11

staat overschrijding van het leasebudget toe (64%). Het percentage toegestane overschrijding varieert van 5% tot 25%. Onderschrijding van het leasebudget is ook mogelijk, echter dit betekent niet dat automatisch de onderschrijding (of een deel daarvan) wordt uitgekeerd. 64% van de werkgevers geeft aan dit niet te doen. Toch hanteert nog altijd 40% van de ondervraagde bedrijven een onbeperkt merkenbeleid Onbeperkt merkenbeleid Als werkgever maak je je geliefd als je leaserijders zelf laat bepalen welk merk leaseauto ze mogen uitkiezen, weet men bij Fleet Support. Een beperkt aantal merken aanbieden kan zorgen voor meer kostenefficiëntie (inkoopvoordeel) en uniformiteit, terwijl je auto’s makkelijker opnieuw inzet. Toch hanteert nog altijd 40% van de ondervraagde bedrijven een onbeperkt merkenbeleid. Vooral bij elektrische auto’s is het normaal om geen restricties te verbinden aan de merken waaruit gekozen mag worden. In het geval van een EV: de laadpaal thuis wordt door veel bedrijven gezien als een natuurlijk gevolg van het rijden van een elektrische auto. 8 op de 10 werkgevers vergoeden (deels) de laadpaal aan huis en de installatie die daarbij hoort. Gemiddeld is de vergoeding €2000,-. Wat weer niet wordt gedaan bij EV’s is sturen op energieverbruik (zie ook artikel Fleet Support komt met e-Manager). In het geval van ‘gewone’ brandstof zegt 1 op de 3 werkgevers dat ze leaserijders aanspreken als ze meer verbruiken dan gemiddeld. Ook wordt goedkoop tanken bij 1 op de 3 gestimuleerd. Als het om goedkoop laden gaat is het een ander verhaal. Zeker 80% van de onderzochte bedrijven zegt geen beleid te voeren op het verlagen van het energieverbruik van elektrische auto’s. Snelladers vermijden en thuisladen stimuleren zou een voorbeeld van sturing kunnen zijn. Lichte stijging in zakelijk gereden kilometers Slecht nieuws is er met betrekking tot de filedruk: die ligt inmiddels op het hoogste niveau ooit., meldt het NZMO. Het aantal zakelijk afgelegde autokilometers is in 2023 met vier procent gestegen, precies conform de in 2022 uitgesproken verwachting. Voor 2024 wordt opnieuw een lichte stijging voorspeld, wat zou resulteren in een toename van het aantal gereden kilometers van 7% in vergelijking met het referentiejaar 2019. Vooral kleine en middelgrote bedrijven verwachten een groei in het aantal kilometers. Een opvallende bevinding is dat ongeveer 85% van de zakelijke reizigers tijdens de spitsuren reist. Van deze groep kan ongeveer 40% niet vermijden om tijdens de spits te reizen, terwijl nog eens 40% actief probeert de spits te ontwijken. De overige 20% heeft wel de optie om de spits te mijden maar doet dat niet. Het gaat al met al om een enorm contingent aan zakelijke reizigers dat tijdens de spits reist en aangeeft dat als last(ig) te ervaren. Opvallend is dat het anders organiseren van werktijden, zoals door het invoeren van flexibele aanvangstijden en het herplannen van overleg in bijna 70% van de gevallen wordt gezien als een effectieve mogelijkheid om wél buiten de spits te kunnen reizen. * Voor de 2024-editie van de jaarlijkse Barometer van Fleet Support vulden 31 vertegenwoordigers van bedrijven – van groot tot klein – uit diverse sectoren een omvangrijke vragenlijst in. Het onderzoek vertegenwoordigt als zodanig een gezamenlijk wagenpark van 22.500 voertuigen. Aan het NZMO deden dit jaar meer dan 2.500 zakelijke reizigers en meer dan 500 bedrijven mee. | 11 Analyse leasemarkt

12 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication