Eindejaarsprint voor EV’s? Sla uw slag! De bijtelling op elektrische voertuigen gaat per 1 januari 2026 omhoog van 17 naar 22 procent. Ofwel, de korting op de bijtelling op EV’s is dan voorbij. Bij iedere verandering van het fiscale regime van een nieuw jaar, zien we doorgaans de markt reageren. Er wordt nog snel ingeslagen voordat de prijzen stijgen. Of dat nu weer het geval zal zijn? Veel merken sorteren er op voor, al wordt de ‘sprint’ lager ingeschat dat voorgaande jaren. Fleet & Lease | Trendsinautoleasing.nl selecteert een (klein) aantal kandidaten (nu leverbaar!) uit de diverse recente leaseranglijsten. Mazda 6e Mazda’s presenteerde onlangs de eerste echte elektrische auto, de 6e. Een fraai gelijnde limousine in het D-segment maar die vanwege zijn scherpe prijs ook leaserijders in het C-segment moet verlijden. In twee accuvarianten te krijg, maar de standaardversie voldoet, ook al omdat die sneller kan laden. Hyundai INSTER De goedkoopste uit het rijtje. Maar Hyundai’s EV-kleintje speelt wel degelijk in op de groeiende vraag naar betaalbare, compacte én veelzijdige elektrische auto’s die ook zakelijk worden ingezet. De nieuwe INSTER E-Motion 5-zits staat in de showroom vanaf € 24.795. Renault 5 E-Tech Electric De elektrische 5 lijkt uit te groeien tot een regelrechte hit. Volgens EV Update is het een model dat nostalgische gevoelens oproept en tegelijkertijd een frisse wind laat waaien in het compacte segment. Er is al een instapper voor onder de 25 mille met specs waarmee je naar de basis gaat van elektrisch rijden. Prima te doen. Maar uiteraard zijn er meer uitvoeringen. Skoda Elroq De Skoda Elroq stond op plek 2 in de leasetop-10 van afgelopen augustus. Hij komt in maar liefst drie versies: de 50, 60 en 85. Het verschil zit niet alleen in de kracht van het elektrohart, ook de accucapaciteit varieert. De instapper heeft een batterij van 50 kWh met een WLTP van 374 kilometer. Kia EV3 Nog zo’n leasetopper uit de top-3 van leaseranglijsten. Hij won in april de prijs van World Car of the Year 2025. De bekroning markeert de opmars van (bereikbare) compacte elektrische SUV’s. De uitvoering met 81,4 kWh-accu haalt maar liefst tot 605 WLTP-kilometers en laadt in 31 minuten van 10 naar 80 procent. BYD Seal De enige Chinese autofabrikant (vooralsnog) in de leaseregistraties is BYD. Het heeft in Europa zelfs het geplaagde Tesla ingehaald wat betreft EV-verkopen. Het merk combineert scherpe prijzen met een bijzonder breed aanbod: van compacte stadsauto’s tot ruime SUV’s. De BYD Seal verovert snel terrein met een vanaf prijs van rond de 41 mille en 480 km actieradius. Mercedes-Benz CLA Zowat de meest verse EV uit dit rijtje. De CLA staat op Mercedes’ geheel nieuw ontwikkelde MMA-platform dat huisvesting biedt aan een flinke batterij (85 kW). De basisversie heeft ook een energiezuinige elektromotor waarmee je zomaar 740 kilometer (WLTP) ver kan komen. Cijfers die in de compacte middenklasse de lat hoger leggen. Tesla Model Y Ondanks dat Tesla momenteel in zwaar weer verkeerd – de registraties zijn met bijna 50 procent gekelderd, prijkt de Model Y nog in heel wat leaseranglijstjes. De basisuitvoering met achterwielaandrijving is bovendien met een prijs van net geen 46 mille scherp. Dan krijg je een actieradius van 500 (WLTP) kilometers. 26 |
27 Online Touch Home