Analyse leasemarkt Invulling van zakelijke mobiliteit is flink aan verandering onderhevig Twee recente onderzoeken die een mooi beeld geven van de huidige stand van zaken in de zakelijke mobiliteitsmarkt: het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) 2024* en de Benchmark 2024 - Autoregelingen van Fleet Support*. Rode draad? De invulling van zakelijke mobiliteit is flink aan verandering onderhevig. Dat laatste komt in eerste instantie vooral door de elektrische auto. Uit het NZMO blijkt dat één op de drie bedrijven in Nederland de leaserijder verplicht om in een elektrische auto te rijden. Het percentage bedrijven dat zo’n EV-verplichting hanteert, verdubbelde het afgelopen jaar van 14 naar 30 procent. Van de bedrijven met meer dan 1.000 werknemers ligt dit percentage nu zelfs op 60 procent. Van het totaal aantal zakelijke reizigers rijdt nu een derde in een elektrische auto. Maar wie dat niet moet van de baas, is niet altijd geneigd dat weer opnieuw te doen. Volgens het NZMO kiest 25 procent bij een nieuwe auto voor een andere aandrijfvorm. Belangrijkste reden daarvoor is de behoefte aan een grotere actieradius (65% van de switchers). Belangrijkste alternatieven zijn dan plug-in hybride auto’s (63%). Maar ook financiële prikkels zijn belangrijk. Dat bleek wel uit de historie: voor veel initiële EV-rijders zijn financiële (bijtellings)voordelen destijds doorslaggevend voor hun duurzame keuze geweest. Mobiliteitsbudget Tegelijkertijd vormt de leaseauto steeds minder dé standaard mobiliteitsoplossing voor medewerkers, blijkt uit de Barometer van Fleet Support. Vooral het mobiliteitsbudget is populair. Ruim 65% van de deelgenomen bedrijven biedt zo’n budget aan. Met een mobiliteitsbudget kopen werknemers zelf hun mobiliteit naar eigen inzicht in. Dat kan reizen zijn met het openbaar vervoer, een leasefiets of een deelauto, of een mix aan vervoersmiddelen. Opmerkelijk: 14% van de bedrijven biedt juist helemaal geen alternatief voor de leaseauto aan. Is er wel een leaseauto, dan komen werknemers ervoor in aanmerking als ze minimaal 15.000 kilometer per jaar rijden. De maximale looptijd is gemiddeld 54 maanden of 175.000 kilometer. Wat Fleet Support opvalt is dat er vrijwel geen onderscheid wordt gemaakt in normleasebedrag tussen fossiel- en elektrische voertuigen. 10 | Bedrijven zelf kiezen overigens steeds vaker voor één leasemaatschappij, ziet men bij Fleet Support. De adviesorganisatie noemt deze trend zelfs opmerkelijk: liefst 45% van de ondervraagde bedrijven gaat voor één leverancier. Een belangrijke reden is het hebben van één aanspreekpunt en maximale ontzorging. Het ontbreken van marktwerking ondervangen bedrijven door middel van prijsborging. Volgens de Barometer indexeert echter slechts 30% van de bedrijven jaarlijks het normleasebedrag BMW ingehaald door Volvo Onderzoeksbureau VMS | Insight, dat het NZMO uitvoert, onderzocht ook de aantrekkelijkheid van en loyaliteit aan automerken. Uit de resultaten blijkt dat BMW, jarenlang een vaste waarde als het meest aantrekkelijke merk voor zakelijke rijders, nu is ingehaald door Volvo. Verder blijkt dat de acceptatie van nieuwe automerken groeit onder zakelijke rijders. Dit jaar staat 32 procent van hen open voor een nieuw merk, een stijging ten opzichte van vorig jaar. Zakelijke rijders zijn over het algemeen positiever over nieuwe merken dan privéautogebruikers. BYD, Lynk & Co, Xpeng, Zeekr en MG zijn de meest overwogen toetreders, waarbij vooral BYD een sterke groei in populariteit laat zien. Maar de prijzen van al die (lease)auto’s stijgen wel elk jaar. Door middel van jaarlijkse indexatie van het normleasebedrag zorg je ervoor dat medewerkers jaar in jaar uit een vergelijkbare auto kunnen uitkiezen. Doe je dat niet, dan kan de collega die eerst een riante middenklasser reed na verloop van tijd zich alleen nog een compacte hatchback veroorloven. Volgens de Barometer indexeert echter slechts 30% van de bedrijven jaarlijks het normleasebedrag. 25% van de bedrijven indexeert nooit en 45% geeft aan dat er in een andere frequentie wordt geïndexeerd of alleen ad-hoc naar gekeken wordt. Overigens houden werknemers zich doorgaans netjes aan het beschikbaar gestelde bedrag om een auto uit te zoeken. Maar de meerderheid van de werkgevers
11 Online Touch Home