig bij dat bedrijf binnen. Dáár maken wij het verschil: wij beheren niet het belang van de leasemaatschappij, maar dat van de klant.” Grote opluchting En dan zijn er de vragen van HR-afdelingen die ook iets willen doen met mobiliteitsbudgetten of een mobiliteitskaart. Daarover leest men natuurlijk volop – ook in dit magazine. “Maar dan doen we onderzoek bij dat bedrijf waarbij 14 |
15 Online Touch Home