0

Wordt fleetmanager laadpaalmanager? 12 “Voor fl eetowners is laadinfrastructuur een soort blackbox” Powered by TrendsinAutoleasing.nl 20 Op zoek naar de balans tussen TCO en duurzaamheid… 34 De laadkabel die de laadpaal overbodig maakt? | Najaar 2024 | www.trendsinautoleasing.nl | €9,50 | 1

Laadpalen… bron van ergernis? Menig fl eetmanager horen we de laatste tijd verzuchten: ik voel me meer laadpaalmanager dan fl eetmanager! Op kantoor valt het nog wel mee met die ‘laadpaalsores’, maar de thuislaadpaal bezorgt de fl eetmanager vaak kopzorgen. Wie heeft er recht op? Wat zijn de aansluitkosten en de (meer)kosten voor eventueel graafwerk? Want bij de ene leverancier zit er twee meter graafwerk gratis bij, bij de ander 5 meter. En wat te doen als de medewerker uit dienst gaat? Of als hij gaat verhuizen? Kortom, een hoop geregel. Of, om in het vocabulaire van de wagenparkbeheerder te blijven, een hoop gedoe! Maar geen transitie zonder ‘gedoe’, weet men. Daarbij speelt de markt in op dat ‘gedoe’. Met tal van nieuwe diensten en producten om alle facetten rondom laadinfrastructuur te kunnen managen. En om grip te krijgen op de kosten van al die palen - en het laden zelf. Want ook al heeft de EV nu te maken met tegenwind – zelfs een felle zuidwesterstorm mochten we ervaren op de EV Experience in Zandvoort afgelopen vrijdag 27 september! – elektrische mobiliteit is een blijvertje. De meerderheid van de grotere bedrijven heeft inmiddels al lang en breed besloten alleen nog maar lease-EV’s toe te laten. Tegenslagen horen bij een transitie. Het gaat erom hoe je ermee omgaat. Ook bij (letterlijke) tegenwind. Zoals de organisator van de EV Experience Maarten Pompen tijdens de eerdergenoemde herfststorm (windkracht 9!) stelde: lekker veel wind om energie mee op te wekken! De transitie, met al zijn ups en downs, heeft ons overigens doen besluiten de titel DuurzameMobiliteit.nu live te zetten. Dat hebben we (fysiek) gedaan tijdens de EV Experience, dus met windkracht 9… Dank aan al de diehards die de wind en striemende regen trotseerden en ons kwamen bezoeken! Aan al die anderen: kijk snel op www.duurzamemobiliteit.nu en schrijf u in voor de nieuwsbrief Bart Luteijn, hoofdredacteur/uitgever Fleet & Lease | TrendsinAutoleasing.nl | DuurzameMobiliteit.nu Colofon Fleet & Lease | TrendsinAutoleasing.nl DuurzameMobiliteit.nu zijn uitgaves van Trends Automotive Media p/a Van Leeuwenhoeklaan 7, 4708 BC Roosendaal, Nederland E: erik@trendsinautoleasing.nl IBAN: NL49ABNA0108544036 BIC: ABNANL2A BTW. nr.: NL863591073B01 KvK nr. : 85339970 I: www.trendsinautoleasing.nl www.trendsautomotivemedia.nl www.duurzamemobiliteit.nu Uitgever Bart Luteijn Managing Director/Co-Owner Erik Nooij Redactie Erwin Gevers, Jacques Koch, Drs. Monique Mulder en Albert-Jan Cornelissen. Vormgeving André Heetkamp & Alana Meijerman Reclamemakers.nl Fotograaf Martijn Dobbelsteen, Thomas Koerts Informatie over advertentietarieven erik@trendsinautoleasing.nl Druk Veldhuis Media Verspreiding PostNL © 2024 Niets in deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfi lm of op welke andere wijze dan ook, hetgeen ook van toepassing is op de gehele of gedeeltelijke bewerking, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Alle artikelen welke in deze uitgave gepubliceerd zijn, vallen onder de verantwoordelijkheid van de desbetreff ende journalist. Het verlenen van toestemming tot publicatie in Management in Fleet & Lease houdt in dat de auteur de uitgever, met uitsluiting van ieder ander, onherroepelijk machtigt de bij of krachtens de Auteurswet door derden verschuldigde vergoeding voor kopiëren te innen of daartoe in en buiten rechte op te treden. Wij maken u er op attent dat de verstrekte gegevens zoals, naam, adres en woonplats zijn opgenomen in onze klantenadministratie. Wij willen het gebruiken om u te blijven informeren over onze voordeelaanbiedingen, produkten en dergelijke van zorgvuldig uitgekozen andere bedrijven. Deze administratie is aangemeld bij de registratiekamer te Rijswijk onder nummer P0015 122 Indien u bezwaar heeft tegen dit gebruik van uw gegevens dan kunt u dit schriftelijk aan ons laten weten. | 3 E r i k N o B o a i j r t L u t e i j n Voorwoord

In dit nummer! blz. 17 blz. 09 blz. 26 blz. 39 Uitgelicht 06 kabinet zet mes in elektrische auto! 10 Invulling van zakelijke mobiliteit is fl ink aan verandering onderhevig 12 Fleet Support presenteert e-Manager voor grip op laadkosten 14 “Goed en effi ciënt schadeherstel heeft zoveel invloed op onze operatie” En verder 07 BMW iX1/X1 is Zakenauto van het Jaar 2025 09 Prijsdruk EV-occasion door SEPP (even) van de baan 24 Bp, als (laagdrempelige) transitiepartner, ziet worsteling in de markt 26 Pitbox report: EV’s gespot op het circuit van Zandvoort! 30 Euromobil ook als gesprekspartner voor fl exibele mobiliteit 18 Handelsplatform AUTO1.com lanceert fi nancieringsproduct 20 KONE elektrifi ceert het wagenpark (met behulp van Sortimo) 32 Hoe MyWheels hersteltijden met 44% terugbrengt en 22% op kosten bespaart 34 EV-quip brengt NRGKick laadkabels naar Nederland 37 Dé 3 stappen voor een ‘veilige’ EV-transitie 39 Renault Master E-Tech is Bestelauto van het Jaar 2025 41 Elektrische bestelwagens 1.780 euro per jaar goedkoper | 5 In dit nummer!

Belangenorganisaties: kabinet zet mes in elektrische auto Belangenorganisaties als VNA, RAI Vereniging, ANWB, BOVAG en Natuur & Milieu zijn stomverbaasd over de draai van het kabinet en de veel lagere gewichtscorrectie voor elektrische auto’s. Niet de benodigde 40%, maar slechts 25% mag van het voertuiggewicht worden afgetrokken. Bovendien stopt de correctie ook nog eens eerder. Dit terwijl de volledige MRB-compensatie tot en met 2030 al goedgekeurd was door de Tweede en Eerste Kamer en de percentages waren zelfs al bekend. Op basis daarvan zijn investeringen en bestellingen gedaan. “De draai van het kabinet confronteert de consument nu met onverwachte extra kosten. Dit tast het vertrouwen in de overheid aan”, aldus een verklaring van de gezamenlijke belangenverenigingen. Het een en ander werd duidelijk tijdens de presentatie van de Miljoenennota. De MRBkorting voor EV’s blijft weliswaar nog 75% in 2025, maar vanaf 2026 wordt de korting nog maar 25% en in 2030 naar 0. Alle verdere stimuleringsmaatregelen zoals SEPP en SEBA stoppen vanaf volgend jaar en het bijtellingspercentage voor EV voor zakelijke rijders wordt verhoogd naar 17%. Op het gebied van duurzaamheid is het daarom vooral de elektrische rijder die het moet ontgelden, stellen de clubs. Het kabinet snijdt in het correctie¬percentage voor elektrische auto’s in de motorrijtuigen¬belasting. En dat terwijl de verkoop van schone elektrische auto’s stagneert. RAI Vereniging ziet al fabrikanten die de productie terugschroeven. Voor minder CO2-uitstoot en minder stikstof is groei van het elektrische wagenpark essentieel. Dat belooft weinig goeds voor het behalen van de klimaatdoelen. “Alsof het vloerkleed onder je voeten vandaan getrokken wordt”, stelt RAI-voorzitter Van Bruggen. Hogere prijzen aan de pomp Renate Hemerik, voorzitter VNA, ziet het terugdraaien van de beloofde gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen een tegenslag voor de verduurzaming van onze mobiliteit. “De overheid moet haar belofte nakomen en de beloofde compensatie volledig behouden om de overstap naar elektrisch rijden te blijven stimuleren. Boter bij de vis!” Bovendien: mochten er financiële tegenvallers ontstaan door onverwacht meer verkoop van elektrische auto’s, dan kunnen deze kosten bijvoorbeeld gedekt worden door inkomsten uit het nieuwe Europees systeem voor emissierechten (ETS-2). Dit houdt in dat brandstofleveranciers gaan betalen voor hun CO2-uitstoot. Dit wordt doorberekend via hogere prijzen aan de pomp. Vanaf 2027 krijgt de Nederlandse overheid zo jaarlijks al ongeveer één à anderhalf miljard euro aan opbrengsten, oplopend tot opgeteld vijf miljard tot en met 2030. Het kabinet wil deze inkomsten in de algemene middelen laten vloeien, in plaats van aanwenden voor verduurzaming van de mobiliteitssector. Europa heeft echter als uitgangspunt dat dit geld gebruikt wordt voor verduurzaming van vervoer, benadrukken de belangenverenigingen. 8.000,- euro Volgens de ANBW stijgen de kosten door verschillende overheidsregelingen de komende jaren zo hard dat je voor een gemiddelde elektrische auto die je in 2026 koopt al snel 8.000,- euro meer kwijt bent dan wanneer je dezelfde auto in 2022 gekocht had. Marga de Jager, CEO ANWB: “Dat er op termijn een einde komt aan de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s en de vrijstelling van wegenbelasting is logisch. Maar de snelheid waarmee deze stimuleringsmaatregelen nu worden afgebouwd is zo hoog dat we denken dat mensen gaan afhaken. Door deze snelle afbouw worden mensen die net een grote investering gedaan hebben in een elektrische auto plots geconfronteerd met een oplopende MRB-rekening.” In het regeerprogramma van het kabinet is wel een hervorming van de autobelastingen aangekondigd. VNA hoopt dat dit een einde maakt aan het jojobeleid waarbij jaarlijks aan de knoppen wordt gedraaid om gaten in de begroting te dichten. VNA is voor behoud van een reëel en aantrekkelijk tarief in de bijtelling, een gehele gewichtscorrectie in de MRB en behoud SEPP en SEBA. Renate Hemerik van de VNA elke dag 6 |

BMW iX1/X1 is Zakenauto van het Jaar 2025 De BMW iX1/X1 is tijdens de jaarlijkse uitreiking van de AM Driving Business Awards eind september gekroond tot Zakenauto van het Jaar 2025. De onderscheiding van het meest veelbelovende nieuwe model – de Beste Nieuwkomer – ging naar de Renault Scenic E-Tech. De BMW iX1 werd vorig jaar al uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer 2024. Dit jaar beoordeelde de vakjury de iX1 het beste op gebied van kwaliteit van dealer en importeur en beleving. De juryleden zijn ook onder de indruk van kilometerkostprijs en duurzaamheid. “Niet alleen de auto zit goed in elkaar, ook de aftersales heeft BMW Nederland goed op orde. Zeker in de zakelijke markt is dat van essentieel belang,” aldus de vakjury. Wat verder meespeelt is de mogelijkheid om te kiezen voor een X1 met benzinemotor, een hybride aandrijflijn of een volledig elektrische versie. “Dankzij deze strategie wint BMW het momenteel van Audi en Mercedes, merken die vaak elektrische modellen op de markt brengen met een afwijkende vormgeving die niet iedereen aanspreekt. Daarbij is het de best rijdende EV op basis van een brandstofmodel,” laat de jury weten. Ook de tweede plek in de top 10 voor Zakenauto van het Jaar 2025 is voor BMW, met de i4 (de Beste Nieuwkomer van het jaar 2023). De bronzen medaille gaat naar de Renault Megane E-tech. De Beste Nieuwkomer 2025 is de Renault Scenic E-Tech. Volgens de vakjury biedt deze auto een ‘vrijwel perfect totaalpakket’. De auto valt op met zijn gunstige kilometerkostprijs en scoort veel punten als het gaat om duurzaamheid. Op de zakelijke markt raakt de Scenic de juiste snaar met de juiste combinatie van lage kosten, goede restwaarden, een aantrekkelijk design en prima functionaliteit. Enig puntje van kritiek is het ontbreken van de derde zitrij die in de oude Scénic (toen nog met een é) wel aanwezig was. Garageformules stagneren in groei aantal vestigingen Universele formules stagneren in hun vestigingengroei, blijkt uit de nieuwste Garageformule Top-40 onderzoek van kennisbureau AUMACON. De nadruk ligt nu op kwaliteitsbeheer. Dat het totaal aantal formuledeelnemers toch nog flink toeneemt is uitsluitend te danken aan de snelle ontwikkeling van een aantal ondersteunende formules. “De noodzaak tot groei van het netwerk raakt naar de achtergrond. Het lijkt er nu op dat veel universele formules de focus verlegd hebben naar kwaliteitsbeheer. Specifieke, aanvullende diensten worden daarbij steeds vaker gezocht bij ondersteunende formules”, aldus marktanalist Clem Dickmann van AUMACON. In Nederland behoren 22 formules tot de categorie ‘universeel’, 18 formules zijn te bestempelen als ‘ondersteunend’, waarvan 2 formules zich primair richten op smeermiddelenverkoop, 6 formules zijn merkgericht, 5 bandenformules, 3 leaseformules en 2 op autobedrijven gerichte techniekformules. ‘Magische’ grens van 100 vestigingen Inmiddels hebben de Nederlandse garageformules tezamen 4.471 deelnemers. Negen jaar geleden, in 2015, lag het aantal formuleleden nog maar op een kleine 2.500 bedrijven. “Mede door de connectie met de franchisegevers is de professionaliteit van veel universele autobedrijven de afgelopen jaren sterk toegenomen. Je ziet daarnaast ook dat de formules steeds hogere kwaliteitseisen stellen en tegelijkertijd werken aan de breedte van hun dienstverlening”, aldus Dickmann. Inmiddels hebben 18 formules de ‘magische’ grens van 100 vestigingen overschreden, waarmee landelijke dekking geclaimd kan worden. Een jaar geleden waren dat overigens nog 19 formules. De status van ‘landelijke dekking’ is belangrijk wanneer men diensten wil aanbieden aan bijvoorbeeld landelijkwerkende leasemaatschappijen. Bosch Car Service was jaren veruit de grootste formule. Dit jaar neemt de ondersteunende formule uit eigen huis, Bosch Workshop partner, het stokje over. Vakgarage wordt daardoor teruggedrongen naar de derde plaats. 14 formules noteren minder dan 50 deelnemers; de meeste van deze kleinere formules leiden een stabiel bestaan en noteren slechts sporadisch mutaties in het vestigingenaantal. Tijdens de presentatie van de Garageformule Top-40 eind september werd ook de snelste, universele klimmer van het jaar bekendgemaakt: Autovakmeester, een formule van Alliance Automotive Group Benelux. elke dag | 7 Trends in Autoleasing

Autoruitschade Autoruitschade? Bij A•Glas Autoruitschade staan u en uw berijder centraal, wij nemen graag alle zorgen uit handen. A•Glas Autoruitschade heeft een landelijk dekkend netwerk. Bij alle A•Glas Autoruitschade vestigingen staan kwalitatief hoogstaand en veilig herstel van autoruitschade, met een focus op efficiëntie, hoog in het vaandel. De klant staat bij ons altijd centraal, en geniet van een volledige ontzorging. A•Glas is een gewaardeerd partner voor verzekeraars, volmachten, leasemaatschappijen, fleetowners, tussenpersonen en dealerorganisaties. Klantcontactcenter 24/7 online en telefonisch bereikbaar Reparatie Autoruitschade snel en veilig hersteld Ontzorgen A•Glas regelt alles met uw verzekering Tevreden klanten Onafhankelijk en transparant klanttevredenheidsonderzoek Landelijk netwerk Franchiseketen met zelfstandige ondernemers Autoruitschade Vakkundige medewerkers met modern gereedschap Wilt u meer weten? Bel ons op: 020 – 44 88 022 www.aglas.nl

Autotelex: prijsdruk EVoccasion door SEPP (even) van de baan Eerder meldde restwaardespecialist Autotelex een flinke prijsdruk te zien op tweedehands elektrische auto’s. Maar dat was voor bekend werd dat de SEPP, de subsidiepot voor elektrische occasions, weer terugkwam. Met ruim 20 miljoen extra. Autotelex constateert zeker nog een restwaardedaling bij elektrische personenauto’s, maar die begint steeds meer op een normale afschrijving in de tijd te lijken, zoals bij elke andere auto. Zelfs de gevolgen van de in de media voorspelde tsunami van Tesla’s Model 3 uit 2019, die nu hun leasecontract uitdienen, blijken vooralsnog mee te vallen. Van de 30.000 in 2019 verkochte Model 3 er in ieder geval al 14.000 ‘verhandeld’, blijkt uit de cijfers. Er zitten dus nog 16.000 aan te komen. “Wat daarbij opvalt is dat ook van de piekmaanden november en december 2019 (samen goed voor zo’n 16.000 nieuwverkopen) er al ruim een derde zijn weg naar een nieuwe eigenaar (al dan niet bedrijfsmatig) heeft gevonden”, aldus Joost Klaren van Autotelex. Ver onder de 15.000 euro Autotelex verwachting is bovendien dat een deel van het aantal december auto’s in 2025 zal worden verhandeld. “Tellen we daar nog de groeiende export bij met vanaf juli minstens 500 per maand, dan is er al minder reden om aan te nemen dat de restwaarden zo extreem onder druk komen te staan richting het eind van het jaar. Ook het huidige aanbod op de occasion websites is minder dan bijvoorbeeld een Ford Focus of Mercedes Benz A-klasse.” Prijzen van ‘ver onder de 15.000 euro’ begin 2025 verwacht Autotelex niet. Maar vooral de decemberpiek blijft wel wat onvoorspelbaar. Een pluk van 7.800 auto’s zal zijn weg nog moeten vinden de aankomende tijd. Des te meer leasemaatschappijen en (groot)handelaren kans zien het aanbod uit te smeren over de eerste maanden van 2025, des te beter zal een restwaardedip voorkomen kunnen worden, denkt Klaren. “Elke ervaring uit het verleden (Prius, Mégane, 308, V40, Outlander) heeft geleerd dat na de dip de restwaarden altijd weer opleven. De dip kan dus door geleidelijk aanbieden zoveel mogelijk worden voorkomen.” Overigens zal na de Model 3 de Volkswagen ID.3 aan de beurt komen. Daarvan zijn er in 2020 11.000 van verkocht, ruim de helft hiervan in december. Het is nog wat vroeg om voorspellingen te doen, maar Autotelex verwacht een vergelijkbaar patroon als bij de Model 3. De perceptie van een ‘verouderd model’ zal bij de ID.3 bovendien eerder een rol gaan spelen dan bij de Model 3. Dat geeft extra restwaardedruk. Volgt de Volkswagen ID.3 de Model 3 op wat betreft restwaardeperikelen? elke dag | 9 Trends in Autoleasing

Analyse leasemarkt Invulling van zakelijke mobiliteit is flink aan verandering onderhevig Twee recente onderzoeken die een mooi beeld geven van de huidige stand van zaken in de zakelijke mobiliteitsmarkt: het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) 2024* en de Benchmark 2024 - Autoregelingen van Fleet Support*. Rode draad? De invulling van zakelijke mobiliteit is flink aan verandering onderhevig. Dat laatste komt in eerste instantie vooral door de elektrische auto. Uit het NZMO blijkt dat één op de drie bedrijven in Nederland de leaserijder verplicht om in een elektrische auto te rijden. Het percentage bedrijven dat zo’n EV-verplichting hanteert, verdubbelde het afgelopen jaar van 14 naar 30 procent. Van de bedrijven met meer dan 1.000 werknemers ligt dit percentage nu zelfs op 60 procent. Van het totaal aantal zakelijke reizigers rijdt nu een derde in een elektrische auto. Maar wie dat niet moet van de baas, is niet altijd geneigd dat weer opnieuw te doen. Volgens het NZMO kiest 25 procent bij een nieuwe auto voor een andere aandrijfvorm. Belangrijkste reden daarvoor is de behoefte aan een grotere actieradius (65% van de switchers). Belangrijkste alternatieven zijn dan plug-in hybride auto’s (63%). Maar ook financiële prikkels zijn belangrijk. Dat bleek wel uit de historie: voor veel initiële EV-rijders zijn financiële (bijtellings)voordelen destijds doorslaggevend voor hun duurzame keuze geweest. Mobiliteitsbudget Tegelijkertijd vormt de leaseauto steeds minder dé standaard mobiliteitsoplossing voor medewerkers, blijkt uit de Barometer van Fleet Support. Vooral het mobiliteitsbudget is populair. Ruim 65% van de deelgenomen bedrijven biedt zo’n budget aan. Met een mobiliteitsbudget kopen werknemers zelf hun mobiliteit naar eigen inzicht in. Dat kan reizen zijn met het openbaar vervoer, een leasefiets of een deelauto, of een mix aan vervoersmiddelen. Opmerkelijk: 14% van de bedrijven biedt juist helemaal geen alternatief voor de leaseauto aan. Is er wel een leaseauto, dan komen werknemers ervoor in aanmerking als ze minimaal 15.000 kilometer per jaar rijden. De maximale looptijd is gemiddeld 54 maanden of 175.000 kilometer. Wat Fleet Support opvalt is dat er vrijwel geen onderscheid wordt gemaakt in normleasebedrag tussen fossiel- en elektrische voertuigen. 10 | Bedrijven zelf kiezen overigens steeds vaker voor één leasemaatschappij, ziet men bij Fleet Support. De adviesorganisatie noemt deze trend zelfs opmerkelijk: liefst 45% van de ondervraagde bedrijven gaat voor één leverancier. Een belangrijke reden is het hebben van één aanspreekpunt en maximale ontzorging. Het ontbreken van marktwerking ondervangen bedrijven door middel van prijsborging. Volgens de Barometer indexeert echter slechts 30% van de bedrijven jaarlijks het normleasebedrag BMW ingehaald door Volvo Onderzoeksbureau VMS | Insight, dat het NZMO uitvoert, onderzocht ook de aantrekkelijkheid van en loyaliteit aan automerken. Uit de resultaten blijkt dat BMW, jarenlang een vaste waarde als het meest aantrekkelijke merk voor zakelijke rijders, nu is ingehaald door Volvo. Verder blijkt dat de acceptatie van nieuwe automerken groeit onder zakelijke rijders. Dit jaar staat 32 procent van hen open voor een nieuw merk, een stijging ten opzichte van vorig jaar. Zakelijke rijders zijn over het algemeen positiever over nieuwe merken dan privéautogebruikers. BYD, Lynk & Co, Xpeng, Zeekr en MG zijn de meest overwogen toetreders, waarbij vooral BYD een sterke groei in populariteit laat zien. Maar de prijzen van al die (lease)auto’s stijgen wel elk jaar. Door middel van jaarlijkse indexatie van het normleasebedrag zorg je ervoor dat medewerkers jaar in jaar uit een vergelijkbare auto kunnen uitkiezen. Doe je dat niet, dan kan de collega die eerst een riante middenklasser reed na verloop van tijd zich alleen nog een compacte hatchback veroorloven. Volgens de Barometer indexeert echter slechts 30% van de bedrijven jaarlijks het normleasebedrag. 25% van de bedrijven indexeert nooit en 45% geeft aan dat er in een andere frequentie wordt geïndexeerd of alleen ad-hoc naar gekeken wordt. Overigens houden werknemers zich doorgaans netjes aan het beschikbaar gestelde bedrag om een auto uit te zoeken. Maar de meerderheid van de werkgevers

staat overschrijding van het leasebudget toe (64%). Het percentage toegestane overschrijding varieert van 5% tot 25%. Onderschrijding van het leasebudget is ook mogelijk, echter dit betekent niet dat automatisch de onderschrijding (of een deel daarvan) wordt uitgekeerd. 64% van de werkgevers geeft aan dit niet te doen. Toch hanteert nog altijd 40% van de ondervraagde bedrijven een onbeperkt merkenbeleid Onbeperkt merkenbeleid Als werkgever maak je je geliefd als je leaserijders zelf laat bepalen welk merk leaseauto ze mogen uitkiezen, weet men bij Fleet Support. Een beperkt aantal merken aanbieden kan zorgen voor meer kostenefficiëntie (inkoopvoordeel) en uniformiteit, terwijl je auto’s makkelijker opnieuw inzet. Toch hanteert nog altijd 40% van de ondervraagde bedrijven een onbeperkt merkenbeleid. Vooral bij elektrische auto’s is het normaal om geen restricties te verbinden aan de merken waaruit gekozen mag worden. In het geval van een EV: de laadpaal thuis wordt door veel bedrijven gezien als een natuurlijk gevolg van het rijden van een elektrische auto. 8 op de 10 werkgevers vergoeden (deels) de laadpaal aan huis en de installatie die daarbij hoort. Gemiddeld is de vergoeding €2000,-. Wat weer niet wordt gedaan bij EV’s is sturen op energieverbruik (zie ook artikel Fleet Support komt met e-Manager). In het geval van ‘gewone’ brandstof zegt 1 op de 3 werkgevers dat ze leaserijders aanspreken als ze meer verbruiken dan gemiddeld. Ook wordt goedkoop tanken bij 1 op de 3 gestimuleerd. Als het om goedkoop laden gaat is het een ander verhaal. Zeker 80% van de onderzochte bedrijven zegt geen beleid te voeren op het verlagen van het energieverbruik van elektrische auto’s. Snelladers vermijden en thuisladen stimuleren zou een voorbeeld van sturing kunnen zijn. Lichte stijging in zakelijk gereden kilometers Slecht nieuws is er met betrekking tot de filedruk: die ligt inmiddels op het hoogste niveau ooit., meldt het NZMO. Het aantal zakelijk afgelegde autokilometers is in 2023 met vier procent gestegen, precies conform de in 2022 uitgesproken verwachting. Voor 2024 wordt opnieuw een lichte stijging voorspeld, wat zou resulteren in een toename van het aantal gereden kilometers van 7% in vergelijking met het referentiejaar 2019. Vooral kleine en middelgrote bedrijven verwachten een groei in het aantal kilometers. Een opvallende bevinding is dat ongeveer 85% van de zakelijke reizigers tijdens de spitsuren reist. Van deze groep kan ongeveer 40% niet vermijden om tijdens de spits te reizen, terwijl nog eens 40% actief probeert de spits te ontwijken. De overige 20% heeft wel de optie om de spits te mijden maar doet dat niet. Het gaat al met al om een enorm contingent aan zakelijke reizigers dat tijdens de spits reist en aangeeft dat als last(ig) te ervaren. Opvallend is dat het anders organiseren van werktijden, zoals door het invoeren van flexibele aanvangstijden en het herplannen van overleg in bijna 70% van de gevallen wordt gezien als een effectieve mogelijkheid om wél buiten de spits te kunnen reizen. * Voor de 2024-editie van de jaarlijkse Barometer van Fleet Support vulden 31 vertegenwoordigers van bedrijven – van groot tot klein – uit diverse sectoren een omvangrijke vragenlijst in. Het onderzoek vertegenwoordigt als zodanig een gezamenlijk wagenpark van 22.500 voertuigen. Aan het NZMO deden dit jaar meer dan 2.500 zakelijke reizigers en meer dan 500 bedrijven mee. | 11 Analyse leasemarkt

Fleet Support presenteert e-Manager voor grip op laadkosten “Voor fleetowners is laadinfrastructuur een soort blackbox” De keuze voor elektrisch heeft menig bedrijf al gemaakt, daar doet het huidige ‘negatieve’ sentiment rondom elektrische auto’s niets aan af. Zelfs nu duidelijk is geworden dat het kabinet de fiscale voordelen op EV’s sneller wil afbouwen dan aanvankelijk afgesproken. Fleet Support ziet alleen maar méér vraag naar diensten rondom de groeiende elektrische vloot. Zo komt het nu met e-Manager! Want Arie Brundel en Koen van Hamburg, beiden van Fleet Support, zien in de markt vooral reuring rondom het thema laden en het grip krijgen op de kosten daarvan. Dat bleek al uit de afgelopen zomer gepubliceerde Barometer Zakelijke Mobiliteit, een jaarlijks onderzoek van Fleet Support hoe bedrijven met hun mobiliteitsbeleid in het algemeen en autoregelingen in het bijzonder omgaan. Voor de 2024-editie vulden 31 vertegenwoordigers van bedrijven – van groot tot klein – uit diverse sectoren een omvangrijke vragenlijst in. Het onderzoek vertegenwoordigt als zodanig een gezamenlijk wagenpark van 22.500 voertuigen. Volgens de fleetmanagement-organisatie vallen een aantal zaken op in dit onderzoek (zie volgende pagina’s in dit nummer). Daarbij ook het gegeven dat maar weinig bedrijven sturen op de kosten van elektrisch laden. Dit terwijl bij menig organisatie alleen al de (verborgen) laadkosten de pan uitrijzen! Denk aan blokkeerkosten, starttarieven, extra aansluitvergoedingen. Los nog van de onduidelijke en weinig transparante tarieven die laadpaalexploitanten en laadpasaanbieders hun klanten bieden. Maar ook: is die gratis laadpas waar veel zakelijke rijders mee rondrijden wel echt gratis? En hoe zit dat met de roaming- en transactiekosten? Brundel: “Bedenk dat een gemiddelde EVrijder wel vijf of zes keer per week bij een laadpaal staat. Die berijder maakt het niet uit waar die staat, maar de rekening komt natuurlijk uiteindelijk bij zijn wagenparkbeheerder terecht. Die ziet de ene keer een laadtarief van 40 cent per kwh, dan weer 80 cent en de volgende keer 59 cent. Er is geen peil op te trekken. Als je dan enkele honderden of soms al duizenden EV’s in je park hebt rondrijden, gaat dat wringen.” Excessen Fleet Support adviseert haar klanten al op alle mogelijke vlakken rondom het laden van voertuigen; het heeft onder andere een aantal tenders begeleid voor thuislaadpalen. In de systemen ziet het nu ook bijvoorbeeld de excessen in laadtarieven. Of als een werknemer een wat al te 12 |

Arie Brundel Koen van Hamburg gortig tarief heeft ingesteld bij zijn thuislaadpaal als hij de leaseauto zakelijk aan het laden is. En wat de laadpas betreft: er zijn in de markt zoveel variaties op abonnementen en laadtarieven. Van Hamburg. “Bedenk dat er ruim 20 grotere aanbieders zijn van laadpassen, ieder met zijn eigen kostenstructuur. En vergeet daarbij de roamingkosten niet. Het is voor een bedrijf een flinke zoektocht om een pas te vinden die past bij het laadgedrag van de werknemers. Een eenvoudige analyse van ons leert al dat er veel bespaard kan worden door goed te kijken welke laadpas/laadpaal past je bedrijf!” Al die ervaring van Fleet Support met de kosten van elektrisch laadinfrastructuur heeft flink wat data opgeleverd. Kennis die nu is gestopt in e-Manager. Een nieuw programma, onlangs gepresenteerd op de EV Experience op Zandvoort, die bestaat uit drie producten. Allereest Insights, waarbij Fleet Support de huidige situatie analyseert en het besparingspotentieel in kaart brengt. Bijvoorbeeld door kritisch te kijken welke laadpas past bij welk bedrijf. Vervolgens is er Control. Ofwel: e-Manager controleert de data, houdt de administratie bij van laadpas en-paal en doet rapportages. Het laatste onderdeel is Complete. In dit programma ontzorgt Fleet Support de klant op alle vlakken en coördineert en managet het totale proces. Inclusief aanvraag, onderhoud, plaatsing van de laadpaal en laadpas. Dit doen Fleet Support in samenwerking met EV Company. Brundel: “Veel fleetowners zien alle laadinfrastructuur en bijbehorende laadpassen als een soort blackbox. Wij geven met e-Manager inzicht in deze materie. Bedenk dat als je alleen al 500 euro per jaar per auto bespaart, dat dit op een vloot van 500 voertuigen gewoon 2,5 ton is. Per jaar!” Leaserijders verplicht naar EV De urgentie om te sturen op de kosten van laden zien Brundel en Van Hamburg duidelijk toenemen bij hun klanten. Vooral natuurlijk bij die bedrijven die de overstap naar elektrisch al gemaakt hebben en waarbij misschien de komende twee jaar nog plug-in hybrides worden toegestaan maar daarna ook niet meer. Het in september gepubliceerde Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) liet al zien dat nu al één op de drie bedrijven in Nederland de leaserijders verplicht om in een elektrische auto te rijden. Dat percentage verdubbelde het afgelopen jaar van 14 naar nu 30 procent. Van de bedrijven met meer dan 1.000 werknemers ligt dit percentage nu zelfs al op 60 procent. Het duurzaamheidsbeleid van Nederlandse werkgevers is daarmee de belangrijkste aanjager van de elektrische auto geworden, concluderen de onderzoekers van VMS | Insight die het onderzoek uitvoeren. Welke besparingen e-Manager per bedrijf kan realiseren hangt af van veel factoren. En algeheel percentage wil Van Hamburg er niet op plakken. Maar de voorbeelden zijn talrijk. Neem bijvoorbeeld roaming: 10 x per jaar ‘vreemd’ laden brengt extra kosten met zich mee, waarbij de verschillen tussen aanbieders groot zijn. “Hier hebben we onlangs voor een klant toch 250 euro per jaar per berijder kunnen besparen door te kiezen voor een andere leverancier. En ook thuisladen is in de regel goedkoper dan publiek laden, maar het thuisladen moet natuurlijk wel mogelijk zijn. Kortom, er zijn zoveel variaties, maar met e-Manager maken we dat uiteindelijk per bedrijf inzichtelijk.” | 13 Fleet Support

Alphabet ziet partnership met ABS Autoherstel inniger worden “Goed en efficiënt schadeherstel heeft zoveel invloed op onze operatie” De gemiddelde schadelast van voertuigen stijgt al jarenlang. Waarbij de elektrische auto in de schadebranche toch wel geldt als de grote disrupter. Tel daarbij op de capaciteitsproblemen, voornamelijk vanwege een tekort aan personeel, de langere plantijden voor bijvoorbeeld leasemaatschappijen en de komst nu van nieuwe ‘onbekende’ Aziatische merken. Kortom: uitdagingen te over. Hoe kijkt een leasemaatschappij hier tegenaan? En het schadebedrijf? Fleet & Lease bezoekt ze beiden. Allereerst de leasemaatschappij. Alphabet is al sinds jaar en dag klant bij ABS Autoherstel. In totaal brengt de leasemaatschappij bijna al haar schadeherstelwerkzaamheden onder bij drie verschillende universele schadeherstelketens. Niet alleen om de prijzen en kwaliteit scherp te houden, benadrukt Arlène Smits, teamleader Damage Control bij Alphabet. Een universele hersteller kan alle soorten schade aan verschillende voertuigmerken afhandelen. Dit zorgt voor efficiëntie en eenvoud in het inkoopproces. “Met één partner kunnen alle schadeherstelwerkzaamheden worden gecoördineerd, wat de communicatie en afstemming vergemakkelijkt. Een universele hersteller heeft doorgaans ook een groter netwerk van locaties, waardoor de leasemaatschappij meer flexibiliteit heeft in het aanbieden van herstelmogelijkheden voor klanten”, aldus Smits. Oplopende kosten Toch draait het niet alleen om een landelijke dekking, flexibiliteit en – uiteraard - tarieven. De samenwerking met een autohersteller als ABS heeft Smits de laatste jaren alleen maar inniger zien worden. Dat heeft onder andere te maken met het thema duurzaamheid. Inmiddels geen vrijblijvend onderdeel meer in de samenwerking, maar een noodzakelijk iets waarover gedetailleerd gerapporteerd moet worden. Helemaal vanaf 2025 als nieuwe wetgeving van kracht 14 |

“Ik weet dat ik op ze kan bouwen en zie onze gezamenlijke uitdagingen met vertrouwen tegemoet” wordt waarin een leasemaatschappij bijvoorbeeld zijn hele keten moet doorlichten op het gebied van duurzaamheid. “Met ABS hebben we daarover afspraken gemaakt in onze samenwerkingsovereenkomst. We verwachten daarin dat ze ons ook op de hoogte houden van de vorderingen. En er worden stappen gemaakt, dat zien we heel duidelijk. Stappen om bijvoorbeeld het energieverbruik terug te dringen. Het is mooi om te zien hoe een traditionele branche als het schadeherstel voortvarend de zaken oppikt.” De toenemende schadelast is ook zo’n grote gezamenlijke uitdaging. Gezamenlijk, want een leasemaatschappij ziet natuurlijk ook de oplopende kosten met betrekking tot onderdelen en de (dure) techniek die tegenwoordig wordt gebruikt in moderne auto’s. Per kwartaal heeft Smits overleg met ABS waarin alle cijfers en gegevens de revue passeren, gebaseerd op eerder afgesproken KPI’s. “Om hiermee om te gaan, is het belangrijk om een partner te hebben die schaalvoordelen kan bieden, investeert in opleiding en technologie, en een efficiënte bedrijfsvoering heeft.” Snelle doorlooptijden Maar Alphabet verwacht van een universele hersteller allereerst een hoogwaardige kwaliteit van herstelwerkzaamheden, waarbij de veiligheid en de integriteit van de voertuigen gewaarborgd blijven. Daarnaast snelle doorlooptijden en een hoge mate van klantgerichtheid, zodat de impact voor de leaseklanten minimaal is. Andere punten die Smits noemt: transparante communicatie over de voortgang en kosten van de herstelwerkzaamheden. En proactief meedenken over mogelijkheden om de kosten te beheersen, zonder in te boeten op kwaliteit. “Goed en efficiënt schadeherstel heeft zoveel invloed op onze operatie. Je moét dan gewoon samen optrekken.” Overleg is er ook met betrekking tot de komst van de nieuwe, Aziatische elektrische modellen. In de lease zie je deze auto’s het eerst verschijnen. En al heel snel ziet ABS deze merken ook in de werkplaats komen. Maar om vervolgens de auto’s te herstellen, is men wel afhankelijk van fabrieksinformatie en natuurlijk onderdelen. Die ‘logistiek’ hebben nog niet alle merken goed voor elkaar. ‘Rijdende gereedschapskist’ Overigens geldt het belang van een snel en efficiënt schadeherstelproces helemaal voor grijze kentekens. Iedere dag dat zo’n ‘rijdende gereedschapskist’ stilstaat, kost omzet. Vervangend vervoer is niet zomaar te regelen. Maar ook die expertise vindt Alphabet bij ABS Autoherstel. En als er onvoorziene problemen opdoemen? Smits vindt daarbij altijd snel een luisterend oor bij ABS. “Het zijn superfijne korte lijntjes. “Na 20 jaar aan de sales kant van onze organisatie te hebben gewerkt heb ik 3 jaar geleden de overstap gemaakt naar de operationele kant. ABS heeft mij als een echte partner wegwijs gemaakt in de schadeherstelbranche. Ik weet dat ik op ze kan bouwen en zie onze gezamenlijke uitdagingen met vertrouwen tegemoet.” Alphabet stelt als voorwaarde dat een merk de aftersales op orde heeft voordat ze de auto’s in het portfolio van merken opnemen. Overigens is ieder automerk wettelijk verplicht om tijdig alle relevante technische informatie beschikbaar te stellen aan onafhankelijke reparateurs zoals ABS. Maar de praktijk is vaak weerbarstiger; het lijdt soms tot lange doorlooptijden binnen de schadeherstelketen. Arlène Smits | 15 ABS Autoherstel

ABS Groen heeft de leasebranche zien komen… “Het collectief heeft gezorgd voor begrip tussen de partijen” Een van de leden van het eerste uur van schaherstelketen ABS Autoherstel is ABS Groen in Steenwijk. Begonnen als zelfstandig, universele schadehersteller is het inmiddels de tweede generatie Groen die de scepter zwaait. En algemeen directeur Martin Groen heeft de laatste 10 jaar de branche zien veranderen. En hij heeft ABS de (succesvolle) stap zien maken naar de lease! Over de groeicijfers is Martin Groen uiterst tevreden. Tien jaar geleden liepen er op de werkplaats van ABS Groen nog 10 mensen rond, inmiddels zijn dat er 23. De omzet steeg van zo’n 1,3 miljoen naar 5,5 miljoen euro. En dat was zeker niet gelukt zonder zich daarbij aan te sluiten bij een keten, wil Groen maar meteen duidelijk stellen. Niet alleen vanwege de (centrale) inkoopvoordelen – inclusief de onderhandelingen met de vele leveranciers, van lakken tot en met gereedschappen – maar vooral ook voor het aansluiten van nieuwe verzekerings- en leaseklanten. Want het begin van ‘de lease’ heeft Groen meegemaakt. Dat was na het faillissement van de schadeketen Care in 2017. “We werden toen gebeld door het hoofdkantoor van ABS in Bodegraven. We moesten snel beslissen of we de leaseklanten van Care wilden overnemen. Er was wat gemor over de voorwaarden, maar terugkijkend op die periode was het natuurlijk de enige juiste beslissing. Het gaf zekerheid, die had je ook nodig om de investeringen 16 | te doen die je nodig had. Ook al zijn de condities van leasemaatschappijen wat uitdagender, je bent wel verzekerd van een continue stroom van voertuigen.” Capaciteitsproblemen Uiteindelijk gaat het voor menig schadeherstelbedrijf om het hebben tussen een goede mix van zakelijke klanten en particulieren. Het verschil is ook niet meer zwart wit, schetst Groen. Leaseklanten hebben bijvoorbeeld bijna altijd recht op een leenauto; een ABS-bedrijf kan de kosten voor het vervangend vervoer doorbelasten. Bij een particulier wordt dat geregeld door de verzekeringsmaatschappij – als er überhaupt al vervangende vervoer is geregeld. Maar de kracht van het collectief schuilt hem vooral in deze tijden met capaciteitsproblemen – “de werkvloer zit gewoon continu ramvol” – dat er geschoven kan worden met auto’s tussen de ABS vestigingen onderling. “Onlangs hadden we hier nog een Tesla-leaseauto van Alphabet.

Bij de ABS-vestigingen in de Randstad zou het herstel 9 weken gaan duren. Wij hadden nog plek voor een Tesla, dus binnen 3 weken hebben we het kunnen oplossen. Alle partijen blij.” En het collectief heeft toch ook wel gezorgd in meer begrip tussen de partijen, denkt Groen. Tussen een traditioneel bedrijf als een schadehersteller en een (corporate) leasemaatschappij zit natuurlijk een groot cultuurverschil. Het hoofdkantoor van ABS heeft de zaken en processen, vooral ook de informatievoorziening, gewoon erg goed voor elkaar. “We kunnen precies inzichtelijk maken waarop schadebedragen zijn gebaseerd, van de kosten van bijvoorbeeld onderdelen tot en met kosten van het personeel.” Totaalherstel Volgens Groen ligt de kracht van de ABS-keten ook in het feit dat het jaren geleden al het ‘totaalherstel’ heeft omarmd. “Amper 6 jaar geleden werd er nog gezegd dat als je geen merkherkenning zou krijgen, je het niet zou redden als schadehersteller. Dan zou al het werk naar de dealers gaan. Welnu, anno 2024 heb ik hier in Steenwijk bijna geen dealerbedrijf meer in de buurt zitten. Wij herstellen natuurlijk ook fabrieksconform, kunnen bijvoorbeeld alle kalibraties van de diverse merken uitvoeren. We besteden niets “We kunnen precies inzichtelijk maken waarop schadebedragen zijn gebaseerd, van de kosten van onderdelen tot en met kosten van het personeel” meer uit. Dat hebben we inmiddels als collectief kunnen laten zien, ook aan leasemaatschappijen. Want in het begin waren die afwachtend.” Die erkenning van de leasemaatschappijen voor de universele schadehersteller is er dus gekomen. Dat heeft, volgens Groen, echt voor een kentering in de markt gezorgd. Daarbij hoort ook de aandacht voor veilig herstellen. Groen: “Moderne auto’s nemen tegenwoordig zoveel rijtaken over waarop je moet kunnen vertrouwen. Dat moet dus ook gebeuren na herstel. Waarbij we niet alleen zaken vanaf papier afvinken zodat we aan het protocol hebben voldoen, maar echt gaan rijden met het voertuig. Die focus van ons op veiligheid heeft uiteindelijk de leasebranche ook vertrouwen in ons gegeven.” | 17 ABS Autoherstel

Handelsplatform AUTO1.com lanceert financieringsproduct “Alles om de omloopsnelheid te versnellen!” Het grote internationale handelsplatform AUTO1.com biedt nu ook aan haar Nederlandse klanten financiering aan. “Deze dienst zorgt voor nog meer comfort en snelheid, bovendien stelt het onze klanten in staat harder te groeien, waarin ze niet gelimiteerd worden door beschikbare financiële middelen’’, benadrukt B2B-directeur Ruben Veldkamp. Daarnaast heeft AUTO1 Group thematische veilingen geïntroduceerd, waarmee bijvoorbeeld een lease- of verhuurbedrijf zijn gehele batch’ aan voertuigen kan verkopen. Dit moet vraag en aanbod sneller bij elkaar brengen. Het verbinden van vraag en aanbod is natuurlijk de core business van een handelsplatform. En AUTO1.com is in Europa, met meer dan 60.000 partnerdealers in meer dan 30 landen, de grootste. Kopers hebben toegang tot een merkonafhankelijke voorraad van meer dan 30.000 geïnspecteerde tweedehands auto's. De occasionmarkt wordt voor zowel leasemaatschappijen als dealers steeds belangrijker, omdat het een belangrijke inkomstenbron is. Als B2B-directeur volgt Ruben Veldkamp alle ontwikkelingen in de markt nauwgezet. Daarvoor is onder andere de AUTO1 Group Price Index (zie kader) in het leven geroepen, die de prijsontwikkeling van occasions in de gaten houdt. Het moet partners helpen inzicht te geven in de prijsontwikkelingen van de occasionmarkt. Veldkamp: “De afgelopen twee tot drie jaar zijn de prijzen van occasions zeer volatiel geweest. Na een enorme stijging in coronatijd is er nu alweer enige tijd een dalende trend zichtbaar. Het laatste jaar, van augustus 2023 tot diezelfde maand dit jaar, zelfs een daling van bijna 7 procent. Dat is toch wel fors.” Thematische veilingen Maar de verschillen tussen de modellen en merken zijn fors. AUTO1.com heeft uiteraard zicht op alle handelsprijzen en weet dus welk merk of model waar op welke markt het meest oplevert. Al deze data wordt ingezet door AUTO1.com om tot juiste prijsbepalingen te komen voor het remarketing aanbod van autobedrijven, dealers en handelshuizen, evenals fleetowners, zoals leasemaatschappijen die hun voertuigen (internationaal) willen remarketen. Vraag en aanbod dus. “Maar het proces ertussen is net zo belangrijk”, benadrukt Veldkamp. “Voor de de-fleet activiteiten van fleetowners of leasemaatschappijen hebben we een hele reeks (logistieke) diensten beschikbaar om ervoor te zorgen dat hun voertuigen optimaal zichtbaar zijn op onze veilingen, toegankelijk voor al onze 60.000 potentiële kopers. Of sinds kort zelfs via speciale thematische veilingen, waarin bijvoorbeeld ex-rentals of leaseauto’s die hun contract hebben uitgediend in batches worden geveild. In de markt zien we partijen die specifiek op zoek zijn naar dergelijke auto’s, door ze thematisch aan te bieden, brengen we vraag en aanbod beter samen. Ruben Veldkamp 18 |

Maar ook kunnen grotere partijen onder eigen naam een veiling bij AUTO1.com organiseren. Dan kan bijvoorbeeld een leasemaatschappij zijn complete batch aan voertuigen kwijt. Voor potentiële kopers wel zo overzichtelijk, en voor de aanbieders levert het doorgaans voor meer auto’s biedingen op waarbij de opbrengsten ook hoger liggen. Eén klik op de knop Wat AUTO1.com echter nu uniek maakt, is de mogelijkheid voor kopers om de auto’s te financieren bij AUTO1.com. Het is al langer de wens van Veldkamp om dit ook in Nederland aan te bieden, nadat het vorig jaar eerst in Duitsland succesvol werd geïntroduceerd. “Het maakt het proces zoveel sneller en efficiënter. Normaal gesproken doen onze kopers een bestelling, dan gaat de administratie aan de slag met de facturen en pas nadat er betaald is – dat kan een paar dagen duren – gaan de auto’s het proces in. Nu kunnen ze met één klik op de knop meteen door.” Uiteraard geldt voor de lening een (gebruikelijke) rente. Veldkamp ziet ook dat autobedrijven met de financieringsoptie meer kunnen inkopen en sneller rendement eruit kunnen halen. “Doorgaans hebben autobedrijven een bepaald budget of moeten bij hun bank aankloppen voor financiering. Voordat dit rendeert, duurt wel even. Hun aankopen moeten immers eerst verkocht worden. Bij een financiering bij ons kunnen ze eerder rendement halen, alleen al omdat het proces veel sneller gaat. Ze kunnen ook beter en flexibeler inspringen op het aanbod; eventueel meer aankopen doen bij voor hen interessante aanbiedingen. Het levert voordeel op voor zowel onze afnemers van voertuigen als de aanbieders.” Unieke prijzen Dit financieringsproduct wordt de komende tijd verder uitgerold in Europa. De successen in Duitsland zijn groot en Veldkamp ziet nu al de positieve reacties in Nederland, ook al is het pas onlangs gelanceerd. Omloopsnelheid is daarbij het begrip. Veldkamp spreekt van het bieden van zoveel mogelijk comfort voor zijn klanten, zowel voor de kopers als de aanbieders. Van ‘mobile evaluators’ die helpen bij defleet activiteiten van fleetowners en leasemaatschappijen tot de EVA-app waarin alle gegevens die belangrijk zijn voor | 19 het evaluatieproces gemakkelijk binnen 15 minuten door de verkoper kunnen worden verzameld. Uiteindelijk draait het allemaal om de opbrengst van de voertuigen. Voor een leasemaatschappij zit daar soms het verschil tussen winst en verlies op een leasecontract. Veldkamp: “Ons afzetkanaal over 30 Europese landen maakt dat we unieke prijzen kunnen ophalen. Waarbij wij het hele proces ontzorgen, inclusief eventuele claims, en de logistiek waarbij wij de auto’s overal in Europa kunnen halen en leveren. Waarbij wij dus dat enige aanspreekpunt zijn. De kosten bij het uitbesteden van het gehele remarketing proces zijn verwaarloosbaar vergeleken met de opbrengsten van de auto’s.” AUTO1 Group Price Index daalde lichtjes in september 2024 De AUTO1 Group Price laat een kleine daling zien van de prijzen van gebruikte auto's in september 2024. De index daalde van 137,3 in augustus naar 136,8 in september, wat een min van 0,4% oplevert. In augustus stegen de prijzen nog met 0,3 procent. Vanaf januari dit jaar zijn de prijzen van occasions nu gedaald met 3,7 procent. Op jaarbasis zijn de prijzen voor gebruikte auto’s tussen september 2023 en september dit jaar met 7,6% gedaald. Ondanks deze dalingen blijven de prijzen van gebruikte auto’s 15,6% hoger dan vóór de COVID-pandemie, zoals gemeten in september 2019, toen de index 118,3 bedroeg. AUTO1

KONE elektrificeert het wagenpark (met behulp van Sortimo) Op zoek naar de balans tussen TCO en duurzaamheid… Door een fijnmazig logistiek netwerk – inclusief nachtleveringen tot in de voertuigen thuis van de servicemonteurs aan toe! – zet liftfabrikant KONE al enige tijd voornamelijk elektrische personenauto’s in voor hun operatie. Voorzien van oplossingen van Sortimo. Volgend jaar zijn de 180 bedrijfswagens, die groter materieel vervoeren, aan de beurt. Wordt het een maatje kleiner, volledige elektrisch? Fleetmanager Sam Groen is vooral op zoek naar de balans: tussen TCO en duurzaamheid. Maar ook tussen de wensen van de monteurs en… hoeveel werk het hem oplevert! Op uitnodiging van bedrijfswageninrichter Sortimo mocht Fleet & Lease een kijkje nemen in de keuken van ’s werelds grootste fabrikant van liften, roltrappen en deursystemen KONE. Alleen in Nederland al zijn er zo’n 850 medewerkers in dienst. Maar bovenal: KONE is erkend als één van de meest duurzame bedrijven ter wereld. En ook Sam Groen zit niet stil: in juli 2021 heeft hij al een volledig elektrische autoregeling ingesteld voor de arbeidsvoorwaardelijke auto’s. En anno 2024 rijden ook de servicemonteurs, waarvan het overgrote deel in een ‘gewone’ personenauto rijdt (inclusief achterbank!) volledig elektrisch. “Nederland vervult binnen ons wereldwijde concern een voortrekkersrol wat betreft elektrisch rijden. Wereldwijd is de afspraak tegen 2030 de CO2-uitstoot te halveren. Maar van Nederland wordt verwacht een stapje extra te zetten”, aldus Groen. En met dat stapje verder is Groen dan ook momenteel volop bezig. In Nederland komt het overgrote deel van de CO2-uitstoot van het wagenpark, dus daar zijn alle pijlen op gericht. Hoewel KONE inmiddels ook rapporteert over alle mobiliteit; dus ook van het personeel zonder (lease) auto. Daarvoor is onder andere een fietsplan ingesteld. Het is niet alleen vanuit een intrinsieke motivatie, maar in tenders speelt duurzaamheid inmiddels een grote rol. Er is dus ook een commercieel belang. Sam Groen en André Snellink 20 |

Nieuwe bedrijfswagens Groen maakt zich nu op voor volgend jaar als de uitslag van de internationale tender voor de nieuwe bedrijfswagens bekend is. Het gaat dan wereldwijd ook over duizenden bestelauto’s, in Nederland over zo’n 180. Momenteel rijden ze nog op diesel, wat te maken heeft met de actieradius – de bussen zijn vaak zwaar beladen - en de kosten. Maar het kantelpunt is volgend jaar: dan moet het hele park stapsgewijs over naar elektrisch. Groen: “Dat heeft twee redenen. Enerzijds omdat we onszelf hebben opgelegd in 2030 een volledig CO2-neutraal wagenpark te hebben. We werken met leasecontracten van 5 jaar, dus als we dat voor elkaar willen krijgen moeten we op 1 januari 2025 over. Anderzijds is die dag het kantelpunt omdat dan vanuit de overheid de BPM-vrijstelling voor de dieselbus verdwijnt en deze duurder wordt. Dan is een EV-bus kostentechnisch dus interessanter. Daarnaast krijgen 30 tot 40 gemeenten vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone en kan je met een nieuwe dieselbus de stad niet meer in. Als we eerder over kunnen naar elektrisch, doen we dat natuurlijk zeker.” De inrichting wordt, net als het wagenpark en leasemaatschappijen, bij KONE internationaal aanbesteed. Al jaren is Sortimo global partner van KONE, waar Groen erg blij mee is. Als er straks elektrisch wordt gereden, wordt het gewicht van een inrichting belangrijker, want het heeft effect op de actieradius. De inrichtingen van Sortimo zijn extreem lichtgewicht en bieden door de slimme opbouw meer opslagvolume, waardoor downsizing mogelijk is. In de huidige dieselbussen worden veelal de inrichtingen van Sortimo overgebouwd naar een volgende bus omdat de inrichting langer meegaat dan een leasecontract. Vanaf volgend jaar, als de eerste elektrische bussen in het wagenpark verschijnen, zal gekeken worden of de bestaande inrichtingen kunnen worden overgebouwd of herzien moeten worden om beter aan te sluiten bij de vereisten van elektrische voertuigen. Sortimo heeft inmiddels voor vele bedrijfswagens van diverse merken en modellen een ‘standaard’ inrichting op maat gemaakt. Met uiteraard de nodige flexibiliteit, benadrukt André Snellink, verantwoordelijk voor global accounts bij Sortimo Nederland. “Ons vernieuwde aluminium SR5-systeem (zie kader) is niet alleen ultralicht en extreem sterk, maar kan door het gebruik van accessoires, zoals koffers, BOXXen, gereedschapstassen of ladingbeveiliging flexibel worden ingericht voor het organiseren en vastzetten van gereedschappen en materialen in de bestelwagen.” ‘Downsizing’ Sortimo was ook betrokken bij de inrichting van de ‘gewone’ personenauto’s van de servicemonteurs. Het mag bijzonder heten dat servicemonteurs bij KONE in personenauto’s rijden, compleet met achterbank en al. Aan de basis van die beslissing staat een uitgekiend logistiek netwerk waarbij de monteurs onderdelen ’s nachts in hun auto’s geleverd krijgen. Dus zonder dat een monteur er omkijken naar heeft; de leverancier kan de auto zelf openen. De monteur moet alleen de bestellingen online opgeven. Op die manier wordt ook voorkomen dat men teveel materiaal meeneemt in de auto, waardoor ‘downsizing’ ook een gemakkelijkere beslissing was voor Groen om te nemen. Of zoals Groen uit ervaring weet: hoe groter het voertuig, hoe meer materiaal er als vanzelf in komt, ook al heb je dat niet allemaal nodig. > | 21 Sortimo

22 |

Vervolgens moest een voertuig worden uitgezocht: Groen heeft naar meerdere EV’s gekeken. En Sortimo heeft voor diverse elektrische merken en modellen gekeken of het mogelijk is de standaard inrichting in de achterbak te plaatsen. Op dit moment wordt gekeken welke elektrische merken in de toekomst ingezet kunnen gaan worden. De elektrische stationwagen MG 5 wordt nu door KONE ingezet. Tot volle tevredenheid. Althans, wat de operatie betreft. Groen: “Als je het hier aan 10 mensen vraagt, krijg je 10 verschillende antwoorden. Vaak heeft dat ook te maken met de privésituatie. De auto’s worden door de monteurs dagelijks mee naar huis genomen. Als er behoefte is aan laadpaal thuis, dan voorzien we daarin. Servicemonteurs rijden in hun eigen rayon, dus over het algemeen niet honderden kilometers per dag. Maar als je met de auto op vakantie wilt naar Zuid-Spanje, wordt dat natuurlijk een moeilijker verhaal omdat de MG5 niet uitblinkt in snelladen.” Alles om de TCO laag te houden. Maatwerk is mogelijk, onlangs zijn er nog een aantal werkbanken toegevoegd aan de uitrusting van de bedrijfswagens, na vraag van enkele monteurs. En in samenspraak met Sortimo wordt sowieso voortdurend gekeken hoe het slimmer en efficiënter kan. Maar het moet allemaal passen in de balans tussen kosten, duurzaamheid en de tevredenheid van chauffeurs. Groen gekscherend: “Waarbij je leveranciers uitzoekt die mij gewoon zo min mogelijk werk opleveren. Pas als ik minder werk heb, ben ik tevreden. Sortimo past daar perfect bij: ik heb geen enkel omkijken naar de communicatie met de dealer, in- of overbouw en uitlevering aan de chauffeur. Dit gehele traject voert Sortimo vlekkeloos voor ons uit.” Sortimo’s vernieuwde SR5 ‘reduced to the max’ Het heet de ideale aanvulling te zijn op een elektrische bedrijfswagen: de vernieuwde Sortimo SR5 bedrijfswageninrichting ‘reduced to the max’. De bedrijfswageninrichting is gebaseerd op een gepatenteerde hybride constructie, zoals toegepast in de auto-industrie. Deze ontwikkeling combineert een lichtgewicht aluminium constructie met ijzersterke stalen onderdelen. Stalen onderdelen worden gebruikt op plaatsen met een hoge belasting, zodat de veiligheid gegarandeerd is. Volgens Sortimo wordt met deze constructie een gewichtsreductie van 25% ten opzichte van de oorspronkelijke SR5 bedrijfswageninrichting behaald. “Hiermee is deze bedrijfswageninrichting de lichtste in de markt. Alle andere voordelen van de SR5 bedrijfswageninrichting, zoals maximaal gebruik van de laadruimte doordat het ontwerp wordt aangepast aan de contouren van het voertuig en de slimme opbouw waardoor er meer opslagvolume ontstaat, blijven natuurlijk ongewijzigd, net als de prijs”, aldus André Snellink. “Laadcapaciteit maximaal benutten, downsizen van het wagenpark, gewichtsbesparing en ontzorging bij de uitlevering, zijn de thema’s waarom fleet managers voor Sortimo kiezen”. ‘Early-adopters-EV-enthousiastelingen’ Bij de start van de EV-strategie heeft Groen ervoor gezorgd om de medewerkers mee te krijgen, compleet met het instellen van ‘ambassadeurs’ aan toe. Want earlyadopters-EV-enthousiastelingen zijn er altijd wel. Inmiddels is de EV gewoon een feit – en niemand wil meer anders. Bij de arbeidsvoorwaardelijke auto’s lopen de laatste benzine-aangedreven varianten de komende 2 jaar uit. Bij de serviceauto’s hoeft Groen eigenlijk alleen een vloerplaat en een veiligheidsrek bij de achterbank moeten laten monteren. De kasten en boxen van Sortimo worden er dan zo ingeklikt. Het past in de filosofie van Groen: alles moet het liefst zo simpel en zo standaard mogelijk. Bent u klaar voor de transitie naar elektrisch rijden? Overweegt u om uw wagenpark te verduurzamen en efficiënter in te richten? Neem een voorbeeld aan KONE en ontdek hoe een innovatieve aanpak uw bedrijf vooruit kan helpen. Wij adviseren u graag persoonlijk! Neem contact met ons op via: Tel: 0182-35 60 60 E-Mail: klantenservice@sortimo.nl www.mySortimo.nl | 23 Sortimo

bp als (laagdrempelige) transitiepartner “Voor veel bedrijven is het momenteel een flinke puzzel die gelegd moet worden” Bij energieconcern bp ziet men in de transport- en logistieke markt de ene overname na de andere plaatsvinden. Het zijn met name de kleinere en middelgrote wagenparken die worstelen met de investeringen die nodig zijn om het park te verduurzamen. Want dat laatste moet gebeuren. “Uitstel wordt zeker geen afstel”, benadrukt Jaap Vermeijden van het bp Fleet team. “En dan kan je maar beter een partner hebben die je daarin ondersteunt.” Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, benadrukt Tom van Mourik, binnen bp verantwoordelijk voor onder andere het bestelwagensegment. “Voor de transportmarkt is Bio-LNG en ook HVO100 een alternatief voor de elektrische truck. Die laatste moet natuurlijk passen binnen je operatie. We zien een deel van onze klanten momenteel de investering in elektrische trucks en bestelwagens nog uitstellen. Maar van hún klant of vanwege regelgeving moeten ze wel een verduurzamingsslag doen.” Per transportbedrijf liggen de kosten die gepaard gaan met verduurzaming volledig anders. Waar de één door de klant wordt gecompenseerd voor het gebruik van de wat duurdere HVO100, investeert de ander zelf in een elektrische truck. Dan ligt het omslagpunt weer anders. “Maar moet je straks met een voertuig de binnenstad in, ben je door de zero-emissiezones wel gedwongen om dat elektrisch te doen. Voor veel bedrijven is het momenteel een flinke puzzel die gelegd moet worden”, zegt Ferdi Agerbeek die momenteel bij veel klanten van bp de transitieplannen* uitgebreid vastlegt zodat bp-klanten ook van elkaar kunnen leren. Mobility hub Bodegraven Wat betreft die klanten: was bp ruim 10 jaar geleden vooral vertegenwoordigd bij kleinere transportbedrijven, inmiddels zijn het ook de ‘grote jongens’ die bij bp aankloppen. De energiereus heeft daarvoor ook alles in huis en – nog belangrijker volgens Vermeijden – opereert proactief en staat dicht bij de klant. “Klanten hebben één contactpersoon en we werken waar mogelijk tailormade oplossingen uit. Dat is anders dan sommige concurrenten, die een minder persoonlijke aanpak hanteren. Wij geloven in samen naar de brandstofmix van morgen toewerken.” Die flexibiliteit is ook nodig in deze transitietijden, benadrukt Agerbeek. Als een deel van de voertuigen overgaat naar elektrisch bijvoorbeeld, verandert ook het onderliggende (laad)netwerk. Met bp pulse heeft bp inmiddels een eigen netwerk opgebouwd van 15 laadpleinen in Nederland, 17 in het laatste kwartaal. Onlangs nog is in Bodegraven een mobility hub opgeleverd, compleet met alle brandstoffen en 300kW (snel)laden voor vrachtwagens. Zo’n netwerk moet je opbouwen. Dirk-Jaap Vermeijden (Jaap.Vermeijden@ec1.bp.com) ziet dat transportbedrijven zoekende zijn Co-creatie CSRD Ander voorbeeld van die flexibiliteit: Vermeijden werkt momenteel gezamenlijk met een klant – een groot bouwbedrijf en actief in vier landen waaronder Nederland - aan een dashboard waarop precies te zien is of de geladen stroom, zelfs bij een berijder thuis als die via de bp-partner Vattenfall een thuislaadpunt heeft laten installeren, groen is of grijs. Het is feitelijk een uitgebreid terugbetalingsportaal, waarin de kosten die een werknemer maakt met thuisladen automatisch wordt verrekend met de werkgever. “Hierin gaan we nu ook de groene energiecontracten hangen waarvan we weten dat de stroom écht groen is. Op die manier kan een bedrijf precies achterhalen welke aandeel van de energie groen is. Dat is straks ook nodig vanuit de 24 |

Ferdi Agerbeek (ferdi.agerbeek@bp.com) en Tom van Mourik (tom.van_mourik@bp.com) bij de onlangs geopende bp mobility hub in Bodegraven CSRD-regelgeving, waarbij we uiteraard ook inzichtelijk maken hoeveel liters HVO100 of Bio-LNG wordt getankt”, aldus Vermeijden. Dat gehele portaal wordt gezamenlijk ontwikkeld; een mooi voorbeeld van co-creatie. Of gewoon van goed partnership, zoals Vermeijden het liever omschrijft. Het is ook leren van elkaar; daar moeten natuurlijk beide partijen voor openstaan. Van Mourik kan ook genieten van een dergelijke samenwerking. “Uiteindelijk moet je er ook staan voor de klant. Ontwikkelingen kunnen altijd weer sneller gaan dan verwacht. De hele markt is momenteel zoekende, dat maakt het enorm dynamisch.” Onderscheiden Daarbij komt dat met elektrisch rijden er een compleet nieuw speelveld ontstaat. Laadpalen worden immers door zoveel verschillende partijen aangeboden. Voor bp zaak om voor iedere klant de beste en meest efficiënte laadoplossing te bieden: van eigen laders tot en met onderweg (snel)laden. Waarbij de bp-laadpas zo’n beetje bij iedere laadpaal gebruikt kan worden. De transactie verloopt dan wel via bp – en daarmee een overzichtelijk facturatie naar de klant inclusief gegevens waarop gestuurd kan worden. Uiteindelijk kunnen dan ook – net als voor de ‘gewone’ brandstoffen geldt – centrale afspraken gemaakt worden over de tarieven, met bijvoorbeeld hogere kortingen op bepaalde stations. Vermeijden: “De markt mag dan momenteel zoekende zijn, het is wel de tijd waarin je je als leverancier kunt onderscheiden. Qua brandstoffenmix zijn we al een one-stop-shop voor onze klant. Ook straks als waterstof groter wordt. Waarin we alles in eigen hand hebben. Inclusief data! Maar juist in die transitie, in die zoektocht waarin bedrijven nog veel moeten ontdekken, zijn we nu ook echt partner voor onze klanten. Daar zijn we echt trots op.” *Lees over bp-klanten in transitie: www.bp.nl/theroadahead “De markt mag dan momenteel zoekende zijn, het is wel de tijd waarin je je als leverancier kunt onderscheiden” | 25 BP

Pitbox report: EV’s gespot op het circuit van Zandvoort! Dit jaar stonden er maar liefst 42 automerken tijdens de EV-Experience eind september op het circuit van Zandvoort. De meesten opgesteld in de pitboxen omgebouwd tot tijdelijke showroom. Afgezien van exoten, zoals de Tesla Cybertruck en de MHERO, opgesteld in ‘The Dream Garage’, was er voor de gemiddelde leaserijder genoeg lekkers te vinden. Voor het eerst waren ook de PON-merken aanwezig en de Stellantis merken pakte groots uit. Zelfs Dacia en smart waren er voor het eerst bij. De Fleet & Lease pitbox-report.. welke relevante EV hebben wij gesport? Een kleine selectie Stellantis Maar liefst negen merken brengt Stellantis mee dit jaar naar de EV Experience. Waaronder een aantal primeurs bij diverse merken, zoals de nieuwe Peugeot E-5008 en de volledig elektrisch nieuwe Opel Grandland. Ook Leapmotor maakt voor het eerst onderdeel uit van de line-up. Net als de vers gepresenteerde (elektrische) Lancia Ypsilon. Dacia Dacia was het eerste merk dat met een betaalbare elektrische auto op de markt kwam: de Spring. Nu is er een nieuwe Spring; uiteraard ook elektrisch en hij springt zuinig om met de kWh’s, met een gemiddeld energieverbruik van 13,2 kWh/100 km (WLTP, 48 kW/65 pk). Er is keuze uit een een 33 kW (45 pk) of 48 kW (65 pk) sterke elektromotor. 26 |

Hyundai Tussen het geweld van de grote elektrische SUV’s en luxe elektrische zakensedans, komt Hyundai met de compacte B-segment Hyundai INSTER. Standaard is de INSTER uitgerust met een 42 kWh-batterijpakket, maar er kan ook gekozen worden voor een 49 kWh-batterijpakket (LongRange). Een stadauto, maar met een verrassend ruim interieur met allerlei slimme features. Ook de nieuwe IONIQ 5 met grotere batterij was te bewonderen (en te rijden!). Audi Voor het eerst varen de PON-merken ook vertegenwoordigt met Audi die onder andere de nieuwe Audi A6 e-tron meebracht. Met een maximale range van 756 WLTPkilometer en razendsnelle laadmogelijkheden - dankzij de 800 volt-technologie is laden met 270 kW mogelijk waardoor het laden van 10-80% slechts 21 minuten duurt – was het een publiekstrekker. Ook in de pitbox: de Audi RS e-tron GT, Audi’s meest krachtige productiemodel: maximaal 680 kW (925 pk) en een acceleratie van 0-100 km/u in 2,5 seconden. | 27 Pitbox report

Mercedes Een bijzondere gast in de pitbox van Mercedes: de Mercedes-Benz EQG. Ofwel: de eerste volledig elektrische variant van zijn offroad-icoon, de G-klasse. Met zijn bruikbare capaciteit van 116 kWh levert hij voldoende energie voor een actieradius tot 473 km volgens WLTP. De vier individueel geregelde elektromotoren die bij de wielen zijn geplaatst, leveren een maximaal totaalvermogen van 432 kW. NIO Met de EL8 heeft NIO een compleet nieuw ontwikkelde luxe SUV met zes zitplaatsen onthuld. Compleet met Long Range-batterij (100 kWh), twee motoren met een gecombineerd vermogen van 480 kW en vierwielaandrijving voor een indrukwekkend prestatieniveau: 0-100 km/u in 4,1 seconden en een WLTP-actieradius van maximaal 510 km. En met meer duurzame materialen waaronder het eerste geweven suède op plantaardige basis ter wereld en schuim dat is gemaakt van sojabonen en rotan. Rijd allemaal prima! 28 |

Zeekr X Vorig jaar was Zeekr ook op de EV Experience, dit jaar staat de Zeekr X in de pitbox. En kon ermee worden gereden! De X is een zogenaamde urban SUV. Met een actieradius tot 445 km en binnen dertig minuten van 10% tot 80% opgeladen via de standaard 150 kW DC-boordlader zijn de specs helemaal ok. Arval is de leasepartner van Zeekr. Cupra De CUPRA Born is inmiddels een veel geziene gast in menig wagenpark, nu komt CUPRA met de grotere Tavascan. Het vierwielaangedreven topmodel heeft een vermogen van zelfs 250 kW/340 pk, maar scoort ook met een actieradius tot maximaal 568 km en een snellaadmogelijkheid tot 135 kW. Deze tweede EV van het merk is leverbaar in drie uitvoeringen te bestellen vanaf net geen 50 mille. | 29 Pitbox report

Euromobil ook als gesprekspartner voor flexibele mobiliteit “ Heerlijk om te zien dat je dan écht die flexibele en betrouwbare partner kan zijn” Euromobil neemt op de (zakelijke) autoverhuurmarkt een bijzondere positie in. Als overkoepelende verhuurorganisatie van de VAG-dealers beschikt het maar liefst over een wagenpark van 15.000 voertuigen, 40 vestigingen en 150 uitgiftepunten. Al bijna 30 jaar in Nederland, maar vooral sinds corona maakt Euromobil grote stappen in omvang. En investeerde bovendien flink in digitaliserings- en professionaliseringsslagen. Dat maakt, volgens algemeen directeur Anneke Petersen, Euromobil misschien wel tot het best bewaarde geheim in de huurmarkt. “We mogen ons richting de zakelijke markt echt duidelijker positioneren als de shortlease en verhuur partner in Nederland.” Niet dat het slecht gaat met Euromobil. Integendeel. De vraag van fleetowners naar flexibiliteit is groot. Toch heeft Petersen niet altijd het idee goed op de radar te staan, dus werk aan de winkel, met name bij de (groot)zakelijke markt. Trots is Petersen op de goede reviews van bestaande klanten; jaarlijks houdt Euromobil klantmetingen met een ruime 8 als uitkomst dit jaar. Mooi vindt Petersen ook de gesprekken met bijvoorbeeld de HR-afdelingen van bedrijven. “Je ziet steeds vaker dat mobiliteit een HRaangelegenheid is. Dan hebben ze net met veel moeite nieuw personeel binnengehaald, dan moet er gewoon een goed mobiliteitspakket aan de arbeidsvoorwaarden vastzitten. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet meteen aan lange leasecontracten vastzit? Huren is dan een goede optie, maar wel met een jonge auto die de waarde en kwaliteit die je als werkgever wilt uitstralen.. Uiteindelijk wil je dat de werknemer denkt: deze werkgever heeft alles op orde!” Wat die auto’s betreft, zit dat bij Euromobil natuurlijk wel goed. De PON-merken: Volkswagen, Audi, Seat, Skoda en Volkswagen bedrijfswagens, bestrijken een groot deel van alle zakelijke leaseauto’s. Er is dus altijd wel een merk of model dat de werknemer weet te behagen. Inclusief elektrische auto’s. Voor die laatste groep heeft Euromobil onlangs zelfs een proefabonnement in het leven geroepen. Petersen: “Sommige organisaties zetten sterk in op CO2doelstellingen en dus op elektrisch rijden. Maar je moet het 30 | personeel natuurlijk wel meekrijgen. Om HR-afdelingen de tools te geven om mensen toch eens te triggeren om elektrisch rijden te ervaren, hebben we zo’n abonnement in het leven geroepen. Dit product hebben we dus echt gezamenlijk met klanten ontwikkeld.” ‘Mobiliteitsuitdagingen’ Maar Petersen ziet de taak van Euromobil breder dan alleen huur-EV’s te leveren. Het wil optreden als partner in het brengen van flexibiliteit. Voor bedrijven best wel een uitdaging in tijden van wisselende wetgeving, nieuwe doelstellingen op het gebied van milieu of andere (externe) factoren die invloed hebben op het mobiliteitsbeleid. “Op dat vlak sparren we samen met klanten. We hebben uiteraard de producten en diensten om flexibiliteit te brengen, maar bedrijven hebben vaak ook een gesprekspartner nodig op dit vlak. Een gemakkelijk benaderbare partij die meedenkt en wil meebewegen. Om te bepalen waar de echte uitdagingen zitten om met goede oplossingen te komen.” “Uiteindelijk wil je dat de werknemer denkt: deze werkgever heeft alles op orde!” Voor Euromobil betekent deze samenwerking ook om zelf een mooie balans te vinden tussen klanten als leasemaatschappijen, intermediairs– die voor het flexibele aanbod richting hun klanten vertrouwen op Euromobil - en rechtstreeks aan fleetowners. “Euromobil is in het verleden altijd sterk geweest om direct en snel te anticiperen. En nu bouwen we voort en door op een bredere, meer solide basis. Inmiddels hebben we ook een aantal onderwijsinstellingen en overheidsinstellingen als overheid als klant, zoals de Nationale Politie en Defensie. Dat zijn, in de mix hele waardevolle relaties met een langetermijnperspectief”, aldus Petersen.

Anneke Petersen Grootste verhuurvloot van Nederland Euromobil Nederland is de overkoepelende verhuurorganisatie van Volkswagen-, Volkswagen Bedrijfswagens-, Audi-, SEAT- en ŠKODA-dealers. Het heeft een landelijk dekkend netwerk van zo’n 40 hoofdvestigingen met meer dan 150 uitgiftepunten en een verhuurvloot met 15.000 auto’s. Het beschikt daarmee over de grootste verhuurvloot van Nederland. Daarnaast beschikt Euromobil binnen de verhuurvloot over 4.000 Volkswagen Bedrijfswagens. Euromobil biedt ook flexibele maatwerkmogelijkheden, zowel voor korte termijn autoverhuur als voor shortlease. Speciaal voor de IT, accountancy en detacheringsorganisaties is er het Euromobil-Uniek label. Daarmee kan iemand in een jaar tijd twee keer van auto wisselen. Zonder dat er extra kosten aan zijn verbonden – de prijs blijft het hele haar hetzelfde. Er zijn in totaal vier verschillende pakketten: Basis, Comfort, Luxe en Exclusief. De ‘cockpit’ van Euromobil De overheidsinstanties heeft Euromobil mogen aansluiten na het winnen van tenders. Tenders specifiek gericht op flexibele (huur)auto’s. Het past in een trend waarbij doorgaans grotere fleetowners specifiek voor hun flexibele schil in het wagenpak op zoek gaan naar marktpartijen. En dus niet als vanzelf daarin terugvallen op hun leasemaatschappijen. Want dat huren en leasen twee aparte werelden zijn, weten fleetowners inmiddels ook. “Het vergt natuurlijk heel wat van je operatie als je bijvoorbeeld binnen 4 uur een zwarte Volkswagen Polo geleverd wil hebben bij een klant. In onze ‘cockpit’ hier in Nijkerk, zien we precies (op kentekenniveau) welke beschikbare auto’s waar staan. Waar ook in Nederland! Niks geen telefoontjes meer op en neer, maar direct die specifieke zwarte Polo bij de klant afleveren. Doordat we van tevoren met klanten de service level agreements (SLA’s) afsluiten, is voor alle partijen alles duidelijk, en zoveel mogelijk digitaal en snel. Wij kunnen snel handelen, de betreffende medewerker is blij met zijn HR-afdeling en daar worden wij weer blij van.” Naast de leasebranche, intermediairs, fleetowners en nu dus ook de overheid, is de IT en werving-, selectie- en detacheringsbureaus grootafnemer van flexibel in te zetten voertuigen. Wat kan Euromobil daarin garanderen ten aanzien van de kwaliteit? Kunnen het bijvoorbeeld allemaal VW Golfs zijn? Wat betekent dat voor de prijs? Petersen:“Zeker! Onze collega’s van operations worden blij van de uitdagende vragen; veel van dezelfde auto’s in een shortlease constructie of een evenement of juist een heel bijzondere auto? Met dat soort vragen gaan we aan de slag. Heerlijk om te zien dat je dan écht die flexibele partner kan zijn.” | 31 Euromobil

Digitaal herstelmanagement met Fixico Hoe MyWheels hersteltijden met 44% terugbrengt en 22% op kosten bespaart Bezettingsgraad en beschikbaarheid zijn belangrijke speerpunten van deelautobedrijven. Schades aan de auto’s – en dan vooral het afhandelen daarvan – zijn dan ook een doorn in het oog. Bedenk ook dat autodelen vooral populair is in drukke stedelijke gebieden waar de kans op schade groot is. Voor MyWheels heeft Fixico, met haar digitale schadeplatform, het schadeherstelproces kunnen helpen transformeren… Anton van Amerongen, Teamleider Schadeafdeling bij MyWheels, over het belang van een gestroomlijnd en effi ciënt herstelproces. Voorheen had MyWheels te maken met aanzienlijke ineffi ciënties binnen het schadeherstelproces. Dit had een negatieve impact op de beschikbaarheid van deelauto’s op belangrijke locaties. De vertragingen werden vooral veroorzaakt door beperkte capaciteit van herstelbedrijven, een gebrekkige communicatie met deze herstellers en onvoldoende inzicht in het proces. MyWheels erkende het belang van het oplossen van deze problemen, omdat het direct impact had op haar core business en het leveren van een zorgeloze ervaring voor haar members. Daarom ging het op zoek naar een partner, die kon helpen controle te krijgen op het proces en tegelijkertijd de kwaliteit kon waarborgen. Snelheid en gemak waren daarbij cruciaal. Die partner werd dus gevonden in Fixico. “We zochten een digitale 32 |

oplossing om onze processen te stroomlijnen en Fixico’s platform is effi ciënt en gebruiksvriendelijk”, zegt Anton van Amerongen. “Het gekoppelde netwerk is bovendien fl exibel en schaalbaar, waardoor we altijd toegang hebben tot gecertifi ceerde herstellers van topkwaliteit, die ons in staat stellen eff ectief om te gaan met fl uctuaties in de vraag en snel kunnen uitbreiden indien nodig.” hersteld moeten worden aan het eind van het contract (endof-life). Dit geldt zowel voor schades waarmee doorgereden kan worden als voor de zogeheten afsleepschades. Met Fixico’s aanpak van afsleepschades, heeft MyWheels ook volledige controle over niet-rijdbare schades. In het verleden werden voertuigen naar de dichtstbijzijnde hersteller versleept, waardoor vaak meerdere telefoontjes nodig waren om erachter te komen waar de auto was en wat de status van het herstel was. Dit leidde bijna altijd tot een langere doorlooptijd. Nu worden niet-rijdbare voertuigen direct naar de dichtstbijzijnde MyWheels voorkeurshersteller gebracht. De hersteller die de auto ontvangt verzorgt de intake en in 99% van de gevallen is de auto binnen 24 uur volledig gedocumenteerd zichtbaar in het Fixico platform. Hierdoor hebben de fl eetmanagers van MyWheels ook bij niet-rijdbare schades altijd volledig inzicht in het herstelproces. En dit scheelt aanzienlijk in de administratieve last en de doorlooptijd. Anton van Amerongen, Teamleider Schadeafdeling bij MyWheels Snellere doorlooptijden MyWheels krijgt nu via het platform een inschatting van de schadelast en kan vervolgens veel sneller herstellen. Hierdoor blijft het wagenpark op peil en beschikbaar voor de klant. Sinds MyWheels Fixico’s platform gebruikt, is de klanttevredenheid bovendien omhoog gegaan, dankzij snellere doorlooptijden en de hoge kwaliteit van de herstelde voertuigen. Ook de fl eetmanagers van MyWheels zijn zeer tevreden over het gebruiksgemak en de effi ciëntie van de digitale oplossing en gestroomlijnde workfl ows. Door de samenwerking met Fixico heeft MyWheels de cyclustijden met 44% teruggebracht en een kostenbesparing van 22% op directe herstelkosten gerealiseerd, dankzij het geoptimaliseerde en gestroomlijnde herstelproces. “De schaalbaarheid van het platform en het Fixico netwerk maakt het mogelijk om snel te groeien, zonder concessies te doen aan de kwaliteit van de dienstverlening”, benadrukt Van Amerongen. Afsleepschades MyWheels beheert nu alle schades via het Fixico platform, zowel schades die tijdens het contract met de leasemaatschappij optreden (in-life) als schades die Ruim 250.000 gebruikers voor MyWheels Car sharing is populairder dan ooit door de focus op duurzaamheid, kostenbesparing en de fl exibiliteit die het biedt aan gebruikers. De wereldwijde markt voor car sharing bereikte in 2023 een omvang van ongeveer €7,3 miljard. Het aantal deelauto’s groeide in de eerste helft van 2024 met 24% in navolging van een eerdere toename van 8,7% en 43,8% in het aantal abonnementen in 2022, volgens Berg Insights. MyWheels, het grootste car sharing bedrijf in Nederland met meer dan 250.000 gebruikers, is een drijvende kracht achter deze ontwikkeling. Het biedt een fl exibel en duurzaam alternatief voor autobezit, en streeft ernaar de stedelijke fi ledruk en CO2- uitstoot signifi cant te verminderen. Van Amerongen: “De toekomst voor MyWheels en voor onze partnership met Fixico is veelbelovend. We zijn in transitie naar een volledig elektrische vloot, terwijl we in hoog tempo blijven groeien. Een gestroomlijnd en effi ciënt herstelproces is hierbij cruciaal. Samen met Fixico, zijn we er klaar voor!” | 33 Fixico

EV-quip brengt NRGKick laadkabels naar Nederland De laadkabel die de laadpaal overbodig maakt? Het Belgische laadinfrastructuurbedrijf EV-quip brengt de Oostenrijkse NRGKick laadkabels naar Nederland. Met behulp van adapters kan van elk stroompunt een laadpunt worden gemaakt, tot een maximaal laadvermogen van 22kW. In Nederland maakt machinebouwer Royal Reesink sinds kort gebruik van de laadkabels om de voertuigen van de mensen thuis op te laden. En is op die manier deels verlost van een ‘hoofdpijndossier’: de thuislaadpaal. EV-quip is de officiële importeur voor deze oplader voor elektrische auto’s die, volgens het bedrijf, de oplaadmogelijkheden voor de EV tot ver buiten openbare laadstations en niet-draagbare wallboxen uitbreidt. In België boekt het bedrijf al succes met de laadkabels van NRGKick. Maar de situatie bij onze zuiderburen is wat anders dan in Nederland. In België beschikken veel huishouden over krachtstroom of een 3-fase aansluiting. Dan kan probleemloos tussen de 11 kW of 22 kW met de kabels worden geladen. In Nederland komt zo’n aansluiting minder vaak voor. Toch biedt de laadkabel ook in Nederland een mooie toevoeging op bestaande laadinfrastructuur. Daar zijn althans Xavier Gulix en Louis Vandebeeck van EV-quip van overtuigd. Want ook in een gewoon stopcontact kan er gedurende de nacht tussen de 150 en 200 km mee worden opgeladen. “Genoeg om de volgende dag weer op pad te gaan, naar werk of naar een klant. Daar kan vervolgens de auto weer aan de laadpaal worden gehangen. We moeten af van de perceptie om de elektrische auto steeds maar vol te willen laden; bij een EV laad je bij zoveel als je nodig hebt”, aldus Gulix. Flexibiliteit en kostenvoordeel Het grote voordeel van laden via een kabel is natuurlijk dat men niet afhankelijk is van een (dure) thuislaadpaal. Als er thuis of op het werk de beschikking is over een 3 fase aansluiting of, zoals op veel bouwplaatsen het geval is, een krachtstroomaansluiting, dan kan via de NRGKick laadkabel tot 22kW worden geladen. Dat maakt de kabels bijzonder geschikt voor bijvoorbeeld bouwbedrijven waar veel elektrisch wordt gereden. Vandebeeck: “Bouwbedrijven zijn een van de doelgroepen die we in het vizier hebben. Op werkelijk iedere stroombron past onze kabel. Het geeft een enorme flexibiliteit en kostenvoordeel. En wagenparkbeheerders zijn verlost van het installeren van een thuislaadpaal. Vaak een ‘hoofdpijndossier’ omdat er van alles moet worden geregeld bij de werknemer thuis. Louis Vandebeeck en Xavier Gulix van EV-quip 34 |

Inclusief afspraken over wat er gebeurt als de werknemer uit dienst gaat. Of als de werknemer verhuisd. Het levert vaak problemen op. Laatst hoorden we een potentiële klant zeggen dat hij zich meer een laadpaalmanager voelde dan een fleetmanager.” Daarbij is de NRGKick niet zomaar een ‘simpele’ laadkabel voorzien van adapters. EV-quip kan de kabel koppelen met een CPO (Charge Point Operator). Ook beschikt de NRGkick over OCPP1.6 waarmee splitbilling mogelijk is. Dit maakt het de ideale oplossing voor de werknemers van een bedrijf met een groot elektrisch wagenpark, zoals bij Royal Reesink. Met splitbilling kunnen medewerkers van Royal Reesink hun elektrische voertuigen thuis opladen, waarbij de kosten voor zakelijk gebruik automatisch worden verrekend met het bedrijf. Splitbilling biedt ook duidelijke en gedetailleerde rapportages van de laadkosten, waardoor Laatst hoorden we een potentiële klant zeggen dat hij zich meer een laadpaalmanager voelde dan een fleetmanager zowel Royal Reesink als de medewerkers volledig inzicht hebben in de gemaakte kosten en het gebruik. Dit verhoogt de transparantie en voorkomt discussies over vergoedingen. Overigens is er ook een ‘gratis’ automatisch laadrapport voor splitbilling. En op de NRGkick app kan je tijd-gestuurde laadschema’s instellen, alsook alle details en specificaties aflezen van de laadsessie. Met de app kan je de kabel ook op afstand bedienen. ‘Mobiele laadpaal’ De NRGkick biedt bovendien uitgebreide beveiligingsfuncties, zoals een ingebouwde differentieelschakelaar, oververhittingsbescherming en stroomdetectie, wat bijdraagt aan een veilige en efficiënte | 35 laadsessie. Er zijn twee uitvoeringen van de kabel: één met simkaart en eentje zonder. De klanten van EV-quip kunnen de kabel ook onderbrengen in een leasecontract – het bedrijf levert sowieso ook aan leasemaatschappijen. Ook die zien de toegevoegde waarde van een dergelijke ‘mobiele laadpaal’ zoals Gulix het wel omschrijft. “We merken dat het product nog niet zo bekend is in de markt. Bij inzet van een elektrische auto heeft men het meteen over een vaste laadpaal. Maar de NRGkick kan een prima en goedkoper alternatief zijn. Een soort ‘mobiele laadpaal’ die je altijd bij je hebt. Soms hoor ik wel eens van prospects dat ze dit product liever eerder hadden leren kennen. Nu zitten ze met al die vaste thuislaadpalen opgescheept.” Contact Industrielaan 16, 3900 Pelt www.ev-quip.be | contact@ev-quip.be +32 11 81 82 18 EV-quip

De nieuwe IONIQ 5. Power your world. Netto bijtelling vanaf € 229 De IONIQ 5 combineert stijl, technologie en prestaties voor de zakelijke rijder. Met een rijbereik tot wel 574 km en 100 km bijladen in 5 minuten is hij klaar voor elke reis. Het ruime interieur past perfect bij een drukke agenda, terwijl de nieuwste innovaties zoals Vehicle-to-Load je in staat stellen om eenvoudig al je apparaten op te laden. Kortom, de IONIQ 5 is dé elektrische auto voor de moderne professional. Boek een proefrit op Hyundai.com. 36 | Gecombineerd verbruik: 15,6 - 18,2 (kWh/100 km) / 6,4 - 5,5 (km/kWh) ; CO2 - emissie: 0 (gr/km). Verbruiksgegevens zijn gebaseerd op tests die zijn uitgevoerd volgens de Europese richtlijnen EU 2018/1832 en 2017/1151. De vermelde WLTP-waarden voor het gecombineerde verbruik en actieradius zijn overeenkomstig de nieuwe WLTP-testmethodiek. De waarden zijn afhankelijk van de gekozen uitvoering en wielmaat. De actieradius kan in de praktijk onder andere variëren door: omstandigheden op de weg, rijstijl en temperatuur. De Hyundai ‘5 jaar garantie zonder kilometerbeperking’en de ‘8 jaar of 160.000 kilometer batterijgarantie’ zijn alleen van toepassing op Hyundai-voertuigen die initieel aan een eindgebruiker zijn verkocht door een erkend Hyundai-dealer. Genoemde prijs is een adviesprijs en is excl. metallic lak en eventuele opties. Genoemde bedragen zijn onder voorbehoud van prijswijzigingen en verschillen per model. Kijk voor prijzen en voorwaarden op hyundai.nl of vraag ernaar bij de erkende Hyundai-dealer. De gedetailleerde garantievoorwaarden zijn beschreven in het service- & garantieboekje. Afgebeeld model en kleur kunnen afwijken van standaarduitvoering en beschikbare productiekleur. Druk- en zetfouten voorbehouden. p/mnd

Webfleet: Dé 3 stappen voor een ‘veilige’ EV-transitie De transformatie naar elektrische mobiliteit is voor fleetowners ingrijpend. Want met het alleen vervangen van de voertuigen ben je er niet. Er dient zich een heel nieuw ecosysteem aan rondom de EV. Zomaar experimenteren is er ook niet bij; de eigen operatie mag immers niet in gevaar komen. “Operationele betrouwbaarheid is key”, benadrukt Taco Olthoff, directeur EV-Program bij Bridgestone Mobility Solutions, met Webfleet als Europees marktleider voor fleetmanagement. Als een van de weinige partijen in de markt kan zijn ‘corporate startup’ binnen het enorme Bridgestone de vele (transitie)stappen uitstippelen en ondersteunen. Vorig jaar publiceerde Webfleet het Electrifying Data-rapport, een groots opgezet onderzoek over de stand van zaken rondom elektrische mobiliteit op basis van telematicagegevens van Europese wagenparken. Daaruit bleek dat Nederlandse wagenparken met elektrische voertuigen gemiddeld 3.599 euro per voertuig per jaar kunnen besparen. Dit jaar is in kaart gebracht hoeveel van de voertuigen op basis van hun gereden ritten elektrisch hadden kunnen zijn. “Hieruit blijkt onder andere dat heel wat fleetowners de overstap naar EV’s al kunnen maken, of in ieder geval voor een groot deel van hun vloot. Bijvoorbeeld retailbedrijven; op basis van de ritten in de maand mei, een zeer gemiddelde maand in het jaar, hadden ruim meer dan de helft van de voertuigen al hun ritten kunnen volbrengen met elektrische bestelwagens op basis van het bereik van de nu beschikbare EV’s. Terwijl nog slechts tussen de 8 en 10 procent van de wagens al daadwerkelijk elektrisch is”, aldus Olthoff. Het is niet zomaar ‘giswerk’ waar Olthoff zich van bedient. Sterker nog, Webfleet wil vooral het giswerk úit de transitie halen. Daarvoor is voor de zomer onder andere de EV Transition Tool gelanceerd. Deze oplossing, de eerste die recht¬streeks voortkomt uit het onlangs geïntroduceerde EV Services Platform, laat klanten op basis van hun eigen wagen¬park¬ge¬gevens beoordelen in hoeverre ze klaar zijn voor elektri¬fi¬catie. Het maakt ook een inschatting van de totale eigen¬doms¬kosten (TCO), de opera¬ti¬onele kosten en de CO2-bespa¬ringen van de overstap op elektrische voertuigen. “Bovendien kunnen ze waardevolle inzichten krijgen in de meest geschikte EV-modellen en de geschatte laadin¬fra¬structuur die nodig is voor hun specifieke omstan¬dig¬heden”, benadrukt Olthoff. Operationele fase Uitgangspunt van dat alles is de operatie van de klant. Die moet gewoon doorgaan. Het moet ook de koudwatervrees weghalen bij fleetowners. Daarbij gaat het niet eens zozeer over de beslissing om elektrische voertuigen | 37 aan te schaffen – dat is vooral een financiële afweging en hoe je dat ‘rond krijgt’. Welke oplaadinfrastructuur heb ik hiervoor nodig? Olthoff noemt dit de eerste fase in het transitieproces. “Bedenk daarbij dat in onze Transition Tool klanten recht-streeks contact kunnen opnemen met EV-experts voor het uitvoeren van het overgangsplan en aanbe¬ve¬lingen voor oplaad¬sys¬temen en instal¬la¬tie¬ser¬vices.” Fase twee is, volgens Olthoff, eigenlijk de belangrijkste. Hij noemt het de operationele fase: “Hoe ga ik ervoor zorgen dat ik gewoon mijn business kan blijven doen? Hoe houd ik het park rijdend en de planning overeind?” Tijdens deze operationele fase ook aandacht voor de chauffeurs. Met coaching valt namelijk enorm veel winst te behalen, weet Olthoff uit ervaring. “De slechtst presterende chauffeur haalt soms maar 50 procent van de range vergeleken met de best presterende chauffeurs. Met onze coachingoplossingen zag een klant het bereik van hun elektrische vloot met gemiddeld 17% toenemen. Dat betekent dat ze een zesde minder voertuigen moeten aanschaffen en een zesde minder moeten opladen. Reken uit je winst!” In de daaropvolgende, derde fase, gaat het vervolgens om optimalisatie. Als een bedrijf zeker is dat ze de vloot kunnen elektrificeren, en daarmee hun werk kunnen blijven doen, dan komt de fase waarin men kosten wil besparen. Bijvoorbeeld met smart charging om zoveel mogelijk te laden als stroom goedkoop is en verder te kunnen groeien zonder de stroomaansluiting te hoeven verzwaren. Webfleet

Hoe profiteren dealers van AUTO1.com Remarketing? 100% digitaal 1 Price Indicator Betrouwbare prijzen +3 miljoen transacties Realtime gegevens 2 Digitale evaluatie EVA app Conditieregistratie van het voertuig via app Een digitale check van 150 datapunten 1 contractpartner 3 Europees netwerk +60.000 kopers Live synchronisatie in +30 landen Dagelijks +3.000 nieuwe auto’s Europees zakendoen 4 Verwerking 1 contractpartner Flexibele en aantrekkelijke logistieke concepten Directe betaling door AUTO1.com www.AUTO1.com/nl/home/sell verkoop@auto1.com +31 (0)85 888 0702

Renault Master E-Tech is Bestelauto van het Jaar 2025 De Renault Master E-Tech is tijdens de jaarlijkse uitreiking van de AM Driving Business Awards uitgeroepen tot Bestelauto van het Jaar 2025. De waterstofaangedreven Opel Vivaro-e Hydrogen kreeg de trofee voor de Belofte van het Jaar 2025. Het was tijdens de AM Driving Business Awards dubbel feest voor Renault, het merk eindigt bij de verkiezing met de elektrische Master op de eerste én tweede plek. Dit heeft te maken met de keuze van Renault om de Master aan te bieden via zowel Renault Nederland als Renault Trucks. De prijs gaat naar Renault Nederland, dat het wint van Renault Trucks op onder andere het gebied van TCO, functionaliteit, comfort/rij-eigenschappen en duurzaamheid. Het prijsverschil met Renault Trucks komt volgens de jury met name door verschillen in aanschafprijzen, inkoopcondities en uurtarieven. Ook wordt Renault Nederland beter beoordeeld als het gaat om duurzaamheid vanwege de inspanningen die het merk met de personen- en bestelautotak levert om tot een circulaire economie te komen. Tot slot beoordelen leasemaatschappijen de samenwerking met Renault Nederland positiever dan met Renault Trucks, zo meldt de vakjury. Nissan Townstar De top 3 van dit jaar wordt compleet gemaakt door de Nissan Townstar. Deze elektrische besteller sleepte vorig DKV Mobility breidt HVO100stations uit met 60 procent DKV Mobility breidt zijn acceptatienetwerk van tankstations voor alternatieve brandstoff en verder uit. In slechts twee maanden is het aantal stations met 60 procent gegroeid, met name in Nederland, Scandinavië en Italië. Met circa 1.600 tankstations in 22 landen beschikt het bedrijf nu over een van de grootste HVO100-netwerken in Europa, waarvan 230 in Nederland. De groei komt door de toenemende vraag naar duurzame brandstofopties. “Door HV100 te gebruiken, kunnen onze klanten de CO2uitstoot van hun wagenpark met maximaal 90 procent verminderen in vergelijking met fossiele diesel, wat hun ecologische voetafdruk aanzienlijk verkleint”, zegt Sven Mehringer, Managing Director Energy & Vehicle Services bij DKV Mobility. HVO is een dieselalternatief gemaakt van afval- en restmaterialen zoals gebruikt frituurvet, dierlijke vetten en plantaardige oliën. Het resultaat is een hoogwaardig alternatief voor fossiele diesel, dat in verschillende | 39 jaar de titel ‘Belofte van het Jaar 2024’ in de wacht. De Townstar is volgens de jury een zeer interessante auto, die veel waar biedt voor zijn geld. De Townstar heeft het laagste kostenplaatje en behaalt hiermee na de Master de hoogste TCO-score. De winnaar van de Belofte van het Jaar 2025 is de Opel Vivaro-e Hydrogen. Alhoewel er nog weinig vulstations zijn, kan waterstof in de ogen van de vakjury een oplossing bieden voor gebruikers die hun wagenpark willen elektrifi ceren, zonder afhankelijk te zijn van een laadnetwerk en laadtijden. Enkele juryleden zien die toegenomen belangstelling voor rijden op waterstof ook in de praktijk. Met de Opel Vivaro-e Hydrogen toont Stellantis volgens de vakjury lef en maakt het merk rijden op waterstof prijstechnisch gezien bereikbaar voor veel meer ondernemers. “De waterstofpropositie van Stellantis is echt interessant,” is de conclusie. Top 10 Bestelauto van het Jaar 2025 1. Renault Master E-Tech 2. Renault Trucks E-Tech Master 3. Nissan Townstar 4. Renault Trafi c E-Tech 5. Ford E-Transit Custom 6. Mercedes-Benz e-Sprinter 7. Opel Vivaro-e Hydrogen 8. Mercedes-Benz e-Vito 9. Fiat e-Doblo 10. Ford e-Transit mengverhoudingen kan worden gebruikt. HVO100, de puurste vorm, biedt een volledige vervanging zonder enige vermenging met fossiele diesel. Omdat HVO100 schoner verbrandt dan traditionele diesel, vermindert het de uitstoot van roetdeeltjes, koolwaterstoff en en koolmonoxide. Naast HVO100 biedt DKV Mobility ook andere duurzame energievormen voor voertuigen aan, zoals LNG, CNG, waterstof en oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Het netwerk omvat circa 806.000 oplaadpunten en circa 22.000 tankstations met alternatieve brandstofstations verspreid over heel Europa, waarvan circa 1.600 HVO100 aanbieden. DuurzameMobiliteit.nu

DE NIEUWE BMW 1 SERIE. NU IN DE SHOWROOM. Ontdek meer Het gemiddelde brandstofverbruik van de BMW 1 Serie varieert tussen de 8,1 en 4,3 l/100 km en de gemiddelde CO₂ emissie varieert tussen de 184 en 112 g/km. Data op basis van peildatum 1 juli 2024.

Elektrische bestelwagens 1.780 euro per jaar goedkoper Nieuwe berekeningen op basis van data van een vloot lichte bedrijfswagens die 3 jaar lang zo’n 24.000 kilometer per jaar aflegden laat zien dat elektrische varianten minimaal 1.780 euro per jaar goedkoper zijn in gebruik dan dieselvarianten. Het zijn besparingen die bedrijven kunnen inboeken mits ze de bestelauto’s laden op hun eigen terrein of bij de chauffeurs thuis. In ieder geval waar ‘vaste’ prijsafspraken gelden voor de stroom. Bij slim laden neemt het voordeel toe. Ook bij bedrijfswagens die dagelijkse dezelfde afstand afleggen – het spreekwoordelijke rondje om de kerk – neemt de besparing toe tot jaarlijks 4.155 euro per jaar per wagen. Het onderzoek is uitgevoerd door de Engelse Association for Renewable Energy and Clean Technology (REA) en de Energy Saving Trust (EST). Ze benadrukken dat de mate van besparingen afhangen van de voertuigefficiëntie, het elektriciteitstarief op het depot, de schommelingen van de brandstofprijzen en het eventuele gebruik van openbare heffingen. Volgens het rapport is het vooral de efficiency van een elektrische aandrijving dat zorgt voor de kostenbesparing. EV’s hebben slechts 25-30% van de energie nodig hebben die een dieselequivalent nodig zou hebben om dezelfde prestaties te leveren. Volgens Nick Harvey, Senior Program Manager EST, draagt het elektrificeren van wagenparken niet alleen bij aan een duurzamere toekomst, maar biedt ook potentiële financiële voordelen. “Deze besparingen ondersteunen de economische haalbaarheid van de transitie naar elektrische voertuigen en de efficiëntiewinst die kan worden gerealiseerd.” Helemaal als er slim wordt geladen op de depots kan het de kosten aanzienlijk verlagen. Ook kan slim laden voorkomen dat er fors geïnvesteerd moet worden in capaciteitsuitbreiding van het net. Brenger wordt verzendpartner van Marktplaats Marktplaats heeft na een pilot Brenger geselecteerd als nieuwe verzendpartner voor grote producten. Alle kopers op Marktplaats kunnen nu hun grote tweedehands items ‘duurzaam’ laten bezorgen via Brenger. Brenger koppelt mensen met een transport-verzoek aan onbenutte ruimte in een (bestel)auto. Het wil daarmee onnodige CO2-uitstoot verlagen en een koerier – want die gebruiken het platform vooral – verdient extra geld op een rit die hij toch al ging maken. Sinds de oprichting in 2026 heeft Brenger, naar eigen zeggen, meer dan 3.187 ton CO2 weten te besparen door het voorkomen van 14.885.871 onnodige kilometers. Brenger zit nu volledig geïntegreerd in het platform van Marktplaats. Consumenten die bijvoorbeeld een bank willen vervoeren of bedrijven die geen ruimte hebben voor een eigen bezorgdienst, worden door het transportplatform gekoppeld aan een koerier. De flexibele bezorgservice maakt het mogelijk om grote spullen al vanaf €42,- te verzenden. De betaling voor zowel het product als de bezorging wordt in één transactie geregeld via een betaalverzoek op Marktplaats. De bezorging kan meestal binnen 3-7 dagen plaatsvinden, de items zijn tot 1.000 euro verzekerd tegen schade of verlies tijdens het transport. | 41 DuurzameMobiliteit.nu

Get eReady – klaar voor de toekomst? Bestel nu de DKV Card +Charge, tanken en laden in heel Europa. Voor meer informatie, scan de code: 42 |

Uw wegwijs op het gebied van duurzame mobiliteit. Duurzame Mobiliteit.nu Net iets groener in zakelijke mobiliteit Best practices Het laatste nieuws rondom duurzame mobiliteitsproducten Focus op innovaties & Zero-emission (bestel)voertuigen Bereik úw doelgroep: van afnemers (fl eetowners) tot aanbieders van mobiliteit! Fleet & Lease Oplage/verspreiding: 8.000 (eind)verantwoordelijken voor wagenparken en beslissers van mobiliteit bij bedrijven, organisaties en instellingen. Duurzamemobiliteit.nu is een volwaardig familielid van TrendsinAutoleasing.nl en magazine Fleet & Lease en onderdeel van Trends Automotive Media. Abonneer op onze nieuwsbrief! Duurzamemobiliteit.nu Erik Nooij Managing Director/Co-Owner erik@trendsinautoleasing.nl www.trendsinautoleasing.nl www.trendsautomotivemedia.nl +31 6 41 286 228 NIEUW!

ABS Autoherstel Eind goed. Al goed. Natuurlijk willen we dat alles voor autoschadeherstel goed is geregeld voor onze klanten. Maar ook voor onze opdrachtgevers. Met meer dan 80 vestigingen in Nederland zorgen wij iedere dag voor de beste service en kwaliteit. Klanten beoordelen ons met een 9 Altijd een vestiging in de buurt Universeel en merk-erkend schadeherstel Vertrouwd, vakkundig en snel absautoherstel.nl

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
Home


You need flash player to view this online publication