43

lange termijnafspraken bij. Met de Business en Pure edities spreken we de User Chooser zeer goed aan door aantrekkelijke fiscale waarden.” We zitten momenteel in een eindejaarsprint wat betreft elektrische modellen vanwege de stijging van de bijtelling straks. Wat verwacht je van de verkopen? “Als voorloper op het gebied van EV’s zetten we ons hele, brede pallet aan modellen in. Van een INSTER tot IONIQ 9. Die brede keuze werkt momenteel echt in ons voordeel.” Hoe belangrijk is die onlangs geïntroduceerde IONIQ 9 in de hele modellenmix? “Als je kijkt naar onze modellenmix, dan zie je dat de EVinstapper INSTER een groot succes is en in grote getale wordt verkocht. De IONIQ 9 heeft in het totaalplaatje een andere rol, daar worden er minder van verkocht, maar onderschat het model niet. Het is een enorme - letterlijk en figuurlijk! - vaandeldrager die laat zien wat ons merk in huis heeft: een grote, aerodynamische, stille en comfortabele 6 of 7-zitter die lichtvoetig en prettig rijdt met een indrukwekkend bereik.” Voor de zakelijke markt zijn jullie gestart met speciale Business-uitvoeringen. Kan je al wat zeggen over het succes daarvan? En breiden jullie dit concept verder uit? “We zijn erg tevreden over de aantallen inkomende leads en de eerste orderintake. Al is in de zakelijke markt het structurele succes zichtbaar op de langere termijn. We hebben te maken met uitlopende (lease) contracten. Door het succes van de (N line) Business edities hebben we het gamma nu uitgebreid met de PURE editions. Op de IAA afgelopen september stond een nieuwe concept van Hyundai. Kan je daar wat meer over zeggen? Wat wordt zijn rol op de zakelijke markt? Deze auto, de concept THREE, is een duidelijke voorbode van een IONIQ model dat we in een groot groeisegment zullen lanceren. Het zal voor de zakelijke markt een zeer belangrijk model worden, en ook hier geldt: een Europees design en Europese productie met de geavanceerde technologie die ons Koreaanse merk met zich meebrengt.” Wat verwacht je van de verdere ontwikkeling van elektrische mobiliteit in Nederland voor het komende jaar? Wat zijn de kansen & uitdagingen? “De kansen zitten hem in het onderscheidende van Hyundai, bijvoorbeeld op het gebied van kwaliteit, specificaties en betrouwbare actieradius. Bovendien zijn we in ieder hoofdsegment met een EV aanwezig. En de vergroening gaat door, helemaal in de zakelijke markt. Door strikte regelgeving – de overheid gaat bedrijven steeds meer beoordelen op CO2-uitstoot – maar ook vanwege een intrinsieke ‘groene motivatie’ van bedrijven. Tegelijkertijd liggen de uitdagingen bij diezelfde overheid: de regelgeving is onduidelijk. En het helpt natuurlijk niet nu de bijtelling omhooggaat en subsidies stoppen.” Jasper Peddemors | 43 Hyundai

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication