46

Benjamin Boerdam Hoe anders is een échte EV-band van Hankook? “Een EV-band zonder concessie” Terwijl menig bandenfabrikant de investeringen in de ontwikkeling van échte EV-banden op een laag pitje zet, komt Hankook met nieuwe EV-banden (iON) én een geloofwaardig verhaal over de specifieke kenmerken (en voordelen) van banden geschikt voor elektrische voertuigen. Het vertaalt zich in een groeiend marktaandeel bij OEM’s en leasemaatschappijen. Maar hoe anders is die EV band nu eigenlijk echt? Fleet & Lease mocht aanschuiven bij de Senior Technical Customer Service en Product Specialist van Hankook, Benjamin Boerdam. Elektrische auto’s zijn zwaarder dan hun brandstof aangedreven evenknieën en beschikken over veel meer newtonmeters die bovendien direct beschikbaar zijn. Ofwel: een hoog koppel waarbij sprintjes trekken vanaf het stoplicht zeer verleidelijk is. Tot zover de ‘evidente’ verschillen. Maar Boerdam benadrukt dat er meer is. Een elektrisch voertuig is dermate anders dat ook de karakteristieken van een band – toch het enige contact van de auto met de weg – vanaf de tekentafel erop aangepast moeten worden. “Dat geldt voor zowel zomer, winter als all season banden. En niet te vergeten de bestelauto, bussen en trucks. Voor al die voertuigen hebben - en komen we - met een aparte EVband”, aldus Boerdam. Hankook was, zoals Boerdam het omschrijft, in het verleden meer een volgende partij ten opzichte van de grote, bekende bandenmerken. Maar nu verandert die rol in een algemeen leidende. Met dank dus aan de 46 | zogenoemde reeks iON-banden. Het is ook niet voor niets dat merken zoals bijvoorbeeld BMW, Porsche. Audi, Mercedes-Benz en Tesla ze als eerste montagebanden gebruiken voor hun elektrische modellen. En ook sleepte Hankook de afgelopen twee jaar heel wat bandentenders van grote leasemaatschappijen binnen. Het aandeel van de bandenfabrikant in de leasemarkt vóór 2024 was nog bescheiden, bleek ook uit ons eerdere interview met Hielke van der Scheer, Sales & Marketing Director van Hankook. Maar nu is die sterk groeiend. Vooral de hoge slijtage van ‘gewone’ banden op de snelle EV’s doet menig wenkbrauw in leaseland fronsen. Geluidsgolven Maar wat maakt de iON banden nu zo onderscheidend? Boerdam moet ervoor waken niet al te technisch te worden, maar enthousiast haalt hij er een nieuwe iON GT band bij. Een band (met een A/A/A-classificatie op het EU-bandenlabel) geschikt voor kleine tot compacte middenklasse EV’s. Een band bovendien die vanaf de tekentafel is ontworpen voor elektrische auto’s en de specifieke kenmerken die daarbij horen. Waarbij er geen concessies mochten worden gedaan aan bijvoorbeeld rolweerstand en grip op nat wegdek. “Concessies die je altijd moet maken bij een zogenaamde EV-ready band, gebaseerd op conventionele technieken. Dan zijn bijvoorbeeld alleen de zijwangen versterkt om het extra gewicht op te vangen. Zo’n band presteert gewoon niet op alle fronten optimaal”.

47 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication