41

Maar de elektrische auto is natuurlijk een blijvertje. EV’s passen ook goed binnen een formule als KwikFit. De auto’s zelfs hebben minder onderhoud nodig vergeleken met brandstof aangedreven voertuigen. Maar het onderhoud dat wél nodig blijft, zoals banden, ruiten en werk aan het onderstel, laat dat nu juist tot de corebusiness van KwikFit behoren. Bikker: “Inmiddels is het aandeel EV’s in ons netwerk zo’n 15 procent. Als je dat vergelijkt met het EV-aandeel in het Nederlandse wagenpark, nog net geen 5 procent, is dat fors. Het komt natuurlijk mede door de zakelijke rijder, maar ook de particulier met een Tesla zien we hier steeds vaker. Er zit nu eenmaal een natuurlijk fit tussen EV’s en waar wij goed in zijn.” Fabrikanten en fietsverkopers sloten overeenkomsten met KwikFit om zo als lokaal servicepunt te dienen. De fastfitter maakte begin september bekend een pilot te starten met Decathlon voor e-bike onderhoud en reparatie (zie kader). “We merkten al snel dat er behoefte was aan een universeel bedrijf met een landelijk dekkend netwerk. Dat was nieuw in de markt. En nog altijd sluiten we nieuwe partijen aan, helemaal nu de lease fiets een belangrijk onderdeel wordt bij leasemaatschappijen. En die laatste kennen ons natuurlijk als servicepartner voor hun leaseauto’s.” Binnenstedelijke filialen Overigens ziet Bikker vooral in de binnenstedelijke filialen van KwikFit - helemaal die gelegen in zero emissiezones - de aandacht voor cargobikes en andere, zogenaamde Light Electric Vehicle (LEV) toenemen. Ook daar zijn inmiddels de eerste samenwerkingen met LEV-fabrikanten, zoals Spijkstaal. Sinds het begin van de e-mobility strategie is Bikker overstelpt met vragen van fabrikanten waar hij nog nooit van had gehoord, laat staan van de producten. Sommige daarvan zijn gebleven, anderen niet. “Het past allemaal in een markt in wording”, weet Bikker. “Er zit nu eenmaal een natuurlijk fit tussen EV’s en waar wij goed in zijn” Snelheid Voor een andere elektrische autofabrikant, NIO, is KwikFit zelfs de officiële servicepartner. Bikker kan in ieder geval voor zichzelf concluderen dat de beslissing destijds om de focus te leggen op de e-mobility markt, een goede was. De snelheid waarmee het is uitgerold en omarmd door de markt, heeft hem zelfs verbaasd. Nog dit jaar komen er bijvoorbeeld weer drie e-bike servicepoints bij. Bikker: “Veel partijen haken uit zichzelf in op onze visie; ze komen zelf naar ons toe. Daarbij is voor de een ons landelijk netwerk belangrijk, voor de ander telt vooral dat we in de centra zitten van de grote steden. Maar het is uiteindelijk vooral de professionaliteit van onze organisatie die de doorslag geeft. Het hele plaatje moet gewoon kloppen.” Pieter Bikker KwikFit en Decathlon samen in e-bike onderhoud en reparatie KwikFit en Decathlon gaan in Amsterdam samenwerken voor onderhoud en reparatie van (e-)bikes van Decathlon. De sportwinkel heeft drie vestigingen in de hoofdstad. Dankzij de samenwerking kunnen klanten van Decathlon nu ook terecht bij de KwikFit-vestiging aan de Overtoom. Beide bedrijven hebben de intentie om de samenwerking bij succesvolle afronding van de pilot op te schalen naar alle zestien E-bike Service Points van Kwikfit in de rest van Nederland. “KwikFit is een bekende speler in de automotive sector en het is mooi om te zien dat zij open staan om samen met ons de markt van e-bike reparaties verder te ontdekken”, aldus Nico Werkman, commercieel verantwoordelijke voor reparatie bij Decathlon. | 41 KwikFit

42 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication