16

ABS Groen heeft de leasebranche zien komen… “Het collectief heeft gezorgd voor begrip tussen de partijen” Een van de leden van het eerste uur van schaherstelketen ABS Autoherstel is ABS Groen in Steenwijk. Begonnen als zelfstandig, universele schadehersteller is het inmiddels de tweede generatie Groen die de scepter zwaait. En algemeen directeur Martin Groen heeft de laatste 10 jaar de branche zien veranderen. En hij heeft ABS de (succesvolle) stap zien maken naar de lease! Over de groeicijfers is Martin Groen uiterst tevreden. Tien jaar geleden liepen er op de werkplaats van ABS Groen nog 10 mensen rond, inmiddels zijn dat er 23. De omzet steeg van zo’n 1,3 miljoen naar 5,5 miljoen euro. En dat was zeker niet gelukt zonder zich daarbij aan te sluiten bij een keten, wil Groen maar meteen duidelijk stellen. Niet alleen vanwege de (centrale) inkoopvoordelen – inclusief de onderhandelingen met de vele leveranciers, van lakken tot en met gereedschappen – maar vooral ook voor het aansluiten van nieuwe verzekerings- en leaseklanten. Want het begin van ‘de lease’ heeft Groen meegemaakt. Dat was na het faillissement van de schadeketen Care in 2017. “We werden toen gebeld door het hoofdkantoor van ABS in Bodegraven. We moesten snel beslissen of we de leaseklanten van Care wilden overnemen. Er was wat gemor over de voorwaarden, maar terugkijkend op die periode was het natuurlijk de enige juiste beslissing. Het gaf zekerheid, die had je ook nodig om de investeringen 16 | te doen die je nodig had. Ook al zijn de condities van leasemaatschappijen wat uitdagender, je bent wel verzekerd van een continue stroom van voertuigen.” Capaciteitsproblemen Uiteindelijk gaat het voor menig schadeherstelbedrijf om het hebben tussen een goede mix van zakelijke klanten en particulieren. Het verschil is ook niet meer zwart wit, schetst Groen. Leaseklanten hebben bijvoorbeeld bijna altijd recht op een leenauto; een ABS-bedrijf kan de kosten voor het vervangend vervoer doorbelasten. Bij een particulier wordt dat geregeld door de verzekeringsmaatschappij – als er überhaupt al vervangende vervoer is geregeld. Maar de kracht van het collectief schuilt hem vooral in deze tijden met capaciteitsproblemen – “de werkvloer zit gewoon continu ramvol” – dat er geschoven kan worden met auto’s tussen de ABS vestigingen onderling. “Onlangs hadden we hier nog een Tesla-leaseauto van Alphabet.

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication