Minder mainstream Ard Zweet ziet in de verkoopcijfers van de Mazda6e dat ook veel klanten voor het eerst overstappen op elektrisch rijden. Zij kiezen bewust voor het merk en het uitgesproken design, dat net wat minder mainstream is dan dat van de concurrentie. Ook de luxe features spelen een grote rol, zoals het met handgebaren te bedienen multimediasysteem, de verschillende rijmodi, het hoge zitcomfort en details als de automatisch uitschuivende achterspoiler die ook handmatig te bedienen is. “Dergelijke stijlelementen zijn in dit segment simpelweg belangrijk,” benadrukt Ard Zweet. “Ook horen wij vanuit ons dealernetwerk veel geluiden dat huidige leaserijders met een Tesla Model3, Polestar2 en andere populaire EVmodellen interesse tonen in de Mazda6e.” Kostenefficiëntie Overigens ziet Ard Zweet de markt van elektrisch rijden steeds volwassener worden. Waarbij de focus van leaserijders en soms ook hun fleetmanagers op een zo groot mogelijk accupakket die zo snel mogelijk kan laden, genuanceerder komt te liggen. De focus verschuift meer naar kostenefficiëntie. Ard Zweet: “Bedrijven komen er bijvoorbeeld achter dat snelladen al snel flink in de papieren loopt. Waarbij ook nog eens de laadcurve belangrijk is; ook al kan op papier de auto 200 kW snelladen, in de praktijk is dat niet altijd het geval. En bedenk ook: hele grote accupakketten zijn behoorlijk geprijsd en uit milieuoogpunt scoren ze niet altijd goed. Die ‘nuance’ zie je nu optreden en daar denken we van te profiteren met de Mazda6e.” De Nederlandse autopers reageerde de afgelopen maanden positief op de Mazda6e. Mazda blijft daarmee trouw aan zijn eigenzinnige koers, kenmerkend voor de Japanse fabrikant. Ard Zweet bouwde de afgelopen jaren al een stevig netwerk op binnen de zakelijke markt met succesvolle modellen als de CX-5 en CX-60. Met de elektrische 6e kan die positie verder worden versterkt. 30 |
31 Online Touch Home