12

Fleet Support presenteert e-Manager voor grip op laadkosten “Voor fleetowners is laadinfrastructuur een soort blackbox” De keuze voor elektrisch heeft menig bedrijf al gemaakt, daar doet het huidige ‘negatieve’ sentiment rondom elektrische auto’s niets aan af. Zelfs nu duidelijk is geworden dat het kabinet de fiscale voordelen op EV’s sneller wil afbouwen dan aanvankelijk afgesproken. Fleet Support ziet alleen maar méér vraag naar diensten rondom de groeiende elektrische vloot. Zo komt het nu met e-Manager! Want Arie Brundel en Koen van Hamburg, beiden van Fleet Support, zien in de markt vooral reuring rondom het thema laden en het grip krijgen op de kosten daarvan. Dat bleek al uit de afgelopen zomer gepubliceerde Barometer Zakelijke Mobiliteit, een jaarlijks onderzoek van Fleet Support hoe bedrijven met hun mobiliteitsbeleid in het algemeen en autoregelingen in het bijzonder omgaan. Voor de 2024-editie vulden 31 vertegenwoordigers van bedrijven – van groot tot klein – uit diverse sectoren een omvangrijke vragenlijst in. Het onderzoek vertegenwoordigt als zodanig een gezamenlijk wagenpark van 22.500 voertuigen. Volgens de fleetmanagement-organisatie vallen een aantal zaken op in dit onderzoek (zie volgende pagina’s in dit nummer). Daarbij ook het gegeven dat maar weinig bedrijven sturen op de kosten van elektrisch laden. Dit terwijl bij menig organisatie alleen al de (verborgen) laadkosten de pan uitrijzen! Denk aan blokkeerkosten, starttarieven, extra aansluitvergoedingen. Los nog van de onduidelijke en weinig transparante tarieven die laadpaalexploitanten en laadpasaanbieders hun klanten bieden. Maar ook: is die gratis laadpas waar veel zakelijke rijders mee rondrijden wel echt gratis? En hoe zit dat met de roaming- en transactiekosten? Brundel: “Bedenk dat een gemiddelde EVrijder wel vijf of zes keer per week bij een laadpaal staat. Die berijder maakt het niet uit waar die staat, maar de rekening komt natuurlijk uiteindelijk bij zijn wagenparkbeheerder terecht. Die ziet de ene keer een laadtarief van 40 cent per kwh, dan weer 80 cent en de volgende keer 59 cent. Er is geen peil op te trekken. Als je dan enkele honderden of soms al duizenden EV’s in je park hebt rondrijden, gaat dat wringen.” Excessen Fleet Support adviseert haar klanten al op alle mogelijke vlakken rondom het laden van voertuigen; het heeft onder andere een aantal tenders begeleid voor thuislaadpalen. In de systemen ziet het nu ook bijvoorbeeld de excessen in laadtarieven. Of als een werknemer een wat al te 12 |

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication