35

Een belangrijke rol in het nieuwe mobiliteitsbeleid kreeg de fiets. Inclusief leaseoptie en 0,40 euro per kilometervergoeding. OV bleef een volwaardig alternatief. Niets werd overigens uitgesloten, want niet iedereen kan fietsen, niet elke functie laat OV toe. “Het ging om stimuleren, niet verbieden”, benadrukt Steenvoorden. Maar de auto kwam wel degelijk minder centraal te staan. Die focus op de fiets heeft ervoor gezorgd dat er nu meer dan 1.250 bij KPN in gebruik zijn. “En het mooiste: het gesprek veranderde. Ineens ging het op de werkvloer over woon-werk-afstanden, over duurzaamheid, over keuzevrijheid. Niet meer alleen over die ene leaseauto.” Nederlandse OCPI ‘taal’ wereldwijd omarmd Wereldwijd spreken alle roamingpartijen nu dezelfde ‘taal’: OCPI. Met de toetreding van Hubject tot de EVRoaming Foundation is de laadmarkt officieel verenigd achter deze, ene open standaard. Dat betekent minder complexiteit, lagere kosten en vooral meer gemak voor de EV-rijder, aldus het Nationaal kennisplatform laadinfrastructuur (NKL). Tot nu toe werkten verschillende laadinfrapartijen met hun eigen protocollen. Dat maakte samenwerken ingewikkeld en duur, omdat exploitanten en serviceproviders meerdere standaarden moesten ondersteunen. Dankzij OCPI – een open communicatieprotocol voor het uitwisselen van autorisatie-, locatie-, laad-, reserverings- en betaalinformatie – kunnen laadpassen en apps wereldwijd met elkaar communiceren. Voor de EV-rijder betekent dit: transparante prijzen, betrouwbare informatie en zorgeloos laden. En de sector kan sneller innoveren en beter opschalen, benadrukt NKL. Wat nu wereldwijd doorbreekt, begon dertien jaar geleden in Nederland. Vanaf 2015 beheerde NKL het OCPI-protocol namens de marktpartijen die het ontwikkelden. In 2020 nam NKL samen met marktpartijen het initiatief voor de oprichting van de EVRoaming Foundation: een volwassen organisatie en thuisbasis voor internationale samenwerking. Een kwart van alle bussen in Nederland rijdt nu elektrisch. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dat percentage is sinds 2019 explosief gestegen van 4,5 procent naar 25 procent. De groei zet mede door dankzij nieuwe subsidieregelingen die zorgen voor verdere uitbreiding van de elektrische busvloot. Begin 2025 stonden er 9.200 bussen geregistreerd in Nederland. Dit is 6,4 procent meer dan een jaar eerder, maar 2,9 procent minder dan 6 jaar geleden. De significante verschuiving zit vooral in de aandrijving van de voertuigen. In slechts 6 jaar tijd is het percentage elektrische bussen gestegen van 4,5 procent naar 25 procent. Deze ontwikkeling weerspiegelt de toenemende focus op duurzame mobiliteit binnen het openbaar vervoer, maar ook bij particuliere vervoerders. De ontwikkeling past binnen de bredere doelstellingen voor emissievrij transport in Nederland. Vervoersbedrijven hebben de afgelopen jaren aanzienlijk geïnvesteerd in de vernieuwing van hun vloot. Britse telecomreus bestelt 5.000ste EV bestelauto Het Britse telecombedrijf Openreach heeft zijn 5.000ste elektrische bestelwagen aan haar vloot toegevoegd. Volgend jaar maart komen daar nog eens 2.000 EV bestellers bij. Ook heeft het bedrijf, dat al in 2031 CO2neutraal wil zijn, 2.500 laders geplaatst bij de eigen locaties en bij technici thuis. In totaal heeft Openreach, de op één na grootste fleetowners van het Verenigd Koninkrijk, een wagenpark van 23.000 voertuigen. Volgens CEO Clive Selley markeert de 5.000ste EV besteller een belangrijk moment. De barrières voor de overstap naar een elektrisch wagenpark zijn geslecht. De 5.000 elektrische bestelwagens zullen jaarlijks 10.000 ton minder CO2 uitstoten, wat gelijk staat aan 7.000 minder benzineauto’s op de weg. Inmiddels schrijven meerdere landen en staten – waaronder het Verenigd Koninkrijk, Californië, Colombia en Nederland – het protocol voor. Daarmee kreeg OCPI de stevige basis die nodig was om wereldwijd door te groeien. Kwart Nederlandse bussen rijdt elektrisch > | 35 Duurzame Mobiliteit

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication